En la majoria d’organitzacions que aposten per la innovació, és molt comú trobar-se amb un petit grup de professionals altament motivats i implicats en els projectes d’innovació de l’empresa. Tot i així, tal i com hem explicat a altres posts, la innovació no pot ser una iniciativa d’una elit en l’empresa, sinó que el seu èxit passa per la democratització del procés en el conjunt de l’organització, des d’on es pot capturar molt més valor (pensem en els professionals que estan a prop del client, i que per tant, poden aportar molts inputs del consumidor).

A les empreses que aposten per l’apertura de la innovació, es considera un èxit arribar al 35% de participació dels professionals. No es fàcil motivar a professionals a qui se’ls paga per fer bé el seu dia a dia, y no per pensar a llarg termini. El sistema de Reward & Recognition és un element clau, si no el que més, per generar participació en les comunitats d’innovació oberta. La pregunta és evident:
Com reconèixer als meus treballadors els seus esforços d’innovació?
Abans de posar-nos a preparar iPads de regal o xecs per qualsevol centre comercial (molt comú, i molt efectiu si busquem frustrar als nostres professionals més motivats i innovadors), és important recordar que: la motivació no neix per raons econòmiques.
Els innovadors són innovadors per motius més relacionats amb la satisfacció i el desenvolupament personal. La combinació de beneficis econòmics i d’altres més qualitatius resultarà l’estratègia més adequada per atraure a tot tipus d’agents innovadors, tant externs com interns.
El següent és un llistat de 20 maneres de reconèixer els esforços dels innovadors corporatius.
La filosofia és: deixa de recompensar als teus professionals per fer el treball pel qual se’ls va contractar (per exemple, reduir el percentatge d’impagats).
Compensacions econòmiques:
- Oferir beneficis sobre els ingressos generats per les idees i projectes impulsats pels participants a la comunitat.
- Premi econòmic pel desenvolupament del projecte guanyador.
- Premi econòmic pel millor projecte fracassat: la innovació és també (podríem dir “sobre tot”), errar, com fa per exemple el Grup Tata, sota la seva iniciativa Dare to try, (“atreveix-te”). Aquest aspecte és especialment interessant per crear una verdadera cultura de la innovació a l’empresa. Si premiem l’error, el missatge que enviem és el de “volem que ho intentis, creiem en tu, i si falles, aprenem i millorem igualment”.
Reconeixement no econòmic:
- Visibilitat a les xarxes internes i externes de l’organització després d’haver aconseguit alguna fita.
- Desenvolupament professional a l’empresa no lligat a la descripció del treball (o si més no, no únicament), sinó lligat a la participació i resultats de projectes d’innovació i aportació de nou valor.
- Aplaudiment general a les reunions informals, o bé al sopar de Nadal (estiu, o d’altres), per fites aconseguides pels participants.
- Accés a programes de Coaching
- Més temps destinat a projectes personals.
- Formació personalitzada, especialment relacionada amb programes d’innovació.
- Desenvolupament professional com a “innovador” dins de l’organització.
- Participació i implicació en projectes “cross”, estratègics per la companyia.
- Assignar a professionals interns títols creatius de la seva posició de treball, per exemple “Innovation champion”.
- Reconeixement personal de la Direcció General: des d’un email directe del CEO, fins a una trobada amb ell/ella, per poder explicar el projecte d’ innovació.
- Presentació del projecte innovador en un esdeveniment corporatiu, davant del conjunt de professionals de l’organització.
- Invitacions a seminaris externs (de tercers), alineats amb els interessos del membre de la comunitat d’innovació, o que els hi doni “food for thought“, com Ted Talks, o una visita a emprenedors de referència.
- Articles simbòlics de reconeixement: per exemple, depositar una bombeta gegant (de cartró) a la taula del més innovador del mes, com en el cas d’Ideem, la comunitat d’innovació per a professionals de l’Ajuntament de Sant Cugat (Barcelona).
- Articles simbòlics de reconeixement: per exemple, depositar una bombeta gegant (de cartró) a la taula del més innovador del mes, com en el cas d’Ideem, la comunitat d’innovació per a professionals de l’Ajuntament de Sant Cugat (Barcelona).
- Eliminar qualsevol política de vacances. Donar la llibertat als professionals d’agafar-se les vacances que desitgin. Impossible? Pensa-ho de nou.
- Sistema de punts bescanviables per productes (cursos, llibres d’innovació, assistència a conferències, etc.), associats a la participació a la comunitat d’innovació.
- Oferir als equips guanyadors un espai físic a l’organització per l’experimentació, amb els seus projectes d’innovació o personals.
- Aportació econòmica de 1.000€ a una ONG en nom de l’innovador de l’empresa, pagat per la companyia…
En definitiva, deixar de recompensar el status quo, i passar a recompensar als professionals per aportar més (o alguna cosa diferent) del que se’ls hi ha demanat.
Moltes són les opcions i aquest llistat només representa una petita mostra. En qualsevol dels casos, un bon sistema de recompensa i reconeixement, adaptat al context de cada organització, representarà la primera pedra per construir una verdadera cultura de la innovació en l’empresa.