3 models de finançament de startups, o com Induct Software ha arribat a cotitzar al Merkur Market d’Oslo

Increïble! Sembla que vam començar ahir, gairebé sense recursos, i la setmana passada la nostra empresa va sortir a cotització a Merkur, el mercat borsari alternatiu, orientat a pimes, i que facilita l’accés de les startups a inversors de forma ràpida i transparent. Però si som una petita empresa, com podem estar en els mercats financers? Des de fa ja alguns anys han aparegut a tot el món mercats alternatius que tenen el mateix objectiu. Us explico la història…

El 13 degener de 2016 ha sigut un dia històric per a Induct Software amb la seva sortida a borsa

I vam començar des de zero, amb molta il·lusió però sense pasta

En el nostre cas, quan vam començar a treballar amb Induct Software fa gairebé 4 anys, els companys de Noruega portaven ja 3 anys de treball, però nosaltres començàvem a Barcelona des de zero. Tant l’Ignasi com jo vam estar gairebé un any treballant sense cobrar, i quan vam poder cobrar el nostre primer sou vam fer una festa. Al cap d’un any vam contractar al primer becari, a l’any i mig al primer consultor, i ara ja som 7 persones a l’equip.

Si sou emprenedors això us sonarà molt, i la majoria haureu passat per situacions semblants. Alhora que fèieu aquest recorregut, primer prototip, primer client patidor, primera factura… a algú de vosaltres us haurà tocat bregar amb el finançament; ¡quin mal de cap! 🙁

Primera estació: FFF & F

El primer que hem fet tots és explicar el nostre projecte a amics i familiars (Family, Fools & Friends), i per descomptat, posem totes les hores del món i els pocs recursos que tenim (la 4a F, de founder). Aquesta fase permet arrencar, i veure si la idea de negoci i l’equip tenen recorregut. Quan això no dóna per a més, però tenim clar que volem continuar, anem al banc, entitat de crèdit o organisme oficial, perquè ens faciliti crèdit.

Fases de desenvolupament de les pimes i startups

Segona estació: bancs, crowdfunding i entitats de crèdit

La primera vegada que vaig anar a demanar finançament em van negar el crèdit que havia demanat (60.000 €!) I realment no ho vaig entendre i em vaig enfadar molt. Vist amb perspectiva… van fer bé en denegar-lo, encara ens faltava un any bo, bo, de picar pedra. A la segona ho vam aconseguir, el Banc Sabadell ens va facilitar un préstec, avalat per l’ICF, i ens va permetre créixer, i poder pagar les nòmines. A tot això ja estàvem facturant, i semblava que el nostre servei tenia sentit i potencial. Obro parèntesi: algú s’ha plantejat en aquest país que pagant a les empreses a 90, 120 o 270 dies en algun cas, estem matant als emprenedors? Tanco parèntesi.

Mentrestant els nostres companys de Noruega anaven també creixent, millorant la plataforma i la proposta de valor, i consolidaven els equips del Brasil, Londres, Bangalore i Boston.

Arribats a aquest punt, ens vam adonar que havíem crescut, arribat bastant lluny, però que volíem arribar més lluny, i ens feien falta més recursos, i per tant inversors. I comença la tercera estació.

Un altre parèntesi: deixem per un altre post les possibilitats del crowdfunding, ja que de per si dóna per més d’un post!

Tercera estació: inversors… o mercat alternatiu borsari?

Arribats a aquest punt, podeu optar per quedar-vos on sou, buscar inversors (capital risc…), o provar amb els mercats alternatius.

A veure, perquè quedi clar, per arribar aquí s’ha d’estar facturant, i amb un cert recorregut com a empresa. En el nostre cas, vam decidir optar per ajuntar-nos totes les empreses Induct de cada país, i vam començar a explorar amb diversos inversors perquè apostessin per la nostra empresa, amb diferent resultat, però sempre amb la dificultat d’una partida de pòquer: “Quant dic que val la meva empresa?”, “Quant creus que val la meva empresa?”, “Què m’amagues?”, “Aquests inversors ens volen controlar”. I així una reunió i una altra… fins que ens van oferir la possibilitat d’entrar al nou Merkur Market, mercat alternatiu borsari, obert recentment a Oslo.

Quins avantatges i inconvenients té accedir a un mercat borsari alternatiu, respecte a inversors de capital risc?

CAPITAL RISC MERCATS ALTERNATIUS

Pros:

– Proximitat a l’inversor.

– Implicació de l’inversor en el projecte.

Pros:

– Transparència en la gestió.

– Facilita la valoració objectiva de l’empresa.

– Augmenten les possibilitats d’accedir al capital.

Contres:

– Estàs obligat a entendre’t amb l’inversor.

– Aquest pot implicar-se massa i pots perdre el control de la teva empresa.

– L’inversor té més poder de control sobre l’emprenedor.

Contres:

– Obligacions: reporting i auditoria, major burocràcia.

– L’emprenedor ha de “professionalitzar” la gestió i administració de la seva empresa.

– Cost de sortida al mercat (en el cas de Merkur és molt assequible).

