La de Responsable d’Innovació és una posició que cada vegada trobem més en les organitzacions. Ens n’alegrem, senyal que les empreses ens ho prenem cada vegada més seriosament! Però, què vol dir això de ser Responsable d’Innovació? I sobretot, amb quins obstacles et trobaràs quan et nomenin per a aquest paper?
Personalment, penso que la posició de Responsable d’Innovació és súper atractiva, ja que:
- És altament estratègic per a la companyia
- Et permet tenir una visió cross del negoci
- Pots connectar i treballar amb el millor talent de dins i fora de les organitzacions
- Et permet estar en contacte amb les tendències més innovadores que s’estan produint dins i fora del teu sector.
No obstant això, no podia ser tot flors i violes. Fa uns dies vam realitzar a través del nostre compte de Twitter, l’InductQuizday setmanal (cada dimecres), en què preguntàvem quins eren els principals problemes d’un Responsable d’Innovació. Aquest va ser el resultat:
Per acabar de completar el llistat d’obstacles per al Responsable d’Innovació, avui he elaborat una llista de (gairebé tots) els problemes amb què es troba un Responsable d’Innovació, basat en la nostra experiència, implantant models i sistemes d’innovació en més de 300 organitzacions. Incloc també la meva proposta per superar-los. Estaré encantat de discutir-ho amb tots vosaltres, herois que sou, Responsables d’Innovació!
19 problemes comuns a superar per part del Responsable d’Innovació
1. No saps com demostrar resultats: aquest és un dels més comuns problemes (el primer al nostre QuizDay). T’aconsello implantar de forma ràpida quick wins. Hauràs de demostrar també que la innovació és aprenentatge i no només nous productes llançats al mercat (per aquest motiu, has de ser capaç de mesurar les habilitats internes desenvolupades durant el procés d’innovació entre els empleats…), però sobretot, has de conscienciar que la innovació és un projecte a llarg termini. De fet, és el projecte a llarg termini que farà que la teva empresa sobrevisqui en un futur!
2. El personal de l’empresa no entén què és la innovació: necessites un llenguatge comú. Crea un glossari, explica què és cada cosa que estàs fent amb formació interna, crea ambaixadors interns que siguin capaços de difondre la teva iniciativa d’innovació. Pots començar per aquestes definicions que et proposen a Innovation Mangement, però intenta definir al màxim tots els conceptes clau.
3. El procés d’innovació innova cada any en producte, però l’empresa no es posiciona en el mercat com innovadora: tendim a pensar que la nostra companyia és innovadora perquè cada any invertim en millores de producte i llança aquestes millores incrementals. Quan en realitat això l’única cosa que vol dir és que tens un departament de Màrqueting que realitza campanyes anuals per promoure el seu producte, (que el client percep com el mateix que el de l’any anterior). La investigació demostra que la innovació que genera valor és la que està més enfocada a disseny de models de negoci, experiència de client, branding, i processos, per exemple. I això requereix de la participació de tota la companyia, no només de màrqueting.
4. Has creat una iniciativa d’open innovation interna. Però els professionals de l’organització no participen: aquest és un problema de base. No has dissenyat un marc d’innovació adequat, que inclogui l’estratègia, el model de govern, el procés d’innovació, i la generació de cultura. Repassa aquests aspectes i assegura’t que els comuniques bé! Aquí et deixo el model d’Induct (si ens segueixes, ja el coneixes).
5. La Direcció no li dóna importància a la feina del Responsable d’Innovació: aquest és fàcil: convenç-los de la importància de la innovació, o canvia de companyia. No hi ha res pitjor que una companyia que es diu innovadora però que no es compromet amb els canvis estructurals que aquesta implica.
6. L’empresa no és capaç d’innovar més enllà de millores incrementals: en aquest cas, cal veure si és un tema d’estratègia o de metodologia. En molts casos, la Direcció vol una empresa innovadora però no és capaç d’invertir en innovacions disruptives. Perquè no s’atreveix. Caldrà demostrar millores a nivell incremental primer, per poc a poc anar aconseguint més pressupost per a la millora disruptiva. I aquesta, haurà de treballar amb noves metodologies. Mitjançant el llançament de reptes d’innovació, la innovació oberta i el design thinking, principalment. Nosaltres fem servir la metàfora de la bici: la roda de darrere fa referència a la millora incremental: si pedaleges millor, vas més ràpid, i et canses menys. Però necessites pensar també en la roda de davant per buscar nous camins. Perquè no trobaràs l’èxit seguint el mateix camí que els altres.
7. Tens un pressupost d’innovació molt limitat: aquest és un problema intrínsec de la feina del responsable d’Innovació. Demostra els resultats amb pocs recursos. Demana recursos només quan els projectes d’innovació estiguin validats pel seu futur usuari. I busca ajudes (encara que no et basis en elles) en les agències d’innovació regionals i estatals per anar desenvolupant el teu model d’innovació corporatiu.
