La gamificació és un terme cada vegada més utilitzat en aquesta societat de la innovació. L’aplicació de dinàmiques basades en el joc està cada vegada més estesa i s’aplica en nombrosos camps. I el sector de la salut és un dels sectors que més pot beneficiar-se’n.
En anteriors posts, ja hem explicat què és la gamificació i alguns dels seus beneficis a l’empresa, però la gamificació no només té un impacte molt positiu en àmbits com el treball, sinó que fins i tot pot arribar a salvar vides. Per exemple, amb la gamificació es pot millorar l’assistència sanitària i ajudar a nens, adults i personal mèdic a aconseguir que els processos de prevenció, rehabilitació i tractament d’una malaltia serveixin per assegurar una millor adaptació i seguiment del tractament, per exemple, en el cas del pacient crònic. Un altre cas en què la gamificació pot ser realment útil és a l’hora de facilitar i traduir al llenguatge del pacient informació tècnica. Així com també en campanyes de sensibilització, la gamificació podria permetre una millor retenció del missatge. El fet que es visqui com un divertiment, crea un entorn o situació positiva en què la persona se sent bé i això fa que s’impliqui més, segueixi millor el tractament i no l’abandoni.
[Tweet “la gamificació no només té un impacte molt positiu en àmbits com el treball, sinó que fins i tot pot arribar a salvar vides.”]
A continuació, us presentem 4 exemples de projectes que han utilitzat la gamificació des del punt de vista de la persona, les seves necessitats i la responsabilitat social. Els seus creadors han estat capaços de desenvolupar jocs que avui dia ajuden a salvar vides. Des d’Induct donem les gràcies pel seu esforç i contribució.
Malaria Spot: Joc contra la malària
La malària és la malaltia parasitària que més afecta l’ésser humà. Segons la OMS, durant el 2015, es van registrar 214 milions de casos a tot el món i es calcula que 438.000 persones van perdre la vida a causa de la malaltia, el 90% de casos es van produir a l’Àfrica.
La malària es diagnostica mitjançant la identificació de paràsits en una gota de sang i en això es basa el funcionament d’aquest joc.
A Malariaspot el caçador de malària detecta els paràsits causants d’aquesta malaltia en mostres de sang digitalitzades. A la mostra s’aprecien diversos punts foscos, en els quals només alguns són paràsits de malària. Si l’espot capturat és un d’ells, el jugador guanya punts.
Amb aquest videojoc col·laboratiu per al diagnòstic de la malària amb imatges de mostres de sang real, s’aconsegueix estalviar una feina molt laboriós al personal sanitari i es facilita el diagnòstic a persones amb pocs recursos d’una forma divertida i entretinguda.
Enhorabona a l’emprenedor Miguel Luengo pel teu gran projecte!
Tuberspot: Joc contra la tuberculosi
Els creadors de Malariaspot, Miguel Luengo juntament amb el seu equip de recerca del Grup de Tecnologia d’Imatges Biomèdiques de la ETSE de Telecomunicació de la Universitat Politècnica de Madrid (CEI-UPM), han desenvolupat també Tuberspot.
En aquest cas, el joc pretén ajudar en el diagnòstic precoç per aconseguir un tractament efectiu i així aconseguir reduir l’elevat nombre de morts que causa la tuberculosi. Aquesta malaltia la contrauen 10 milions de persones a l’any, i es calcula que cada mig minut mor un nen a causa de la malaltia.
Tuberspot és un joc en línia en què els jugadors podran ajudar a analitzar imatges reals de mostres de pacients sense necessitat de coneixements previs. La puntuació del joc es genera comparant els bacils detectats pel jugador amb bacils prèviament identificats.
A continuació, us deixem l’entrevista que van fer al doctor Luengo a la Cadena Ser parlant de les seves dues iniciatives.
Foldit: Joc contra la sida
De la col·laboració entre Game Science i el departament de Bioquímica de la Universitat de Washington es va crear el 2011 un videojoc anomenat Foldit.
El seu objectiu era desxifrar l’estructura d’una molècula causant del virus de la sida M-PMH que els investigadors portaven més de 15 anys sense resoldre. El que fa increïble la iniciativa és que en tan sols 10 dies es va trobar una solució gràcies a la participació de més de 240.000 jugadors que es van registrar en el joc.
Foldit utilitza una interfície de joc similar a la d’un puzle, i permet a persones de tot el món “jugar” i competir per esbrinar diverses estructures de les proteïnes que s’ajusten als criteris d’un investigador. Gràcies a aquest projecte, s’han descobert diferents estructures de les proteïnes que tindran un impacte molt important en l’avanç dels estudis que tenen con objectiu trobar una solució enfront la sida.
Pain Squad up: Joc pel tractament del càncer
El joc Pain Squad up és una app que sorgeix de l’Hospital SickKids de Toronto i té com a finalitat ajudar el pacient a lluitar no només contra el dolor del càncer sinó també contra la solitud i la desesperació.
Per poder tractar millor als pacients, els metges necessiten obtenir dades diàries sobre els dolors dels pacients, una cosa semblant a “un diari del dolor”, però, els nens es troben massa cansats per fer aquesta tasca.
Amb aquest videojoc, els nens registren els seus dolors dues vegades al dia i els metges obtenen les dades amb què poden ajustar la dosificació del tractament i així millorar la seva efectivitat. A més, ajuda a fer sentir al nen partícip en el control de la malaltia i en la gestió del dolor.
El jugador, pacient en aquest cas, té el paper de policia i realitza una sèrie de missions a canvi de recompenses.
L’experiència s’ha implantat en diversos hospitals de Canadà i ha estat un autèntic èxit ja que s’han aconseguit ràtios de culminació del 80% enfront del 11% que es produeix emplenant les dades de monitorització del dolor en paper.
Per acabar, m’agradaria destacar que és molt important la col·laboració entre les persones per aconseguir solucions que millorin la vida de tots, i m’agradaria veure més iniciatives d’aquest tipus que permetin innovar en salut.
Un món col·laboratiu, proporciona una infinitat d’oportunitats.
Coneixeu més projectes d’aquest tipus? Quins recomanaríeu?
Recordeu que podeu pujar-les com a projectes innovadors a la nostra comunitat i en parlarem d’ells més endavant. Moltes gràcies!