4 coses que has de fer ja per innovar amb focus a negoci

amb

foco a negocio

4 coses que has de fer ja per innovar amb focus a negoci.

No passa una setmana sense que un directiu o responsable d’Innovació ens vengui com d’innovadors que estan sent en la seva organització. A l’alegrar-nos, interessar-nos i preguntar… veiem que potser no estem parlant del mateix.

Anoteu. Si diem que som innovadors, i tot seguit només parlem de:

  1. Nombre d’idees provinents d’empleats capturades a final de l’any… confonem innovació amb creativitat. La innovació sense execució, es queda en simple Ideació.

  2. Nombre de tallers de creativitat realitzats…  confonem innovació amb creativitat de nou, fins i tot innovació amb formació (en innovació si, però formació al cap i a la fi).

  3. Participació, esponsorització, o fins i tot creació de concursos d’emprenedors sense impacte en el negoci de la companyia… confonem innovació amb responsabilitat social corporativa, amb Màrqueting o simplement Promoció.

  4. Nombre de posts compartits al bloc corporatiu sobre Internet of Things, Big Data, Learning Analytics o Gamification, aplicats al nostre sector d’origen…confonem Innovació amb Inspiració.

  5. Nombre d’espais col·laboratius, físics o digitals, posats en marxa dins de l’organització… confonem la innovació amb cultura col·laborativa i metodologies de gestió àgil.

Podríem argumentar, i hi estarem d’acord, en què els punts anteriors són requisits per assolir la mateixa finalitat, però estaríem cometent un greu error si ho confonguéssim amb la finalitat, que no és una altra que generar nou negoci (valor de mercat, o valor social), és a dir innovar.

Tot i el que pugui semblar, la “innovació” és una cosa molt concreta: la innovació és generació de valor de negoci sostingut a través de la creació de nous o millors serveis, productes, processos o models de negoci (entre d’altres). Requereix que el consumidor o l’usuari final de la innovació (de vegades és un client intern) adopti les solucions llançades, i que la innovació tingui un model de negoci sostenible.

El grau d’innovació d’una companyia pot mesurar-se de moltes maneres, però sempre es mesurarà en base als resultats: més vendes, ingressos, marges, increment de clients, de mercats, satisfacció del client o usuari, generats per part dels nous productes , serveis, processos, o models de negoci de la companyia. Per exemple, Apple, l’exemple clàssic, va facturar l’any passat 142 milions de dòlars, que provenen majoritàriament d’innovacions que en l’actualitat (o en el seu moment) han representat majoritàriament la creació de nous mercats, com l’iPad o l’iPod (encara viu, sí, tal com podeu veure a la pròpia web d’Apple). És un model basat en innovacions disruptives cada cinc o sis anys, més la millora contínua del producte i un potent servei al client que millora l’experiència de l’usuari en comparació amb els competidors, sempre anant per davant de les expectatives del client. La seva estratègia és la de crear productes més atractius i fàcils d’utilitzar que els de la competència, i que proporcionin als seus clients una experiència inigualable en tota la seva gamma de productes. Per cert, serà AppleMusic la nova innovació disruptiva? A Spotify no pensen el mateix, però el potencial que es converteixi en el principal player de la indústria de la distribució de música en l’entorn digital és enorme, tal com una infinitat de notícies afirmen.

En definitiva, Apple és considerada l’empresa més innovadora del món al costat de Google, i és evident que no ho és pel nombre de tallers de creativitat realitzats in-company, ni pel nombre d’idees capturades a final d’any, ni tampoc per els espais creatius que tenen a les seves oficines o el temps que dediquen els seus empleats a pensar noves idees. Ho és perquè la innovació està incrustada en el seu model de negoci. La Direcció està compromesa amb la innovació, perquè la companyia depèn i viu d’ella.

Top 50 empreses innovadores el 2014
Top 50 empreses innovadores el 2014

I com que la innovació és una cosa tangible, també hi ha 4 coses molt concretes que pots fer per aconseguir que, realment, la teva organització innovi amb focus a negoci.

4 cosas que pots fer perquè la teva empresa innovi amb focus a negoci:

1: Diferenciar la Innovació de la Recerca.

Com demostra l’informe anual de Booz & Company (ara Strategy &) i PWC, The 2014 Global Innovation Index, les empreses que més pressupost dediquen a investigació no tenen per què ser les més innovadores. No es tracta d’invertir més en Investigació i Desenvolupament, sinó de millorar l’ús i l’eficàcia de la inversió realitzada, ja sigui aquesta interna o externa. Mirant el llistat de les 10 empreses més innovadores del món, juntament amb el de les 10 empreses que més inverteixen en I + D, veiem que només n’hi ha una que repeteixi: Microsoft.

El mateix estudi anual de Booz Allen i PWC demostra que les empreses més innovadores es situen de mitjana a 6 punts percentuals per sobre de les que més inverteixen en I + D, en relació a l’EBITDA com a percentatge dels ingressos (això sí, tots dos tipus de companyies es posicionen sempre per sobre de la mitjana de la seva indústria).

[Tweet “En definitiva, no es tracta de quant inverteixes en I+D sinó de com inverteixes”]

2: Implicar les àrees de negoci en el procés d’innovació.

En innovació, es tracta d’implicar les persones adequades al llarg del procés. No és el mateix llançar una campanya interna per capturar idees que millorin la comunicació entre els empleats d’oficines i els de “carrer”, que fer el mateix demanant solucions innovadores que millorin l’experiència del client en pista, per exemple, en el cas de una estació d’esquí, ja que en aquest últim cas és mesurable en base a satisfacció de l’usuari, però també en base a nous ingressos generats, nous clients, nous segments assolits…

A més: la innovació sense execució és només ideació, i per executar i llançar les idees a mercat encara que només sigui en mode pilot, necessitem obligatòriament la implicació i esponsorització de les àrees de negoci (per al que evidentment es necessita una part del pressupost destinat a Negoci).

En aquest magnífic article a la Harvard Business Review, You Need an Innovation Strategy, el consultor d’innovació Gary. P. Pisano comparteix el cas d’èxit de l’empresa industrial Corning, l’estratègia de negoci de la qual es basa en la creació de “components excel·lents” que contribueixin a millorar significativament el rendiment dels sistemes complexos dels seus clients. Ho fan a través d’Investigació, però sobretot sabent convertir aquesta Recerca en Negoci!

negocio 2

A més, Negoci també ens n’oferirà la visió client (el valor de les idees del personal de Vendes o Servei al Client és enorme), i fins i tot ens pot donar l’oportunitat de parlar amb el potencial usuari de les nostres innovacions, recuperant feedback de l’usuari final que ens permetrà pivotar la nostra proposta, tot adaptant-la el màxim possible a les necessitats del client.

En definitiva, implicar el Negoci és necessari, encara que no sempre fàcil: molts responsables de negoci senten una aversió al risc i a tot el que és nou. I més si han d’invertir. Tenen por a una mala reacció dels “seus” clients davant la nova proposta de producte o servei.

Es tracta, doncs, d’identificar la persona de negoci adequada i compromesa amb la Innovació, que es trobi el més còmoda possible amb la possibilitat de llançar nous productes i serveis. Altrament, aconseguirem tenir (sent optimistes) una fantàstica llista de centenars d’idees no implementades.

3: Contrastar les propostes amb el client per construir i pivotar.

El principal motiu de fracàs dels nous productes o serveis és que aquests no compleixen amb les necessitats del client. Parlar i observar al client és essencial per capturar la informació clau que ens permeti oferir-li les millors solucions. Així que, estableix processos que et permetin posar en marxa aquest diàleg de forma més o menys freqüent.

Focus Groups, enquestes, formularis ràpids de satisfacció in situ, portals perquè els clients aportin idees de millores, entrevistes, trobades i esdeveniments informals amb clients… Les oportunitats per parlar amb el client són gairebé infinites i les empreses més innovadores les utilitzen per innovar amb impacte en negoci.

No et perdis com Ideo prova en aquest cas un carro de supermercat que facilita la vida a aquells usuaris que van a comprar amb els seus nens.

4: Mesurar l’èxit assolit per cada repte d’innovació.

Mesurar l’èxit del procés d’innovació és quelcom en el que fallen moltes de les empreses amb les que parlem. No val mesurar per nombre d’idees capturades. Es tracta de mesurar en base a impacte en negoci. Hem reduït el consum de CO2 dels nostres productes? Hem generat un nou mercat? Ens hem posicionat com a marca en un nou segment? Hi ha nous ingressos generats per part dels nous productes?

El millor que es pot fer és mesurar el resultat que ha tingut cada campanya o repte d’innovació, fins i tot cada projecte d’innovació implementat, avaluant el seu impacte a través de:

  • Indicadors transversals:

o Millora de la productivitat.

o Reducció de costos.

o Increment dels ingressos.

o Millora del posicionament estratègic de la marca.

o Increment de la retenció de clients.

o Increment del marge obtingut per client.

o Quota de mercat assolida dins el segment al qual ens dirigim.

  • Indicadors específics: per descomptat, tota campanya tindrà els seus indicadors associats a negoci, que seran propis de la indústria, sector, o segment de mercat. Per exemple, si reduir el temps d’espera a la caixa és un element clau de satisfacció del client en botigues o supermercats, aquest indicador serà clau per avaluar l’èxit o fracàs dels projectes d’innovació.

Si no mesures, no saps si ets eficaç. Si no saps si innoves eficaçment… simplement no innoves.

Ja saps, si mai se t’acosta un directiu i et comenta com d’innovadors són… abans de creure-t’ho, recorda aquests quatre punts.

Tens altres recomanacions per innovar amb focus a resultats?

M’encantarà llegir els teus comentaris i seguir parlant de com innovar amb impacte en negoci, així que deixes els teus comentaris aquí sota!

Ignasi Clos

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.