5 Startups solidàries que fan del món un lloc millor

Mentre pensava com començar aquest post i em disposava a buscar històries de solidaritat en un altre històric cercador, me’n he adonat d’una cosa quan he teclejat “grans històries de…”: el guanyador absolut en qüestions d’històries és, sens dubte, l’amor.

“Grans històries d’amor, grans històries d’amor al cinema, de la mitologia, reals (de veritat surten darrere de les fictícies?), i grans històries d’amor en la literatura” lideraven la llista. Semblava que només m’acostava al que buscava amb un tímid “grans històries de la humanitat”, camuflat entre tant romanticisme.

Però sense saber-ho, en realitat, el cercador m’estava fent una interessant reflexió, què és la solidaritat si no és amor?

Amb tot el que ha passat al Nepal, per exemple, s’ha evidenciat que en el fons som persones ajudant a persones… Però no cal que anem tan lluny, ni que només pensem en solidaritat quan ocorren catàstrofes naturals. Actualment, a causa de la situació econòmica a la qual el país ha de fer front, són nombrosos els exemples en què la solidaritat ha estat el títol d’un bon grapat d’històries (aquesta vegada sí, encapçalant el primer lloc) reals. Deixant de banda situacions més circumstancials, la solidaritat es manifesta de moltes altres maneres, com per exemple en el fet que Espanya lideri el rànquing de trasplantaments i donacions d’òrgans…

Així que en definitiva, podem parlar d’amor per les persones, per la naturalesa, per una causa, o… fins i tot per amor a l’art! 😉

Avui, des de Societat de la Innovació us presentem una nova edició de “Startups que ens agraden”, aquesta vegada amb una petita mostra dels projectes més solidaris en el món de l’emprenedoria. I, per descomptat, darrere de cada un d’ells, hi ha una gran història d’amor, d’amor per alguna cosa. Us atreviu a descobrir-ho? 🙂

iWOPI: dues causes responsables unides, esport i solidaritat.

Combinant dues causes responsables i socials: l’esport i la solidaritat neix iWOPI, una excel·lent iniciativa espanyola que permet convertir quilòmetres en euros. Com? Molt fàcil! La idea és que mentre l’usuari passeja, corre, entrena, pedaleja o neda a la piscina, aquesta activitat esportiva resulta en un retorn econòmic destinat a diferents causes solidàries.

iWOPI, permet que treguis a l’esportista que portes dins en 3 simples passos. En primer lloc, l’usuari ha de registrar-se per poder començar a utilitzar l’aplicació. Un cop s’ha finalitzat aquest senzill i ràpid procés, ja pots començar a acumular els km que recorres mitjançant l’app o un altre dispositiu. I per últim però no menys important, l’usuari escull una causa benèfica de l’ampli ventall disponible i dóna els seus quilòmetres. Actualment hi ha 28 causes a les quals ens podem unir, amb partners de la talla de Font Vella, l’Hospital Sant Pau de Barcelona o l’Associació Catalana de Fibrosi Quística. A nivell d’empresa, fins i tot es poden vincular causes corporatives!

El meu panell d’usuària a iWOPI

A més a més, es tracta d’una app amb un important component de gamificació: no només la seva estètica ho evidencia, sinó que iWOPI també disposa d’un rànquing mensual dels usuaris més actius i la possibilitat de seguir a altres usuaris emulant les grans xarxes socials. Tot això, fa aquest projecte una mica més atractiu i dinàmic si és possible 🙂

Actualment, 15.045 usuaris ja s’han inscrit i han donat un total de 2.511.512 km.

Sempre s’ha dit que tot esforç té la seva recompensa … i tal i com ells diuen, en aquest cas, és ajudar els altres!

Centscere:

“49 milions d’americans cliquen “M’agrada” a Facebook cada dia. Si cadascuna d’ells donés $ 0,05, podríem donar suficient Plumpy’Nut per salvar 50.000 nens al Sudan del Sud” Amb aquesta impactant frase es presenten Centscere, una plataforma solidària que pretén ajudar a qui més ho necessita.

Centscere t’anima a donar uns cèntims per la teva causa favorita cada vegada que tweetegis a Twitter, publiquis o facis “M’agrada” a Facebook. El seu funcionament és ben senzill: en primer lloc, l’usuari ha de trobar una campanya o causa a la qual vulgui donar suport. Seguidament, l’usuari predetermina uns cèntims a l’acció de les xarxes socials que desitgi: tweets, likes, etc. Automàticament, s’enviaran aquests diners a la causa triada. Què passa si l’usuari creu que està donant molt poc o molts diners? Doncs cap problema, es pot establir un límit de donació.

A més a més, la plataforma permet a l’usuari accedir al seu compte myCents per veure la seva donació efectiva, trobar noves campanyes per unir-s’hi, ¡i veure l’impacte de la seva activitat solidària a les xarxes socials!

Pàgina web de Centscere

Creciclando: Créixer reciclant

Conscients de la gran despesa econòmica que suposa l’arribada d’un nen a la família i havent experimentat en primera persona el potencial i l’estalvi que suposa l’intercanvi de productes, arriba Creciclando! un iniciativa genial d’un grup de mares emprenedores que van decidir ampliar l’abast del que venien fent habitualment entre amics i familiars.

