En un moment d’ebullició del món educatiu, sorgeixen milers de startups que busquen introduir al mercat propostes disruptives. Les rigideses i inèrcies del sector de vegades no permeten que les innovacions més trencadores sorgeixin des de les pròpies aules. Cal estar atents al mercat, no només per contractar si s’escau alguns dels serveis oferts, sinó per conèixer les tendències emergents i mirar d’engegar projectes propis que ens permetin estar sempre al dia, per obtenir els millors resultats educatius possibles. Aquí va la meva selecció de startups de l’àmbit educatiu a tenir en compte durant aquest any:
1. Top Hat
Introduir el mòbil a l’aula com eina d’aprenentatge mai ha estat tan fàcil. Gràcies a Top Hat, empresa nascuda a Canadà, podem integrar la tecnologia segons el model BYOD. El seu software al núvol (SaaS) ens permet treballar des de qualsevol dispositiu en qualsevol moment. El docent només haurà de traduir la lliçó en una sèrie de preguntes i jocs que maximitzaran la diversió i l’aprenentatge dels estudiants. L’avaluació ja no serà tampoc un problema, ja que disposa d’un motor d’avaluació automàtic.
2. Treehouse
Programar ja no és un problema. Aquesta plataforma, molt intuïtiva i visual, ens permet començar a programar des de zero. Podem crear la nostra primera web o app seguint passos en format de vídeo. Se’ns proposaran reptes i conforme els complim, anirem acumulant badges o reconeixements que faran l’experiència més divertida i addictiva.

3. Siminars
Vols crear el teu propi MOOC i no saps com? Aquesta plataforma et dona les eines per fer-ho fàcil, i si vols, poder generar ingressos en base a la demanda del teu curs a la comunitat. Tens a la teva disposició tot tipus d’eines per crear la teva pròpia experiència educativa online.

4. Gamedesk
La gamificació a l’aula. Aprendre a través de videojocs, tot i ser polèmic, s’ha demostrat molt efectiu per treballar determinades matèries. Evidentment no cal estar jugant sempre, però us convidem a provar d’introduir un joc en alguna de les unitats que esteu treballant. Cal recordar també que cal alguna cosa més que un joc per gamificar una aula. Cal acompanyar-lo d’una atmosfera i experiència més lliure i informal que sigui coherent amb la iniciativa.
Gamedesk Reel from GameDesk on Vimeo.
Hem vist alguns exemples de petites empreses que cerquen revolucionar l’educació. Darrerament, podem intuir algunes tendències. En aquest cas:
- Mobile-Learning
- Pedagogia en xarxa
- Programació
- MOOC’s
- Gamificació.