Quin missatge estaríem enviant a la nostra organització, si preferim col·laborar amb agents externs abans que amb el talent intern? Primer confia en els de dins. Crea cultura. Aprèn. I després obre’t a nous stakeholders de l’ecosistema.
A SDLI, durant l’última dècada, hem tingut l’oportunitat de col·laborar en nombrosos programes d’intraemprenedoria en tota mena d’organitzacions i sectors, tant a nivell local com internacional. En 2021 vam tenir l’honor de col·laborar en la millor iniciativa d’intraemprenedoria de l’any a Barcelona, segons el BIZ Barcelona, que va ser atorgada a Damm per la seva iniciativa LAB1876. I merescut que va ser el premi!
“L’intraemprenedoria és vital per a aprendre a parlar i practicar el llenguatge de l’innovació, facilitant així la connexió amb l’ecosistema (startups, centres tecnològics…)”
Jordi Torrent, Director d’Innovació Oberta de Damm
Intento resumir en aquest post alguns dels nostres aprenentatges durant aquests últims anys.
L’intraemprenedoria és un model d’innovació enfocat a la participació dels professionals per a emprendre des de dins, amb el suport de l’organització.
Aquesta manera de fer innovació en les organitzacions té un gran potencial, per donar veu al talent intern que més a prop està de les necessitats de l’usuari final, i que més viu les ineficiències i oportunitats de millora de l’organització, en el seu dia a dia.
Tipus de vehicles corporatius d’innovació
Algunes dels avantatges del intraemprenedoria tant per a organitzacions com per a professionals, aquí ho explicàvem des del seu punt de vista, són:
“La intraprenedoria és un mecanisme clau per potenciar la innovació dins la companyia: Millora l’engagement del personal intern alhora que ens permet posar en marxa projectes arriscats que d’altra manera no trobarien cabuda”
Margarida López, Director of Innovation & Digital Transformation
No obstant això, com tot vehicle d’innovació, l’intraemprenedoria genera al mateix temps algunes tensions organitzatives, per exemple:
Si estàs pensant a llançar el teu propi programa d’intraemprenedoria, o reflexionant sobre com millorar el que ja tens en marxa, us comparteixo 10 elements clau que tot programa d’intraemprenedoria d’èxit segur que té:
1-Crea la visió. El per a què de l’innovació: Defineix què vols aconseguir a llarg termini amb l’innovació. Comunica per què és important. Explica per què és rellevant la participació del talent intern. Desplega aquests missatges en els canals i formats més adequats perquè arribin a tothom. Sense saturar. Sé creatiu, que per a alguna cosa estàs comunicant l’innovació.
2-Defineix el tauler de joc: Comunica què entens per innovació. Defineix quins són els reptes estratègics a resoldre, i quin tipus d’innovació estàs buscant. Deixa clar què entra en el joc i què no. Posa focus. No demanis idees, crida a solucions a reptes concrets.
3-Obre’t a tothom en l’organització: no creis lligues internes. Els que poden innovar i els que no. No els triïs a dit. Deixa que vinguin els que volen innovar. Obre l’oportunitat d’aportar innovacions a tota l’organització. Quant més lluny del “centre” estiguin, generalment més pròximes a la realitat del client (intern i extern) són les idees que t’arribaran. I aprofita l’oportunitat per a fomentar la diversitat, coneixement creuat, persones que es coneixen per primera vegada i que aprenen des del primer minut una cosa nova: qui és el seu company d’equip, què fa en la companyia, i què saber fer millor que jo.
4-Ofereix els recursos necessaris: temps per a la creativitat. Recursos (per pocs que siguin) per a desenvolupar primeres versions de les solucions. Processos i eines per a compartir propostes, i metodologies per a aprendre a validar les idees. Per a molts treballadors amb idees, serà la primera vegada que pensin que realment poden emprendre, dins de l’organització. Molts no se sentiran capaços. Posa de la teva part perquè l’innovació des de dins pugui sorgir. Facilita el camí.
5-Sigues simple, clar i transparent: per quines fases passaran les idees, quins criteris es tindran en compte per a avançar amb elles, quines són les prioritats estratègiques en les quals se centrarà el comitè d’innovació. Comunica internament tot el que puguis perquè no quedi dubte per resoldre. Però sobretot: no ho facis massa complex. L’innovació de per si mateix ja ho és!
6-Genera cultura d’agilitat, autonomia i experimentació: l’innovació en l’entorn actual demana de metodologies d’innovació àgils i centrades en l’usuari. Que es basen més en la validació de client que en la presa de decisions d’un comitè intern que tot ho sap. No permetis que les idees esperin validació interna durant mesos. Testa en mercat les idees abans de portar-les a les unitats de negoci, on el dia a dia les ofegarà. Tampoc deixis que els equips d’innovació passin mesos treballant en un projecte que s’ha convertit en “zombi”. Crea terminis ràpids. Exigeix validacions a curt termini. I capacita als teus professionals, a mesura que passen pel programa, perquè siguin autònoms en el desenvolupament de les seves futures propostes. Converteix-los en agents d’innovació que liderin la transmissió d’aquesta cultura d’innovació a la resta de l’organització.
7-Accepta l’error. Premia l’aprenentatge: el dilema de l’innovador és massa potent com per a pretendre innovar sense una bona proposta d’incentius a l’innovació. El teu programa d’intraemprenedoria necessita crear espais perquè els equips experimentin amb les seves idees, passant per totes les dificultats que això implica. Fes-los saber que l’error és intrínsec a l’innovació, i a més una valuosa forma d’aprenentatge. Per això, és bo que no sols reconeguis als equips dels projectes que són un “èxit”, sinó també l’esforç dels professionals que ofereixen el seu talent per a innovar, i que han generat un aprenentatge nou a la companyia a través dels seus projectes (encara que aquests no hagin estat acceptats finalment pel mercat). Només així crearàs una cultura organitzativa que realment aposti per la creativitat, exploració i l’innovació.
8-Compromet-te a implementar l’innovació: prioritza i inverteix en els projectes de major impacte (valor per a l’usuari i potencial de mercat). L’intraemprenedoria es basa a donar suport al desenvolupament d’idees innovadores. No de TOTES les idees. Deixa clar des de l’inici que hauràs de filtrar en quins projectes inverteixes. Perquè els recursos són limitats. Però no filtris tant com per a acabar creant un museu de prototips. L’intraemprenedoria està per a portar realment noves solucions a mercat i generar impacte en negoci. Inverteix en quick wins (per a guanyar credibilitat amb resultats a curt) però també en projectes incerts però d’alt potencial (per a aconseguir la visió aspiracional) que testes en petit amb el mercat i vas fent créixer a mesura que valgudes. Hauries de tenir un pipeline de projectes diversos.
9- Asegura’t que l’innovació sigue una experiència única, però també un continu. Sí, fes que el teu programa d’intraemprenedoria tingui una cosa inspiradora, especial, diferent al dia a dia. Però no facis que depengui exclusivament d’un esdeveniment o d’un moment determinat de l’any en què el comitè d’innovació es pot reunir per a prendre decisions. No seleccionis un projecte d’innovació (o dues o tres) a l’any i ja. Canalitza les idees en continu, ajuda a buscar-los sortida, identifica els quick wins que aportaran valor al negoci avui, i que et permetran donar-te aquest espai per a invertir també en els projectes més incerts. És a dir, treballa molt bé el “front” del programa d’intraemprenedoria, però no oblidis que el back-end succeeix cada dia, i que aquí sorgeixen la majoria de les oportunitats.
10-Demostra resultats i visibilitza al talent: Comunica, tot el que puguis, sobre els projectes implementats i equips d’innovació que els han liderat, a la resta de l’organització. Visibilitza que el canvi està ocorrent en el present. Que s’està donant espai a persones que aposten per noves solucions. Que s’està creant impacte.
Si el teu programa d’intraemprenedoria no acabar de funcionar, és probable que falli en algun dels 10 punts aquí suggerits. Però en qualsevol cas, no caiguis en la creença que hi ha un únic model d’intraemprenedoria d’èxit. No n’hi ha. La gestió de l’innovació ha d’adaptar-se a l’entorn i el context organitzatiu, que és canviant. Els reptes mai són definitius i per això has de ser flexible per a adaptar el model d’innovació de la teva organització a les noves necessitats que van sorgint. És sa anar ajustant el model d’intraemprenedoria a mesura que l’organització madura, i hauràs de comunicar-lo internament a mesura que introdueixes els canvis.
Gràcies per llegir-nos, i si creus que podem ajudar-te amb la teva iniciativa d’intraemprenedoria, des de la nostra experiència de més de 10 anys hem desenvolupat 4 programes que t’ajudaran a potenciar l’intraemprenedoria en la teva organització. Coneix-los aquí!
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…