Quins requisits s’exigeixen a les pimes perquè puguin operar en un mercat alternatiu borsari? Us passo la taula de condicions de MaB (Espanya) i de Merkur (Noruega). Val a dir que les condicions imposades per Merkur són més accessibles que les de MaB, imagino que per grandària de mercat:

MAB MERKUR MARKET
Les empreses que sol·licitin la seva incorporació al MaB han de ser societats anònimes que compleixin els següents requisits:
  1. Transparència:

El nivell de transparència implica un canvi profund en la mentalitat dels accionistes de referència, en els òrgans de govern i les seves formes d’actuació.

  1. Informació:

Assumir el compromís de subministrament d’informació semestral i anual, degudament auditada, requerit pel MaB.

  1. Assessor Registrat i Proveïdor de liquiditat:

Designar un assessor que els ajudi tant a la sortida com durant la seva permanència en el mercat, i subscriure un contracte amb un proveïdor de liquiditat que faciliti la negociació.

  1. Difusió accionarial:

Per a la incorporació al MaB és imprescindible que, les accions de les que siguin titulars accionistes amb percentatges inferiors al 5% del capital social, representin un valor estimat superior a dos milions d’euros. En moltes ocasions, les empreses que inicialment no compleixen aquest requisit, ho aconsegueixen gràcies a la col·locació o venda prèvia d’accions que realitzen amb motiu de la seva incorporació al mercat.

  • Spread of share ownership (proportion of share capital distributed among the general public): 10%
  • History and activity: At least one audited annual or interim report. Must have commenced planned activities
  • Minimum share price: NOK 1.00
  • Admission document: Yes
  • Board of directors: At least one board member must have satisfactory expertise in respect of the rules for Merkur Market

There are no specific requirements related to the number of shareholders, the company’s market capitalisation, whether its operating result is positive, whether it has sufficient liquidity to operate for 12 months following its admission to trading, and whether it uses IFRS.

L’existència d’aquests mercats és una gran oportunitat per a les pimes que necessiten inversió per fer un salt important, i suposen també una possibilitat per als inversors que decideixen assumir un nivell de risc major, però amb més expectatives de guany. Operadors com GAESCO ja ofereixen als seus inversors accés a aquests mercats.

En resum, el camí de finançament de les startups comença amb la família i amics, però no s’acaba amb el banc. Si veieu que el vostre negoci té un potencial important, val la pena que exploreu l’accés a mercats alternatius borsaris. Per cert, voleu veure a quan cotitzem avui?

Gràfica del valor de les accions d’Induct Software

Us passo algunes referències de mercat alternatius borsaris en el món.

Merkur Market (Oslo Bors)

Merkur Market is aimed at small and medium-sized companies as well as at larger companies that do not wish to be fully listed on a regulated market. The admission process for Merkur Market has been designed to be quicker than for the Oslo Børs and Oslo Axess marketplaces, and its admission requirements are also lower.

The continuing obligations arising from admission to listing on Oslo Børs and Oslo Axess have been simplified for companies admitted to trading on Merkur Market. However, companies admitted to trading on Merkur Market are required to publicly disclose inside information without delay and on their own initiative and also to publish accounts regularly. Companies on Oslo Børs and Oslo Axess are required to use IFRS and to produce quarterly reports, but on Merkur Market companies are allowed to use other accounting standards and to publish only half-yearly reports.

Trading takes place in the same way on all three marketplaces, which is via electronic order book trading using the Oslo Børs trading system for all shares and equity certificates on Oslo Børs, Oslo Axess and Merkur Market. Nordic and international investment firms that are members of Oslo Børs and Oslo Axess are able to trade on Merkur Market. Oslo Børs’ market surveillance activities are also the same for the three marketplaces.

Small and Medium Enterprises (SME) Índia

The SME platform of the Exchange is intended for small and medium sized companies with high growth potential. The SME platform of the Exchange shall be open for SMEs whose post issue paid up capital shall be less than or equal to Rs.25 crores. The platform is expected to offer a new and alternate asset class to informed investors having longer investment horizon. The platform shall allow new, early stage ventures and small quality companies to raise much needed growth capital as they grow, mature and transit to the Exchanges’ main board.

Welcome to AIM. Where ideas take off.

AIM is the most successful growth market in the world. Since its launch in 1995, over 3,600 companies from across the globe have chosen to join AIM. Powering the companies of tomorrow, AIM continues to help smaller and growing companies raise the capital they need for expansion.

També us poden interessar:

Alternext, Paris

MAB (Espanya)

Us esteu plantejant accedir a models de finançament alternatius? Quina ha estat la vostra experiència? Si us ha agradat el post, us agrairem que el compartiu a les xarxes!

 

Joan Ras

--Economista y Máster en Economía Aplicada por la UPF. Es Profesor de Innovación y Emprendimiento en ESCI-UPF. Desde 2012, es socio fundador de SDLI, agencia de innovación abierta. Anteriormente fue Socio consultor de Estrategia y Operaciones durante más de 15 años en Auren, especialmente en los sectores de la Enseñanza, Sector Público, y Salud.

Share
Published by
Joan Ras

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

7 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago