Creus que la teva empresa hauria de desenvolupar la seva cultura d’innovació? A Induct portem temps creant comunitats d’innovació en les que impliquem als treballadors de les organitzacions. De vegades són algunes desenes, unes altres són centenars d’empleats. Impliquem no només als suposadament més qualificats. També als que treballen a fàbrica, producció o distribució. No només els empleats de les oficines centrals. També als que estan al territori, a peu de carrer. Amb aquesta experiència, puc assegurar que el concepte de cultura d’innovació no és eteri, és tangible, té els seus beneficis i característiques.
Com és una empresa amb una forta cultura d’innovació?
Aniré per feina. Em ve de gust ser directe. Si un dia ens creuem i m’expliques que la teva empresa és innovadora, i que la cultura d’innovació està altament formalitzada, no em quedaré callat. I em serà molt fàcil descobrir si és així o no.
Aquí t’explico les 30 característiques que he identificat en les empreses amb forta cultura d’innovació, i que he dividit en 5 factors o àmbits. Són les següents:
1. La direcció explica clarament a l’organització quins són els objectius d’innovació. Aquests són coneguts pel conjunt de professionals que la conformen.
2. La direcció implica als professionals de l’organització en la definició dels reptes i objectius de l’organització (així, els reptes d’innovació no són top-down, sinó reptes “de tots”).
3. L’empresa reserva un pressupost anual a projectes d’innovació.
4. Els professionals de l’empresa entenen què vol dir innovar, perquè s’ha creat un llenguatge comú d’innovació.
5. La innovació no són només idees: la direcció s’ha compromès amb la implementació dels projectes d’innovació, transformant cada any les millors idees en projectes reals. S’eviten els concursos d’idees que no porten a res més.
6. Hi ha un líder intern que reporta a la Direcció tot allò relacionat amb la innovació.
7. Els professionals entenen per què la innovació és important per a l’organització, i comprenen també els tipus d’innovació als quals s’enfoca l’organització.
8. Els professionals saben perfectament a qui dirigir-se internament per tractar els temes d’innovació (dubtes, millores, coordinació de projectes d’innovació, etc.).
9. A més del líder d’innovació, hi ha un grup de persones encarregat i motivat per donar difusió i coordinar la participació dels treballadors en les iniciatives d’innovació. Són els agents i difusors interns d’innovació.
10. Els professionals tenen un canal en el qual expressar les seves propostes, alineades amb els objectius i reptes d’innovació.
11. Hi ha més d’un 15% de professionals que participen de manera activa en la plataforma d’innovació.
12. Les persones que participen de la cadena d’innovació pertanyen a departaments i unitats de negoci diverses. La participació és per tant generalitzada, oberta, cross-organització.
13. Hi ha una política que premia la capacitat innovadora dels treballadors amb el desenvolupament professional. Això pot significar moltes coses: augments, bonificacions, formació en determinades habilitats, participació en projectes transformadors, intensificació de l’innovador… Totes valen. En Qualsevol d’elles, les persones tenen uns objectius relacionats amb la innovació, i qualsevol d’elles implica que l’organització aposta per la innovació com a competència clau. No com a divertiment (regalar iPads i res més, no, si us plau).
14. Un elevat nombre de persones han estat formades a nivell d’innovació i creativitat, mitjançant un programa formatiu que ofereix resposta a preguntes del tipus: què és la innovació? I la creativitat? Puc ser creatiu? Com puc participar i fer de l’organització una empresa més innovadora?
15. Un elevat percentatge de persones han participat en activitats d’innovació de la companyia, més enllà d’elaborar propostes al canal intern. Això vol dir haver participat en la definició de reptes, tallers de creativitat, o bé formar part de l’equip d’un projecte d’innovació.
16. Algú dins de la companyia analitza la informació externa de mercat i competència, i comparteix internament els continguts més rellevants, per tal d’incrementar la capacitat innovadora de la companyia.
17. Els professionals de la companyia coneixen la situació competitiva de l’empresa, els punts forts i febles de l’organització, així com les amenaces i les oportunitats, i poden per tant valorar amb un bon judici de valor les necessitats i oportunitats de millora de la companyia. Estan, per tant, preparats a nivell global per aportar propostes de millora i innovació.
