“La creativitat s’aprèn, igual que s’aprèn a llegir.”
Aquesta coneguda frase, del famós professor britànic Ken Robinson, és tan aplicable a persones com a organitzacions. Totes poden arribar a convertir-se en empreses creatives, malgrat la seva història.
I encara més ara que moltes organitzacions estan entenent la necessitat de posar la innovació com una prioritat estratègica. Segons un article publicat el 1997 pel Research Technology Magazine, per innovar fan falta 3000 idees que no funcionen. És a dir, que necessitem una empresa creativa per innovar amb èxit. Aquest és un bon post que relaciona creativitat amb resultats.
El problema és obvi: com aconsegueixo que els meus empleats s’atreveixin a aportar 3000 idees boges, trencadores, disruptives, o rares? Com aconsegueixo una empresa creativa?
En els més de 250 clients amb els que hem posat en marxa la innovació oberta, hem vist com en la majoria de les empreses, se sol aplicar principalment dues fórmules: tallers de creativitat (amb tot tipus de metodologies: scamper, design thinking, brainstorming…), així com certa formació en innovació.
Disposem però d’una multitud d’elements alternatius per crear una empresa creativa. I m’agradaria deixar clar el missatge del post d’avui: els tallers de creativitat no creen empreses creatives. Les comunitats d’innovació ho fan.
Així que avui compartiré amb vosaltres els 4 pilars al voltant dels quals les nostres comunitats d’innovació creen empreses creatives:
Les empreses més creatives ofereixen espais on els professionals de dins i fora de l’organització interactuen, amb un objectiu comú, el de millorar les coses: innovar. Els espais de relació corporatius permeten crear noves propostes de millora: generen creativitat i innovació. Algunes possibilitats i elements clau d’aquests espais de relació (més enllà dels tallers de creativitat i formacions formals sobre innovació) són:
En lloc de fer un taller de creativitat i “demanar idees” (quina expressió més horrorosa!), Ofereix una mica d’ajuda a través de les següents eines:
La creativitat no passa en entorns grisos ni tancats. Aquests són sinònim d’opacitat. Tampoc en el cubicle, i poques vegades davant de la pantalla d’un ordinador treballant en un Excel. Així que, què faràs per facilitar la generació d’idees? Aquí tens algunes pistes:
Tenir un entorn experimental no significa tenir un espai lliure de normes. Al meu parer, i en base a la meva experiència, una comunitat d’innovació requereix de certes normes, les mínimes possibles, encara que clares i ben comunicades. Recomano les següents:
En definitiva, el networking, la inspiració, un entorn obert, i normes simples són els 4 elements clau per fomentar la creativitat en les comunitats d’innovació d’èxit, espais creatius on les normes són diferents a les de l’entorn tradicional de treball.
Això sí, com sempre recordem, les idees sense execució no valen res, així que sempre haurem d’assegurar que en l’entorn d’experimentació o comunitat d’innovació, hi hagi un procés per inserir les innovacions en la cadena de valor estàndard de l’organització, alguna cosa com la representada en el gràfic d’aquesta comunitat d’innovació per a una empresa de l’àmbit logístic:
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…