4 elements clau per aconseguir una empresa creativa

“La creativitat s’aprèn, igual que s’aprèn a llegir.”

Aquesta coneguda frase, del famós professor britànic Ken Robinson, és tan aplicable a persones com a organitzacions. Totes poden arribar a convertir-se en empreses creatives, malgrat la seva història.

I encara més ara que moltes organitzacions estan entenent la necessitat de posar la innovació com una prioritat estratègica. Segons un article publicat el 1997 pel Research Technology Magazine, per innovar fan falta 3000 idees que no funcionen. És a dir, que necessitem una empresa creativa per innovar amb èxit. Aquest és un bon post que relaciona creativitat amb resultats.

El problema és obvi: com aconsegueixo que els meus empleats s’atreveixin a aportar 3000 idees boges, trencadores, disruptives, o rares? Com aconsegueixo una empresa creativa?

En els més de 250 clients amb els que hem posat en marxa la innovació oberta, hem vist com en la majoria de les empreses, se sol aplicar principalment dues fórmules: tallers de creativitat (amb tot tipus de metodologies: scamper, design thinking, brainstorming…), així com certa formació en innovació.

Disposem però d’una multitud d’elements alternatius per crear una empresa creativa. I m’agradaria deixar clar el missatge del post d’avui: els tallers de creativitat no creen empreses creatives. Les comunitats d’innovació ho fan.

Així que avui compartiré amb vosaltres els 4 pilars al voltant dels quals les nostres comunitats d’innovació creen empreses creatives:

1. Oportunitats per el networking:

Les empreses més creatives ofereixen espais on els professionals de dins i fora de l’organització interactuen, amb un objectiu comú, el de millorar les coses: innovar. Els espais de relació corporatius permeten crear noves propostes de millora: generen creativitat i innovació. Algunes possibilitats i elements clau d’aquests espais de relació (més enllà dels tallers de creativitat i formacions formals sobre innovació) són:

  • Creació d’un llenguatge comú i explicatiu, a partir del qual tot el mon entén què significa creativitat i innovació.
  • Definició d’uns objectius d’innovació clars: la relació passa perquè succeeixi alguna cosa, i com més concreta sigui aquesta cosa millor (innovar en producte, model de negoci, processos interns, reducció de costos…).
  • Relació de formacions informals internes en les quals els protagonistes són els propis professionals, que demostren les seves habilitats i interessos. Les nostres Induct Academy són un bon exemple: aprenem i ens divertim. Fins i tot es crea certa sana competitivitat per veure quina Induct Academy és la més inspiradora!
Presentació del Rubén Bagüés a una Induct Academy
  • Sortides outdoor que fomentin les relacions entre professionals que normalment no treballen junts: la confiança es trasllada a la generació de més idees. Assegura’t que hi hagi activitats divertides que relaxin l’ambient! I per cert, en aquestes sortides és perfectament pertinent dur a terme sessions de creativitat i innovació.
Activitats outdoor: aprendre a fer alguna cosa nova, como tallar llenya d’arbres (ja caiguts, això sí!)
  • Creació d’espais virtuals en els quals compartir reptes, idees i coneixements. Perquè les idees no es quedin en els caps dels professionals, i perquè tots els professionals puguin millorar les idees dels altres, fins i tot, trobar noves idees a partir de les idees dels altres! Són xarxes virtuals internes, on compartir coneixement, enfocat als objectius abans esmentats. No cal recordar que Induct Software® és una de les eines que pots utilitzar! 🙂

2. Fonts d’inspiració:

En lloc de fer un taller de creativitat i “demanar idees” (quina expressió més horrorosa!), Ofereix una mica d’ajuda a través de les següents eines:

  • Elabora una newsletter interna setmanal o mensual, sobre casos innovadors en el sector, o en altres sectors amb reptes d’innovació similars.
  • Convida o anima als teus professionals a participar en esdeveniments dels quals puguin aprendre: Mobile World Congress, TED Talks. L’Héctor Gardó, el nostre consultor d’innovació oberta per al sector educatiu, va participar en el TEDxEd a Barcelona aquest any, i us puc assegurar que tota la companyia es beneficia d’aquest tipus d’accions!
Héctor Gardó en la seva presentació en el TEDxBarcelonaEd, a principis d’aquest any
  • Fomenta l’ús de les xarxes socials entre els teus professionals. Els líders del futur (del present?), Com bé explica Virginio Gallardo a la seva masterclass en el Mobile World Center, són professionals en xarxa. Viuen d’elles, hi aprenen, es relacionen amb el seu sector en elles, milloren a través del coneixement al qual accedeixen a elles, generen negoci en elles. I sí, també s’inspiren en elles: obtenen idees. I fan que la teva empresa sigui més creativa. A Induct la nostra filosofia és: com més gran sigui la xarxa dels nostres professionals, més possibilitats se’ns obriran com a companyia.
  • Convida a emprenedors del teu sector (i d’altres sectors) a explicar el seu cas als teus professionals. Tria bé l’emprenedor, que els deixi bocabadats i amb ganes de crear!
Edgar Pons, de The Social Coin, en una sesió a ESCI-UPF
  • Compra una subscripció pels teus empleats d’algun dels magazines online més inspiradors, relacionats amb la innovació i l’emprenedoria, com Springwise o PSFK.

3. Entorn obert:

La creativitat no passa en entorns grisos ni tancats. Aquests són sinònim d’opacitat. Tampoc en el cubicle, i poques vegades davant de la pantalla d’un ordinador treballant en un Excel. Així que, què faràs per facilitar la generació d’idees? Aquí tens algunes pistes:

  1. Posa pissarres en espais comuns com el cafè, menjador, zona de descans, entrada…
  2. Crea espais per la relaxació.
  3. Crea zones de reunió on els assistents estiguin dempeus.
  4. Possibilita el joc en les zones comuns.
Espai comú a la Generalitat Girona en què es comparteixen projectes innovadors dels empleats de l’Administració.

4. Normes simples i diferentes:

Tenir un entorn experimental no significa tenir un espai lliure de normes. Al meu parer, i en base a la meva experiència, una comunitat d’innovació requereix de certes normes, les mínimes possibles, encara que clares i ben comunicades. Recomano les següents:

  1. Participació per interès personal (evitem l’obligatorietat de participar en innovació, per favor! En qualsevol cas, motivem, no obliguem).
  2. Diversitat: creació d’equips mixtes (persones de diferents departaments, educació…).
  3. Sense jerarquies ni burocràcia. Tots som iguals: Peer-to-Peer.
  4. Autonomia de treball, amb un guia / mentor.
  5. Experimentació i prototipatge.
  6. L’error és bo, si hi ha un procés d’ aprenentatge que permet corregir.
  7. Recompensa i reconeixement per l’esforç, no només per l’èxit..

En definitiva, el networking, la inspiració, un entorn obert, i normes simples són els 4 elements clau per fomentar la creativitat en les comunitats d’innovació d’èxit, espais creatius on les normes són diferents a les de l’entorn tradicional de treball.

Això sí, com sempre recordem, les idees sense execució no valen res, així que sempre haurem d’assegurar que en l’entorn d’experimentació o comunitat d’innovació, hi hagi un procés per inserir les innovacions en la cadena de valor estàndard de l’organització, alguna cosa com la representada en el gràfic d’aquesta comunitat d’innovació per a una empresa de l’àmbit logístic:

I si tens més propostes i coneixes casos d’empreses que utilitzen altres metodologies per incrementar la seva capacitat creativa, aquest és el teu moment! estaré esperant els teus comentaris, compartint és com aprenc!

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

Share
Published by
Ignasi Clos

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

15 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago