5 casos d’èxit d’innovació en màrqueting i publicitat

A cada pas que donem ens veiem envoltats d’innovació. Des de que ens llevem fins que anem a dormir. I és que si ho pensem bé, la totalitat de les coses que fem servir diàriament van ser en el seu moment grans innovacions.

Però hi ha una cosa que resulta evident: sent una cosa que ve de tan lluny, està més present que mai. La innovació està de moda.

I ho sé perquè tothom sembla parlar-ne. I no sé si és una qüestió personal -inconvenients de l’ofici;) – però fins i tot quan vaig caminant pel carrer no paro de veure “innovació” per tot arreu. Però aquesta vegada de forma gràfica, escrita. Innovació és una paraula up-to-date, trendy… i els publicistes ho saben.

Diuen que rebem entre 3000 i 7000 impactes publicitaris a diari. Us proposo que feu un experiment: que al final del dia, intenteu pensar en quants d’ells recordeu. Com a noia curiosa us dic que jo ho he intentat i m’he quedat molt sorpresa en veure que en recordo molt pocs…

Vivim en un món sobre saturat d’informació, de serveis, de productes… i en aquest context, diferenciar-se esdevé imprescindible. I és precisament aquí, en aquest punt, on convergeixen innovació i màrqueting: les dues disciplines busquen la novetat, la diferenciació i la creació de valor enfocada al client.

Parlar d’innovació no significa parlar exclusivament de R+D o tecnologia. De fet, en el Manual d’Oslo de 2005 es van introduir dues importants novetats a l’hora de considerar una empresa com a innovadora, i des d’aquesta edició, es considera que hi ha quatre tipus d’innovació: de producte, de procés, de màrqueting i organitzatives, sent les dues últimes noves enfront de les ja tradicionalment considerades innovacions de producte i de procés.

Les companyies de màrqueting són conscients que el caràcter innovador és essencial i tirant d’enginy i creativitat han creat campanyes realment disruptives i innovadores, us presentem alguns d’aquests casos d’èxit!

I una última reflexió… quan feu l’experiment que us he comentat, vull que penseu el motiu pel qual recordeu alguns anuncis. Segur que aquests, d’alguna manera o altra, són innovadors.

Ikea: alegra els teus matins i et porta l’esmorzar al llit

A qui no li agrada que li portin l’esmorzar al llit? Ikea, conscient de que es tracta d’un dels grans plaers universals, va decidir fer girar la seva campanya de màrqueting entorn això, oferint la possibilitat de servir l’esmorzar al llit, això sí, de la secció de descans de les seves botigues, tot amb la finalitat de promocionar d’una manera còmoda i plaent els seus productes de dormitoris. Tot un somni. 😉

Aquesta genial idea base de la seva campanya de màrqueting es va posar en pràctica del 18 al 20 de maig en un Ikea de Londres i els clients van poder gaudir de l’experiència d’un esmorzar (o dinar) al llit, això sí, amb una sèrie de restriccions, com la prohibició de quedar-se a dormir en els llits i gaudir del servei per un màxim de 45 minuts entre les 7 del matí i les 2 de la tarda. Amb l’opció de triar entre diversos menús, Ikea es va convertir per uns dies en el perfecte enamorat… dels seus clients.

Diferenciació, focus en el client, creació de valor, component innovador… tots els ingredients necessaris per una campanya de màrqueting reeixida, com ha estat!

Campanya d’Ikea a Londres

Sprite: Una dutxa de creativitat

Una altra campanya de màrqueting amb gran impacte en les xarxes socials ha estat la de Sprite, amb la instal·lació de dutxes, a manera de sortidors de la seva beguda refrescant en algunes de les platges més conegudes del Brasil. Amb el nom de “Sprite Shower, l’èxit de la campanya ha estat tal que l’han replicada en altres llocs del món, com a Colòmbia. Però per desgràcia de molts, aquests assortidors no dispensen refresc, sinó aigua. Tal i com ells mateixos diuen, a refrescar les idees!

Obermutten: Tradició vs. Innovació

En el petit poble de Obermutten, Suïssa, de 79 habitants, es va crear una innovadora campanya de màrqueting.