Créixer i reciclar són els dos conceptes essencials d’aquesta startup: els nens creixen, les coses es van quedant petites i en comptes de llençar-les i comprar-ne de noves, per què no intercanviar-les per allò que realment necessiten? En definitiva, es tracta d’una visió de consum molt més responsable, compromesa i per què no, solidària.

Pàgina web de Creciclando

El seu funcionament és ben senzill: es puja a la plataforma el que ja no s’usa. Quan algú ho vulgui i s’ho emporti, l’usuari que els hagi ofert rebrà de manera automàtica uns punts, que és la moneda de canvi a Creciclando. Així, podrà accedir a tots els productes que li interessin. I per només 2 euros, l’usuari podrà rebre la seva comanda a casa.

Tal i com les seves fundadores proclamen: és com el sistema d’intercanvi de tota la vida ampliat i millorat, ja que abans només es podia intercanviar entre un petit cercle de familiars o coneguts, mentre que ara es pot arribar molt més lluny, accedint a molt més!

Afables: el primer recomanador social d’ajuda a domicili

Afables és el següent projecte que us volem presentar. Es tracta d’un portal o marketplace on es posa en contacte gent que necessita ajuda i gent disposada a ajudar, sobretot més centrat en un perfil de persones grans i/o dependents.

Aquesta iniciativa sorgida inicialment a Catalunya, permet posar a un cuidador/a o empresa d’ajuda de confiança, a aquelles persones que ho necessitin. Buscant les millors referències i aquells perfils més ben valorats, adaptant-se totalment a les necessitats de l’usuari i buscant el millor candidat en diferents ciutats del país.

El procediment a seguir en aquest cas és molt senzill. En primer lloc, es tria al cuidador. Cada persona és un món i cadascú té les seves pròpies necessitats i limitacions. Precisament per aquest motiu, Afables posa a disposició de l’usuari una àmplia varietat de cuidadors per triar el que més s’adapti a ell. Seleccionant la població on es requereixin els serveis i accedint als perfils que més interessen en funció de la disponibilitat, experiència i formació. Finalment, l’usuari tria el seu cuidador, tenint en compte també, les valoracions i recomanacions que ja hagin deixat altres usuaris del cuidador .

El segon pas és el registre, que també inclou el contacte directe amb el professional escollit, seguit del procés d’entrevista, que permetrà a l’usuari decidir si necessita iniciar el procés de recerca una altra vegada o si realment ja ha trobat el candidat adequat. Aquest procés es realitza en la seva totalitat sense intermediaris i de manera gratuïta.

El procés finalitza amb una valoració al cuidador, qui al seu torn, proporcionarà feedback per altres usuaris de la comunitat.

Per la seva banda, les empreses o particulars que ho requereixin, també podran inscriure’s per oferir els seus serveis.

Pàgina web d’Afables

Ufeed: La nova manera de donar sense diners

¡Ufeed és la nova manera de donar sense diners! Es tracta d’una plataforma en línia que permet finançar projectes d’assistència alimentària a través de la difusió de missatges a les xarxes socials per part dels usuaris.

Amb una excel·lent usabilitat, disseny i estètica que recorden a un joc, l’usuari tria el país que rebrà l’ajuda. Aquesta ajuda queda materialitzada per una gamma àmplia de productes alimentaris. Pa, aigua, llet, cereals o llegums són només alguns dels productes que l’usuari escollirà perquè una ONG beneficiària distribueixi l’aliment a la ciutat que ell desitgi, podent ser d’abast més llunyà o proper. Una marca col·laboradora realitzarà la donació efectiva i aquí és on l’usuari actuarà activament, promocionant l’acció a les xarxes socials Facebook i Twitter.

Precisament, el que diferencia Ufeed d’altres projectes solidaris és que en aquest cas, l’aportació dels usuaris no és econòmica ni en espècie: únicament es busca la seva acció social a Internet. Així mateix, els diners els aporten les empreses participants. Per cada estat o tweet que es publica, l’empresa dóna diners a l’ONG escollida. Aquesta acció solidària es pot fer via web o en format app.

Sens dubte, es tracta d’un procediment molt senzill i que pot aportar molt valor a la vida de moltes persones. De moment s’han recaptat 696 €, però Ufeed pretén tenir un abast molt més ampli i arribar més lluny, tant a les organitzacions que estan disposades a ajudar com a les que necessiten més l’ajuda.

Pàgina web de Ufeed

Com s’acostuma a dir: “Sols podem fer poques coses, units podem fer-ne moltes més”.

Col·laboreu amb alguna d’aquestes startups? Coneixeu altres startups solidàries? Heu iniciat un projecte d’aquestes característiques? Expliqueu-nos-ho, volem conèixer la vostra experiència!

 

Sofia Ródenas

Estudiante de Negocios y Marketing Internacionales en ESCI-UPF, Barcelona. Entusiasta y apasionada de la creatividad e innovación. En constante búsqueda de la inspiración, es una curiosa de las culturas, habiendo realizado distintas estancias en Dinamarca e Inglaterra.

Share
Published by
Sofia Ródenas

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

3 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago