Encara no coneixes el crowdfunding? Des de Societat de la Innovació us volem fer una aproximació a les possibilitats que ofereix.
Es coneix com a crowdfunding o micromecenatge el finançament en massa d’un projecte. Una eina molt potent i que va molt més enllà del típic family, friends and fools.
Fa temps que segueixo el sector del crowdfunding de molt a prop, i és que no es pot remar en contra de les tendències del mercat. L’economia col·laborativa ha arribat per quedar-se i el crowdfunding és una mostra més d’aquesta tendència imparable. Però, és el crowdfunding només una manera de finançar projectes? La resposta és clara i contundent. NO! Actualment el crowdfunding ens serveix com a campanya de màrqueting, ens valida el nostre producte o servei, fidelitza els nostres clients, i molt més, fa possible el que semblava impossible! Convertir una idea en projecte o un prototip en una realitat. El somni de tot emprenedor i startup.
L’altre dia, fent un cafè amb el meu company de viatge, emprenedor i amic Valentí Acconcia (expert en crowdfunding), parlàvem de les 5 plataformes que hauries de conèixer si ets nou en aquest món del micromecenatge. I aquí va el resultat de la nostra llarga i distesa conversa.
1. Kickstarter. Plataforma fundada el 2008, ha finançat projectes de còmics, teatre, dansa, periodisme, menjar, jocs, música i un llarg etcètera. El 2010 va ser anomenada per la revista The Time com un dels millors invents. El 2012 es van finançar més de 23.000 projectes gràcies a la plataforma! I ja ha recaptat més d’un bilió i mig de dòlars.
2. Indiegogo. Rep més de 9 milions de visites a la seva web mensualment. Amb seu a San Francisco, és una de les primeres plataformes de micromecenatge. Col·lecciona una llarga llista de campanyes d’èxit i algunes de sonades, com la campanya llançada el juliol del 2013 per Canonical Ltd. per recaptar 32 milions de dòlars per l’Ubuntu Edge Smartphone, i que finalment no van aconseguir.
3. Verkami. Fundada a Mataró (Barcelona) el 2010, és una de les plataformes de més èxit. Destinada exclusivament a projectes creatius ha sabut obrir-se camí i fer-se un lloc en el panorama internacional. A més, és una plataforma multilingüe, molt útil per a apropar-nos als nostres fans.
4. Patreon. Nascuda el maig del 2013 a mans del músic Jack Conte és una innovació dins del micromecenatge relacionat amb la creació artística. Es tracta de crowdfunding recurrent, per subscripció, ideal per a models de negoci d’aquest tipus. Els “patrons” donen de mitja uns 7$ per creació. Té un creixement exponencial.
5. Omaze. Regala experiències úniques entre els seus micromecenes! 🙂 Vols compartir una estona amb actors i esportistes d’èxit? Vols assistir a la gravació de sèries i pel·lícules? Ho fan possible d’una manera molt original. Ajudes a que altres persones puguin realitzar el somni de la seva vida. A més, aquesta plataforma treballa sempre amb associacions de caire social que fa que sigui un projecte molt humà.
En futurs posts us parlaré de tipus de crowdfunding. Ens veiem properament! I recordeu que el finançament pel vostre projecte és a un clic!