Dins del marc de la Barcelona Health Innovation Week de Biocat s’han celebrat dues taules rodones en el recinte modernista de Sant Pau, afavorides pel Barcelona Health Hub que ens donen una visió molt transversal de com les companyies farmacèutiques estan innovant.
La primera d’elles ha estat “Conquistant reptes en farma” moderada per Xavier Lesauvage i amb la participació de Carolina Villaró, Digital Medicines Specialist de Angelini Pharma, Verónica Mancassola, Global Business Developer de Mediktor, Ricard Castellet. Head of Digital Transformation de Gebro Pharma i Silvia Casellas CEO de Anagram.

Per a establir el marc de la taula comencem coneixent les iniciatives en les quals estan treballant en l’actualitat. En Gebro, ens explica Ricard el seu projecte més ambiciós que tracta de resoldre el repte d’acompanyar a una patologia com l’asma amb un suport digital que ajuda al metge, al pacient i amb un enfocament en la sostenibilitat. Suposa que el pacient tingui un aparell que permeti aln equip mèdic monitorar al pacient per a donar-li millors solucions en un clar exemple de Beyond the pill. Aquest projecte es realitza amb HumanItCare una startup, que unint-se a Gebro “fa que la màgia passi”.
En Mediktor ens expliquen que la seva solució, ja nascuda digital, aplica a tot el sector. El seu bot ajuda a fer un prediagnòstic que millora l’inici del patient journey i està basada en el coneixement mèdic i l’ús de la IA, donant una resposta immediata a les necessitats d’informació del pacient. El seu primer repte va ser la resistència que produeix la seva tecnologia en tots dos stakeholders principals, però el propi avanç tecnològic està ajudant a naturalitzar la forma en què li bot es relaciona, la qual cosa ajuda a superar aquesta barrera.
En Angelini, i tornant a la visió farma, el seu camí en el digital va començar en 2020 partint des de zero; encara que en aquest moment ja tenen dos exemples destacats d’aplicació, el projecte Comedication Tool per a metges que tracten a pacients polimedicats, i que els proporciona assistència per a dosar millor el tractament farmacològic dels pacients, millorant la vida de tots dos. Un altre exemple és el projecte Small Hero per a pacients pediàtrics, que busca millorar la vida dels nens que temen al moment d’injectar-se el medicament, alguna cosa que es pot millorar utilitzar la Realitat Virtual. A nivell global treballen en la iniciativa Angelini Ventures que explora la col·laboració amb startups que puguin millorar l’adopció de nova tecnologia.
El cas de Anagram és el d’una CRO que ha canviat el paradigma tradicional per a digitalitzar els processos clàssics d’una CRO, en camps com el consentiment informat o la telemedicina, amb vídeo consultes que poden estar lligades al quadern de recollida de dades, que és molt sensible a nivell de gestió de la seguretat de dades i la privacitat.
Els seus reptes lligats al canvi que suposa la digitalització estan molts casos lligats a la regulació del propi mercat com ens explica Silvia Casellas, el repte principal del qual és ajudar als promotors de noves aplicacions digitals en la validació de les seves iniciatives, ja que la normativa és molt complexa i molts organismes no han estat capaços de certificar-se.
En Angelini, creuen que, dins de la farma, els reptes es divideixen entre interns i externs. En la part externa, un dels reptes principals és l’adopció, tant pel pacient com pel professional sanitari. I en la part interna, a vegades fins i tot més complexa, el principal repte és la gestió de cultura per a portar als equips a entendre l’impacte de la salut digital en l’estratègia de negoci, adoptant mètodes de treball més agiles en equips multidisciplinaris. També afecta a nivell regulador ja que la normativa no és clara i es produeix molta incertesa en els equips de compliance i regulador. Carol comenta que existeix una sensació que els departaments que impulsen aquestes iniciatives són “els dos bojos de digital” amb el que comptar amb stakeholders externs que els ajudin a dur a terme projectes crucials.
En la mateixa línia Ricard ens explica que se senten com a pioners explorant una ruta per primera vegada. La seva preocupació és que el Sistema Nacional de Salut trigui molt a entendre que és necessari implantar solucions innovadores per a fer sostenible al propi sistema “els problemes del segle XXI s’han de resoldre amb solucions del segle XXI”
L’actualitat de la tecnologia ve absolutament marcada per la incorporació de la Intel·ligència Artificial, Carol ens explica que en una organització com Angelini l’impacte de la IA no és nou, ja s’emporta temps incorporant solucions més enllà de la IA Generativa. En un dels seus primers desenvolupaments usen NLP (Processament del llenguatge natural) i els permet gestionar la informació que es genera en el seu entorn digitalitzada de manera automàtica i àgil. En el cas de la IA Generativa usen el codi de GPT per a disposar d’un xat de formació intern, nodrit d’informació científica que permet a l’empresa treballar amb un entorn controlat.