Amb el repte d’incentivar el turisme en una zona pintoresca i idíl·lica però amb poca visibilitat mediàtica, l’agència de publicitat “Jung von Matt” va decidir iniciar un projecte sense precedents. Conscients de poder obtenir la visibilitat a través de les xarxes socials, es va plantejar la idea d’imprimir les fotos de tots els followers del perfil de Obermutten a Facebook i traslladar a un mur del poblet cadascuna d’aquestes imatges.

Aquesta senzilla idea va calar entre els usuaris de Facebook, que volien veure la seva foto de perfil al mur -físic- de la petita localitat. La campanya ha estat un èxit total: una localitat de 79 habitants que ara compta amb més de 12.000 fans a Facebook.

Fins i tot, segons alguns càlculs, més de 60 milions de persones a tot el món han sentit a parlar de Obermutten gràcies a aquesta iniciativa.

El currículum mes dolç

Philip Kotler, pare del màrqueting modern, defineix el màrqueting com:

“Un procés social i administratiu mitjançant el qual grups i individus obtenen el que necessiten i desitgen a través de generar, oferir i intercanviar productes de valor “.

Per tant, quan un es presenta a una entrevista de treball, en el fons, estem davant d’un procés on el candidat ha de fer un bon màrqueting de si mateix.

Conscient d’això, Peter Roden, estudiant de disseny afectat per les dificultats del mercat laboral, va idear una manera original i dolça per diferenciar-se i presentar-se.

“Per intentar destacar davant d’una oportunitat laboral, vaig decidir dissenyar una rajola de xocolata personalitzada per mostrar les meves habilitats i interessos en el packaging, tipografia i gastronomia”.

D’aquesta manera va sorgir la seva nova iniciativa, de presentar el seu currículum en una rajola de xocolata. A l’embalatge la seva experiència acadèmica, laboral i extracurricular, a l’interior, la seva passió per la gastronomia i tipografia.

Esperem que amb aquest genial projecte Peter Roden hagi trobat feina, però el que sabem segur és que la seva idea ja s’ha fet viral a les xarxes.

El currículum de xocolata de Peter Roden

Mc Donalds: ¡de I’m loving it als carrers!

Durant el festival públic més gran de Suïssa, el Zurifest, McDonalds va decidir sorprendre amb la seva nova campanya publicitària. És clar que en un context com aquest, en què la ciutat rebia milions de joves, target principal de la cadena però també d’altres cadenes fast food, McDonalds es va diferenciar cridant l’atenció dels visitants perquè escollissin la seva opció.

Encara que pugui semblar que frega les normes de trànsit, aquesta original campanya no va causar cap impediment a aquest, ja que durant el festival alguns passos de zebra com aquest quedaven fora de servei al veure’s ocupats per la realització d’algunes activitats.

McDonalds és una de les empreses que aposta per la innovació, diferenciació i originalitat en les seves campanyes i aquest és només un exemple de totes les iniciatives de màrqueting que han portat a terme, encara que podeu consultar-ne moltes més!

Acción de street marketing de Mc Donalds en Zurich

 

En el post d’avui, com heu vist, hem volgut apropar-nos a pràctiques de màrqueting innovadores des de diferents punts de vista. Al final, estem parlant d’una disciplina molt àmplia i considerem que és interessant abordar-la des de diferents angles.

Innovar no és risc, és incertesa. L’únic risc és no innovar. I de fet, és la filosofia que han seguit tots els casos presentats.

Quants anuncis recordes dels que has vist avui? Què és el que ha fet que els recordis? Coneixes alguna campanya de màrqueting innovadora? Deixa’ns el teu comentari!

Sofia Ródenas

Estudiante de Negocios y Marketing Internacionales en ESCI-UPF, Barcelona. Entusiasta y apasionada de la creatividad e innovación. En constante búsqueda de la inspiración, es una curiosa de las culturas, habiendo realizado distintas estancias en Dinamarca e Inglaterra.

Share
Published by
Sofia Ródenas

Recent Posts

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago

Aplicar el mètode científic en emprenedoria: té beneficis?

Un experiment amb 116 equips a Itàlia ofereix conclusions clarividents sobre els beneficis de l'aproximació…

9 mesos ago