3 passos per canviar ja un pla estratègic obsolet per una estratègia d'innovació àgil

3 passos per canviar ja un pla estratègic obsolet per una estratègia d’innovació àgil

Les empreses vénen operant a través de plans estratègics a 3, 5 i fins a 10 anys vista. Va arribar un punt en què semblava que, sense un pla estratègic a llarg termini, estaves destinat al fracàs. I, segurament, era cert. Però això era vàlid en l’era del creixement lineal. En la societat de la innovació, el pla estratègic a 5 anys ha mort, i ha de ser substituït per una estratègia d’innovació àgil. T’explico com.

L’èxit de la gestió empresarial està en saber on es vol anar (i per això només necessites un propòsit d’empresa), i un cop presa aquesta decisió, ser capaç d’experimentar i prendre decisions de forma àgil. Massa aspectes de la gestió d’empreses flueixen i s’alteren de forma accelerada, com perquè nosaltres ens passem el temps planificant alguna cosa que mai passarà.

3 raons per les quals el teu pla estratègic està obsolet:

Els biaixos cognitius estan en els plans estratègics, i limiten la nostra capacitat d’innovar:

Recordo com si fos avui com vaig ajudar, quan era jo un jove consultor que començava a entendre què era això del management, a elaborar un pla estratègic d’aquest tipus fa uns 10 anys, per a una empresa de construcció nacional. Un pla estratègic que anava a posicionar la companyia com un referent en el seu sector en 5 anys… Potser no sigui necessari dir que aquesta empresa, un cop passada la crisi econòmica que va impactar en aquest sector més que en cap altre, ja no existeix. Una barreja de dos biaixos cognitius que limiten capacitats d’innovació: l’elefant a la sala (no veiem el que ja és aquí i que canviarà les nostres vides JA), i el cigne negre (no ens preparem per al canvi radical, perquè volem creure en el fons, que no ens impactarà a nosaltres).

L'extinció d'empreses durant la crisi no figurava en el pla estratègic d'aquestes empreses... com tampoc existia una estratègia d'innovació, perquè en realitat, "no calia".
L’extinció d’empreses durant la crisi no figurava en el pla estratègic d’aquestes empreses… com tampoc existia una estratègia d’innovació, perquè en realitat, “no calia”.

En la societat de la innovació, som molt més sensibles a l’impacte dels biaixos cognitius que abans. I solem caure en diversos d’aquests biaixos en els plans estratègics corporatius.

La tecnologia ho ha accelerat tot, no pots planificar en mercats de disrupció:

El mateix any en què Apple anunciava el llançament del smartphones, Nokia comprava per 8.000 milions de dòlars l’empresa Navteq, una de les poques al món que realitzava mapes. Era un moviment estratègic per posicionar-se al mercat de les aplicacions de geolocalització. Aquell mateix any, però, la startup Waze, es va aprofitar de la tecnologia que ofereixen els smartphones per crear mapes i una aplicació de geolocalització sense necessitat de cap tipus d’infraestructura per fer mapes.

Tot això hi cap en el teu mòbil: empreses amb sòlids plans estratègics quinquennals van veure canviar la seva realitat en molt menys temps que aquests 5 anys.
Tot això hi cap en el teu mòbil: empreses amb sòlids plans estratègics quinquennals van veure canviar la seva realitat en molt menys temps que aquests 5 anys.

El teu equip t’està reclamant flexibilitat, creativitat i col·laboració, no rigidesa i números sense ànima

La teva empresa és un ens viu, formada per persones amb interessos i motivacions. Mira al teu voltant, i adona’t que la majoria de professionals que avui s’han apuntat al teu vaixell, en res ja no hi seran. I això és bo. Som a l’era en què atreure talent és la clau, i en que alhora ens cal entendre que la retenció del talent és una quimera, un impossible. No retinguis, ajuda a les persones a desenvolupar-se, i si és marxant, que així sigui.

Però no per això has de deixar de treballar el teu poder d’atracció, per poder col·laborar amb el millor talent: i, per a això, necessites entendre el que estan buscant els treballadors. I s’acosta més a un entorn creatiu capaç d’experimentar de forma contínua i sense límits, a un entorn tancat a unes normes i objectius numèrics.