Ricard de Gebro entén el moment de hype total, ja que mai s’ha vist una cosa tan potent ni amb tanta capacitat de transformació com en la IA. En la seva organització tenen clara la visió de copilot que ha de servir a augmentar la productivitat dels professionals de l’empresa, si és el cas els seus equips més innovadors treballen unint IA i Agile.
En Mediktor van néixer com a sistema de IA basats en el NLP i el Machine Learning supervisat per un equip mèdic. Aquest sistema fa anys generava moltes resistències basades en la por amb el que el hype actual ha facilitat molt que la gent entengui el que fa Mediktor. Això sí, diferenciant que ells han desenvolupat una IA especialitzada, no una Blackbox com a Xat GPT, sinó que són capaços d’explicar perquè donen la resposta que donen i quin és el seu nivell de coincidència amb opinions mèdica “reals”.
Per a acabar, parlem sobre el futur; Verónica comenta que la IA és la gran disrupció present amb més futur, ja que pot suposar un canvi de paradigma que farà que els nostres nets riguin de les eines que utilitzem ara. Veurem passos gegants en regulació de cultura interna, en general en tot el procés, en temes que avui no podem ni imaginar.
Només hi ha una solució de futur que és l’adopció de tota la tecnologia que estem veient. Quan canvia l’usuari ha de canviar la indústria. Si el pacient camba i el metge canvia, la indústria ha de canviar, no sols condicionats per les tecnologies exponencials, si no per aquest canvi de l’usuari, ens diu Ricard.
Silvia ho corrobora i no entén perquè la salut és un sector en què la digitalització està costant més que en uns altres i es pregunta com podem accelerar-la per a a poder ajudar als pacients.
Carol de nou subscriu el que s’ha dit, estem a la vora d’una revolució que canviarà tot, des de la interacció al model de negoci de la indústria, passant de focalitzar-nos en tractament a una medicina més predictiva. Això segur que genera una fricció. L’única manera de treballar aquesta revolució és fer-ho en format ecosistema per a poder solucionar reptes connectant el coneixement de tots els stakeholders.
Molt relacionada amb la primera, i entrant més en un projecte concret d’innovació en la indústria, vam poder assistir a la segona “Potenciar l’assistència sanitària: el potencial de les associacions públic-privades en la transformació digital de la sanitat” en la qual va participar Ignasi Clos, Soci Director de SDLI com a ponent, juntament amb Oscar García, director mèdic del Barcelona Health Hub, Mar Gomis, directora del centre de validació clínica de solucions digitals de l’Hospital Sant Pau, Diego Herrera, director, Clinical Data & Digital Innovation i Mayely Sánchez, PhD, Sènior Digital Data Scientist, R&D Data Science, tots dos de Almirall i Eva Vilarrasa Rull, Anna Lopez Ferrer i Esther Serra Baldrich, dermatòlogues Hospital Sant Pau

En ella es va tractar un cas en el qual hem tingut la sort de participar i que ens serveix com a paradigma de col·laboració de diferents stakeholders per a dur a terme un projecte complex d’innovació.
En aquest cas es tracta d’un projecte que neix de la necessitat dels professionals mèdics, de dermatologia en concret, de millorar la digitalització del seu treball en algunes de les patologies clau. Almirall recull el testimoni i esponsoritza un projecte de cocreación al qual s’uneixen diverses startups, seleccionades entre més de 80, per a cocrear juntament amb la farma i les professionals de l’hospital de Sant Pau una solució òptima, que serà validada pel Centre de Validació Digital del propi hospital.
En SDLI vam ser una palanca que va ajudar al fet que els principals protagonistes poguessin treballar a crear la solució final treballant en reptes que responen a una necessitat real, facilitant la col·laboració que va permetre arribar a una solució escalable en el sistema.
Aquest projecte és un exemple d’innovació que neix d’una necessitat contrastada, i que treballant de manera col·laborativa ha estat capaç d’aterrar respostes a problemes dels pacients, recolzats en els criteris dels professionals mèdics que en moltes ocasions han de treballar en aquestes solucions amb una notable falta de recursos; així suposa un canvi enorme a com es treballava fa relativament pocs anys en què els professionals mèdics no tenien accés a solucions fins i tot de recerca bàsica,
Aquesta metodologia ha fet evident que tots els stakeholders són claus en una part del resultat global, i que aquests han de treballar amb total transparència i en un entorn capaç d’agilitzar les solucions, l’en aquest projecte ha vingut donat pel campus Salut Sant Pau on es troba tant el Barcelona Health Hub, com el Centre de Validació Digital i del qual formen part les professionals metgesses que han participat en el projecte.
Perquè aquest tipus de processos tingui futur s’ha de demostrar l’impacte del projecte, que faci que el sistema sigui més sostenible, i per a això ha de partir de la cocreación entre els diferents actors.