18. L’empresa manté relacions amb startups i empreses innovadores del sector (i d’altres sectors), i comparteix informació rellevant d’aquestes empreses amb el conjunt de l’organització.
19. S’escolten les propostes de millora que vénen de l’exterior (usuaris, clients…), a través de diferents canals (xarxes socials, atenció al client, atenció telefònica, plataforma d’innovació oberta…), i s’integren aquestes propostes al canal intern d’innovació o millora contínua.
20. No només s’escolta, sinó que es fomenta proactivament la participació del client i usuari en el procés d’innovació de l’organització.
21. Hi ha espai per a l’experimentació. S’accepta el fracàs, fins i tot es reconeix.
22. Hi ha uns processos i metodologies de treball per al desenvolupament de projectes d’innovació, que tothom coneix.
23. Està establert com es creen equips i com es gestionen els projectes d’innovació de forma col·laborativa. La creació d’equips (fins i tot de voluntaris) per a projectes cross està assentada.
24. Es posen a disposició dels treballadors les eines necessàries per participar en el model d’innovació en cada fase del procés d’innovació.
25. Les persones coneixen en tot moment com poden participar amb les seves propostes, com també el perquè de les propostes que avancen en el procés d’innovació, i el perquè de les propostes que s’han quedat estancades. Els criteris de selecció i avanç en el procés d’innovació estan molt clars.
26. Els professionals estan adaptats a l’ús d’eines digitals socials, ja sigui xarxes socials corporatives, interacció amb el client a través de les xarxes socials, plataformes d’innovació oberta internes, etc.
27. Els líders no fan “microgestió”. Això és, estableixen objectius, i ofereixen llibertat als equips de treball, marcant sempre unes línies clares.
28. Flexibilitat i reducció de les burocràcies. És difícil aplicar aquest punt en grans multinacionals i en determinats sectors molt regulats. Però una cultura d’innovació forta requereix de reduïts tràmits administratius.
29. Els professionals coneixen en tot moment quins han estat els resultats de la iniciativa corporativa d’innovació. Es tracte d’èxits o de fracassos.
30. En general, hi ha transparència. Els líders són accessibles, la informació es comparteix. No només a nivell d’innovació, sinó en qualsevol àmbit.
I podríem continuar. Si busques més “checks” per aconseguir per seguir fomentant la cultura d’innovació a la teva empresa, a sota et deixo una sèrie d’articles que t’ajudaran a fer-ho. I a més, et deixo també un enllaç perquè “auditis” de forma ràpida la teva cultura d’innovació, responent a l’Índex de la Cultura de la Innovació a Espanya (ICI Espanya). O pots utilitzar també l’avaluació en línia de Innoquotient.
Però la veritat és que el que importa no és complir “checks“. El que importa, per mantenir una forta cultura d’innovació, és persistir en un nou model de gestió, el de l’empresa oberta del qual ja he parlat anteriorment, on els empleats estan altament capacitats, motivats, connectats i implicats com per participar de manera recurrent en els processos de millora contínua i disruptiva.
Així que si ets Responsable d’Innovació, et desitjo molta sort i molts fracassos en el camí, i t’animo a posar-te en contacte amb nosaltres, tant per compartir experiències com per afegir factors clau a aquesta llista de característiques de les empreses amb forta cultura d’innovació!
Moltes gràcies per llegir-nos, i no t’oblidis de compartir a les xarxes!
Fonts:
Forbes: “How to create innovation cultures that keep working”
Forbes: “5 strategic big businesses use to build a culture of innovation”
What If Innovation: “6 ways to create and sustain a culture of innovation”
Fast Company: “How to create a culture of innovation in the workplace”
American Express “4 ways to build a culture of innovation”
Game Changer: “What a culture of innovation looks like”
Barking Up The Wrong Tree: “Creativity at work”
Glocal Thinking: “Dimensiones imprescindibles para medir la cultura innovadora”
Dicere Global: “Cómo diagnosticar el clima innovador de las organizaciones“
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…