8. El clima organitzatiu no és prou bo com per implicar les persones de l’organització en temes d’innovació: pot passar que l’organització no es trobi en el millor moment en quant a clima intern. En casos com aquest, és bo no perdre de vista que es pot anar creant cultura d’innovació poc a poc, sense haver d’incorporar al conjunt de l’organització. Les comunitats d’innovació amb startups (incubadores), professionals del sector (comunitats de pràctica), o la simple exploració de tendències, són bones formes d’explorar noves vies d’innovació sense haver d’implicar a tots. En Fernando proposa 3 maneres de fer-ho que no necessiten de la participació de la majoria de la companyia.
9. Estàs començant, i no saps com organitzar la innovació internament: necessites una estratègia, un pla d’acció, i un marc de treball (com el d’Induct) de la innovació corporativa. Aquí tens un exemple de com començar en 5 passos. Angel Alba també en parla en el seu blog.
10. Els empleats demanen diners per participar en les iniciatives d’innovació i no sé com respondre: senyal que no has preparat bé el teu marc d’innovació. Una de les potes és la cultura, de com implicaràs als professionals. Aquests, com a treballadors d’una organització que els ha contractat per realitzar un treball determinat el millor possible, no tenen per què creure que això de la innovació és part de la seva feina diària. Necessites un pla de motivació i reconeixement. Aquí tens exemples de com altres ho estan fent.
11. La innovació no té focus de negoci, no s’enfoca a l’essencial: si vols que la teva empresa sigui considerada com a empresa innovadora, hauràs de treballar en innovació amb focus a negoci (no només amb focus intern). Aquí tens 4 passos per saber com fer-ho, en un post que vaig publicar fa un temps.
12. L’empresa és massa jeràrquica com per promoure la innovació internament: no podràs canviar l’organigrama de l’empresa, i encara que ho facis, és difícil superar barreres jeràrquiques en empreses molt tradicionals. Et cal crear entorns diferents dins de l’organització: comunitats d’innovació. Mira com ho ha fet l’ICS. Per pensar una mica més en el limitant que són els organigrames, no et perdis aquest post de Lluís Muns, sobre el Sociograma, el que realment importa.
13. No trobes la manera de motivar els empleats per participar de la innovació: torna a treballar bé el model de recompensa i reconeixement. Crea una taula dels diferents tipus de persones que estàs intentant implicar, i pensa bé i de forma creativa com el procés d’innovació els pot aportar valor (com has d’adaptar el teu model de reconeixement a cada tipus d’usuari). A més, la gamificació també et pot ajudar. Aquí pots veure un exemple que hem aplicat a Induct.
14. No coneixes amb quines startups podries col·laborar per innovar: pots fer seguiment de startups interessants a través de mitjans com Eureka Startups, Springwise, PSFK, o mitjançant el Radar SDLI. Pots llançar una crida a startups que vulguin ser accelerades en el teu sector, i crear un format de col·laboració que impliqui pocs recursos. Ja en vam parlar de com crear una incubadora corporativa.
15. Et sents massa sol a l’organització per fer innovació: aprèn a viure així. El Responsable d’Innovació no necessita un equip, només necessita “orquestrar” la innovació, connectar amb els diferents nodes (empleats, unitats de negoci, startups…), perquè la innovació passi. Aquest és el teu rol. Potser amb el suport d’un Comitè d’Innovació.
16. No saps com crear un entorn més atractiu perquè els professionals participin en la iniciativa d’innovació:has de saber que això de la innovació va de persones. Sense persones, no hi ha innovació possible, encara que tinguis recursos econòmics. Aquí tens un post sobre com crear cultura d’innovació a la teva empresa.
17. Estàs començant, i no saps quins passos fer: no et preocupis, és lògic! La innovació implica noves formes de fer. No hi ha una sola forma de començar a fer innovació. Pots començar per crear entorns col·laboratius per a, per exemple, la millora de processos interns. O pots començar per crear un entorn digital amb reptes d’innovació puntuals que busquin les idees dels teus treballadors. Però, en qualsevol cas, has de començar per una única pregunta: per què vull innovar? I després planteja’t aquestes 64 preguntes addicionals que t’ajudaran a dissenyar la teva estratègia d’innovació.
18. No disposes de les eines adequades per capturar i gestionar les idees, ni reportar: La innovació no pot succeir amb tallers de creativitat i fulls de càlcul. Oblida. Aquí et deixem algunes eines que pots començar a utilitzar des d’ara. La teva decisió dependrà del tipus d’organització en la que estiguis, dels teus objectius d’innovació i de les persones que vulguis implicar.
19. Has capturat moltes idees dels empleats, però hi ha pocs o nuls projectes implantats: un clàssic en moltes organitzacions, que s’estanquen en la implementació de les idees. Necessites aplicar metodologies de rapid prototyping. En Joan té una proposta per a tu.