5 raons per connectar empreses i escoles

Gràcies a l’experiència que tenim, hem observat una greu desconnexió entre el sector educatiu i el sector empresarial. Els dos es miren amb cert recel i desconfiança, i sovint no perceben el valor que els hi pot aportar l’altre.

Per refermar la nostra aposta d’obrir ponts entre empresa i escola, us donem 5 raons:

  1. Coneixement “utilitzable”: cal revisar els continguts i les metodologies per tal de donar un enfocament pràctic al coneixement generat a les aules. Per pràctic entenem que generi valor social o econòmic per algú. Si no hi ha una vocació de servei en allò que fem, no li trobem sentit i la motivació de l’alumnat (i el professorat) cau en picat. Experiències com la de l’Aprenentatge Servei ens demostren que engresca molt més aprendre quan hi ha un objectiu aplicat o repte a resoldre.
  2. Refrescar continguts: tots hem tingut la sensació de que allò que ens ensenyaven a l’escola o la universitat, poc o res ens servia a l’hora de cercar feina i resoldre els problemes del dia a dia en el nostre lloc de treball. El món educatiu s’ha tornat endogàmic i es mira el melic, i són poques les empreses compromeses amb el seu entorn social i s’impliquen en el desenvolupament educatiu del que seran els seus futurs treballadors. Implicar l’empresa en l’educació, i que els centres s’interessin per les empreses, ens servirà per tenir uns continguts i estratègies més vinculades a la realitat. Això afavorirà que el salt al món laboral no sigui tan gran, sortint-ne tots beneficiats.
  3. Col·laboracions win-win: la tendència de la economia col·laborativa ens està donant exemples extraordinaris de com 1+1 pot donar més de 2. La gestió de les aliances esdevé cada cop més un àmbit clau a desenvolupar per part del lideratge de les institucions educatives. Els centres poden obtenir grans beneficis si s’obren al seu entorn social i econòmic. Les empreses, per la seva part, poden aprofitar aquestes col·laboracions per estimular als seus treballadors i posar-se al dia en noves tecnologies, per exemple.
  4. Actualització professional: aquesta endogàmia i estrès del món educatiu fa que els professionals que decideixen dedicar-se a la docència, es desvinculin del sector productiu de la seva especialitat. Avui en dia, amb els canvis tan grans i ràpids que tenim, en 3-5 anys pot canviar tot, i que els coneixements i experiència que et servien, deixin de ser valuosos per l’alumnat. Mantenir un lligam estret entre el món empresarial que envolta al centre ens pot permetre estar més al dia d’allò que a l’hora de cercar feina els hi demanaran als nostres alumnes.
  5. Creativitat i innovació: tots sabem que els estudiants són “esponges”, i quant més joves més ho són. Per això, des de ben petits, cal que introduïm en el seu ADN els valors que els hi serviran sí o sí per ser millors persones i tenir més possibilitats de reeixir laboralment en el futur. En un món líquid, on l’educació ha de gestionar les incerteses, hi ha una sèrie de valors i/o competències vinculades a la creativitat i la innovació que haurien de ser transversals a les planificacions educatives: arriscar, crear, ser crític, col·laborar, preguntar, inspirar-se, explorar, compartir, reflexionar, imaginar i sobretot pensar.

Des d’Induct, posem el nostre granet de sorra per impulsar aquests valors amb projectes com Innolab on empreses, ajuntaments i centres educatius es trobem per resoldre reptes reals de forma col·laborativa.

Us invitem a veure algunes de les fotografies de les visites a empreses i tallers de creativitat desenvolupats en aquest projecte:

Taller de creativitat a El Prat de Llobregat Taller de creativitat a Viladecans Taller de creativitat a l’IES Severo Ochoa a Esplugues de Llobregat Visita a Bayer, Baix Llobregat Visita a l’empresa Ernesto Ventós Visita dels alumnes a J. Juan Brake Sistems
Héctor Gardó

Héctor Gardó

Licenciado en Ciencias Políticas y Master en Gestión Pública en la UAB. Siempre vinculado al mundo educativo. Ha estado en el ámbito público como técnico del Departamento de Enseñanza, en el privado como consultor de negocios y en un centro educativo como docente en Dinamarca. Ahora como consultor de Innovación Abierta desarrolla proyectos de educación y emprendimiento en diversos niveles (secundaria, FP y univertario). Profesor de gestión de las organizaciones en la UAB.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.