Arran d’una conversa recent amb una experta en recursos humans, i l’intercanvi d’impressions i experiències amb ella, m’he animat a escriure sobre un tema que encara no tenen resolt més del 99% de les organitzacions: la intel·ligència emocional. Podem definir-la com la capacitat de reconèixer quan s’estan experimentant emocions, tenir estratègies per a la gestió de les mateixes, i per reconèixer les emocions d’altres persones i respondre adequadament a elles.
A Induct treballem amb diverses escoles i universitats. Totes i cadascuna d’elles consideren que han de millorar, innovar i ser creatives. Ara bé, sovint no estan preparades pel que fa a dinàmiques d’equip.
Alguns exemples que ens poden indicar un baix nivell d’intel·ligència emocional:
- A les reunions d’equip, les persones no es miren quan parlen. També pot succeir que només es miri al líder de l’equip, però que no hi hagi altres connexions creuades.
- Relacionat amb el punt anterior, els membres de l’equip es distreuen amb facilitat, amb el mòbil o amb tasques pendents.
- Les interrupcions durant les discussions i converses són habituals, donant-se situacions on uns imposen la seva opinió sobre la dels altres.
- Quan es proposa alguna cosa nova, l’atmosfera és d’escepticisme o fins i tot reaccionària.
- L’estat emocional d’algun membre de l’equip condiciona el desenvolupament de les reunions d’una forma continuada, generant dinàmiques de baixa eficiència i eficàcia del temps.
- Queixes constants i excuses dirigides a “altres”: companys, alumnes, pares, la societat… Sovint aquests elements estan fora del nostre abast, així que el debat no comportarà cap impacte positiu.
- Les creences i valors personals s’exposen com a dogma a combregar per la resta de membres.
Aconseguir un bon clima laboral i un nivell de gestió emocional alt no es tracta (només) de buscar el bon rotllo i un ambient agradable. Es tracta d’assolir unes dinàmiques d’equip que ens permetin ser eficients, resolutius i eficaços per poder afrontar grans reptes.
En un moment de transformació educativa vertiginosa on cada mes tenim nous conceptes i metodologies (flipped classroom, realitat augmentada, robòtica, ABP, intel·ligències múltiples, modularització, mindfulness…), necessitem equips cohesionats i motivats per gestionar el canvi constant.
Alguns consells per començar a treballar la intel·ligència emocional en els equips:
- Expressar el que sentim, sempre amb respecte. Per això, cal crear un espai durant les reunions dedicat a la compartició d’aquests estats emocionals.
- Respectar les opinions dels altres i fer sempre crítiques constructives. Mai donar un “no” sense alternativa o justificació.
- Enfocar les reunions i converses cap a la recerca de solucions, i no dilatar-se en anàlisis o confrontacions infructuoses.
- Treballar l’empatia amb els companys.
- Felicitar i reconèixer els èxits dels altres.
- “Informalitzar” alguns espais de treball. Tant a nivell físic com discursiu. Sent sempre rigorosos i professionals, de vegades, relaxar els espais de treball compartits fa que les persones es relaxin i comparteixin més els seus sentiments, tant les pors i conflictes com les alegries i celebracions.
A Induct seguim treballant per al canvi en l’educació.