Començo fent una reflexió personal que ha anat sorgint en el meu interior durant els darrers 2 anys i mig; Ens trobem en un món, en quan a negocis es refereix, completament caòtic, impredictible, canviant, en contínua evolució i en el qual ja no és suficient tenir una bona idea, estudiar-la, contrastar-la, executar-la i vendre-la (que ja és molt) . No n’hi ha prou a crear invents disruptius / innovadors, sinó que, per poder sobreviure avui en dia i no quedar-nos obsolets, hem d’estar oberts a noves idees i a millorar / modificar contínuament el nostre producte / servei, mitjançant un enfocament basat en les persones i abraçant la creativitat (base del “Design Thinking Process“) com una de les eines més potents de les organitzacions.
El Design Thinking és un procés creatiu que consisteix a definir el problema que es pretén abordar per entendre-ho i, posteriorment, implementar les solucions, sempre enfocant el procés cap a les necessitats de l’usuari. El Design Thinking Process es focalitza en:
1. Trobar necessitats no resoltes, entendre exactament la necessitat de l’usuari a través de l’observació directa i la interacció, i viure en primera persona el que experimenta l’usuari.
2. Definir i sintetitzar els resultats obtinguts de la investigació per crear un punt de vista de l’usuari objectiu.
3. Generar una gran quantitat de possibles solucions i explorar-les.
4. Crear prototips per experimentar, interactuar amb els usuaris i aprendre sobre les solucions plantejades per ajustar aquests prototips a les necessitats reals del mercat.
5. Plantejar un Producte Mínim Viable per seguir rebent feedback, d’aquesta manera, millorar els productes i aprendre dels usuaris i les seves necessitats, ja que no només canvien les necessitats dels usuaris / mercat, sinó que també ho fa la forma d’interactuar amb els productes / serveis que les cobreixen.
A causa de la meva formació com a Enginyer i Dissenyador de Productes i fellow en la primera edició del Postgrau Moebio – Design Health Barcelona, una iniciativa innovadora de Biocat que promou l’emprenedoria en el sector de la salut, he tingut l’oportunitat d’experimentar en primera persona i en diferents projectes el procés creatiu del Design Thinking. Tot i que el procés és molt potent, m’aferro a la idea que no només depèn de tenir personal professional expert en el seu camp i personal creatiu en l’equip. La creativitat no és un do, és una decisió personal i s’ha d’estar disposat a tenir una mentalitat 100% oberta, disposats a absorbir qualsevol estímul extern desconegut i, sobretot, a aprendre.
Al meu entendre, tenint en compte que l’emprenedoria és, en general, un procés incert, desconegut i complicat i, basat en la meva experiència personal sorgida de la recent nova aventura com a emprenedor en el sector de la salut i Co-Fundador de usMIMA SL , startup sorgida del Design Health Barcelona, el Design Thinking Process ajuda a aconseguir productes fàcils d’usar, eficients i eficaços i aquests són 3 dels pilars que fan possible que hi hagi una acceptació per part dels usuaris. En el nostre cas, ens ha permès, amb els recursos limitats de què disposen les startups, iterar, basant-nos en el brainstorming, de manera molt àgil en el procés d’ideació, disseny i desenvolupament del dispositiu i, en un termini de temps considerablement ràpid , introduir-lo al mercat com a dispositiu mèdic certificat per la Unió Europea que satisfà una necessitat real del mercat.
D’altra banda, mitjançant sessions creatives i de forma molt visual, el Design Thinking Process també ens ha permès ajustar els processos de l’organització ja que és útil, no només en les etapes inicials d’una startup com la ideació, creació, prototipatge, etc. sinó que també resulta molt efectiu per organitzar i planificar un full de ruta per abordar fases més avançades del projecte, com la creació de la marca, innovar en campanyes publicitàries, controlar i organitzar la constant recol·lecta d’observacions dels usuaris, processos de producció , canals de venda, sistemes de gestió de la qualitat, etc.
El resultat de dos anys i mig usant el Design Thinking Process per a crear una startup i abordar el problema del restrenyiment crònic, en el nostre cas, és el MOWOOT, l’únic i innovador dispositiu mèdic que, amb tecnologia pneumàtica i que no és farmacològic ni invasiu, reprodueix automàticament els massatges abdominals de còlon específic que administren els fisioterapeutes professionals per solucionar el restrenyiment crònic en pacients idiopàtics i neurològics (lesionats Medul·lars, Múltiple Esclerosi, Parkinson, etc.). Està demostrat que fins a un 80% de pacients neurològics pateixen de restrenyiment, fins i tot un 15% de la població general, gent que, a priori, estan diagnosticats com a sans i, gràcies a utilitzar el Design Thinking Process, arribem a desenvolupar aquest dispositiu que aconsegueix recuperar, en part, el funcionament normal dels intestins de l’usuari, proporcionant una millora indubtable en la seva independència i qualitat de vida.
Una empresa que sempre m’agrada anomenar perquè em va marcar i que, de fet, és on realment vaig aprendre a implementar i treballar usant el Design Thinking Process, és “Fuelfor | Innovation in health care “, una consultora de disseny especialitzada en crear experiències úniques en el sector salut, i un projecte seu que m’agradaria esmentar és el redisseny de l’experiència d’espera en hospitals, és a dir, reduir el dolor de l’espera prèvia a l’atenció mèdica ja que es va demostrar que el malestar durant l’espera afecta significativament la satisfacció general de les persones. Utilitzant el Design Thinking Process van aconseguir com a resultat un redisseny sistèmic de l’experiència d’espera (mobiliari, disseny de la sala, serveis i senyalització), aquest redisseny millora la percepció i l’eficàcia de la prestació de l’atenció mèdica. Aquesta visió ha influït en les directrius del NHS al Regne Unit i ha generat interès en les comunitats mundials de disseny, salut i innovació.
Per finalitzar, esmento una cita de Publi Siro que, al meu parer, exposa clarament com el Design Thinking Process ajuda a l’emprenedoria: “El temps de la reflexió és una economia de temps”, El que extrec és que, com he esmentat anteriorment, tot el procés del Design Thinking requereix un temps d’estudi, reflexió i interiorització dels conceptes apresos per posteriorment ajudar a millorar, agilitzar i minimitzar els riscos d’un camí complicat basat en la incertesa.
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…