En definitiva, tota organització viu en la societat de la innovació, l’era dels cignes negres, del canvi exponencial i del professional que demana propòsit i creativitat, més que rigidesa i xifres. Per això, el pla estratègic a 5 anys ha mort. I, no obstant, l’estratègia és més important que mai. Com ho fem?

3 passos per passar d’una estratègia empresarial obsoleta a una estratègia d’innovació àgil:

Pas 1: Mira al futur, de veritat, sense tancar-te les portes a diferents possibilitats

Aquí, hi ha metodologies com el “future thinking” de Chechu Salas, o la creació d’escenaris a futur, mirant a 10 o fins i tot 20 anys, en les que com a empresa definim una imatge d’alt nivell del que serà rellevant llavors, quant a:

  • Valor per al client
  • Necessitats dels usuaris
  • Impacte tecnològic
  • Disrupcions en la cadena de subministrament…
La Livia i la Itzi, dos Inductians presentant la metodologia del future thinking en la nostra última Induct Academy
La Livia i la Itzi, dos Inductians presentant la metodologia del future thinking en la nostra última Induct Academy

Un cop exposats els diferents escenaris, es tracta llavors de definir una estratègia àgil per definir reptes que ens permetin anar avançant, posicionant-nos com una empresa capaç d’aportar el valor que desitgem en aquest futur a llarg termini, en aquests escenaris dibuixats.

Pas 2: Defineix reptes d’innovació, a resoldre a curt termini (6 mesos), mitjançant l’experimentació entre equips interns multidisciplinaris àgils i els usuaris finals. Com fer-ho?

  1. Aquí tens tot el que necessites saber per entendre què és un repte d’innovació
  2. Mirando hacia fuera, alrededor y hacia dentro, una metodología en tres pasos para definir tus retos de innovación
  3. Mirando más hacia los objetivos estratégicos, esta es otra metodología para definir retos de innovación en 4 pasos.
  4. Y, finalmente, cuatro herramientas que puedes utilizar para definir retos de innovación.

Hi ha tècniques, com el “Zoom out – zoom in” de Deloitte, que combinen les dues aproximacions.

Pas 3: Centra’t en la cultura d’equip

Posar l’energia en crear un gran equip amb una cultura de treball i col·laboració excel·lent. Perquè només amb una gran capacitat per a la col·laboració, pot haver-hi una bona resposta d’equip davant les sorpreses de la societat de la innovació. I aquest és un tema profund i que dóna per a molts altres posts! ?

Equip Induct definint els reptes del semestre, el passat mes d'agost
Equip Induct definint els reptes del semestre, el passat mes d’agost

El pla estratègic aporta una falsa sensació de solidesa i seguretat (per això ens costa tant abandonar-nos). En canvi, l’estratègia àgil d’innovació t’aporta tots els ingredients necessaris per a sobreviure en la societat de la innovació:

  • L’escenari futur t’aporta una visió compartida, un propòsit a llarg termini.
  • L’acció, a través de reptes d’innovació a curt termini, t’aporta aprenentatge i progrés.
  • I la cultura d’equip t’aporta cohesió per resoldre reptes en un entorn altament ambigu i complex.

Ja saps, a definir una estratègia d’innovació que substitueixi el vell pla estratègic. Molta sort!

Altres enllaços que et recomano, sobre l’obsolescència del pla estratègic:

Strategic Planning Is Dead. Here Are Two New Ways To Face The Future de Forbes

The Death of Strategic Planning: Why? de Forbes

Strategic Planning is Dead – Long Live Strategy Execution de Fast Company

The strategic five-year plan is dead de Blackline Magazine

The Creative Plan is the new Strategic Plan De Gary Wexler

Is strategic planning dead? de Business World Online

If Strategic Planning is “Dead,” What is the Alternative? de Medium

Zoom Out Zoom In Strategy de Jaime Rodríguez Ramos

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en EADA, UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación cultural para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente desde 2012 en SDLI, donde es Socio Fundador y CEO.

    Escriu el teu comentari

    El teu correu no serà publicat.*


    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.