Ara farà un any que des de Learning by Doing, (l’empresa germana d’Induct Barcelona), juntament amb Ubiquat Technologies, vàrem decidir presentar el nostre projecte de moneda social a la European Social Innovation Competition. La nostra proposta anava encaminada a la creació d’una xarxa de monedes socials en l’àmbit europeu (per aquells que vulgueu més informació sobre les monedes socials, podeu llegir aquest post), aprofitant l’experiència adquirida amb el projecte Digipay4growth; i tot i que no vàrem arribar a superar la primera fase de la convocatòria, pensem que us pot interessar conèixer la vivència obtinguda de cara a futurs concursos d’idees, ja sabeu que dels fracassos se n’aprèn.
Per altra banda, creiem que el repte que es formula aquest any és prou important i sensible perquè totes les ments innovadores i creatives que ens llegiu, penseu en la possibilitat de presentar la vostra idea en aquesta edició.
En aquesta primera fase, el document que cal omplir per enviar als organitzadors consta de 7 punts, i ja veureu que es valora molt la capacitat de ser sintètics i per tant poder explicar amb poques paraules la idea.
En aquest primer punt hem de crear un nom pel nostre projecte en només 10 paraules. Encara que us pugui semblar una ximpleria, el nom del projecte l’hem de pensar bé. Amb aquestes 10 paraules hem de ser capaços de donar-li un nom que l’identifiqui i descrigui mínimament de què tracta. Penseu sempre que menys és més en aquests casos i que en aquest apartat també hem d’aplicar-hi creativitat.
Us recomanem que en aquest apartat demostreu que sou capaços de vendre la vostra idea en un sol tweet. Per tant, no només es tracta de fer un tweet definitori del projecte, sinó un tweet que provoqui que qui el llegeix vulgui saber-ne més. Penseu que podem tenir una idea molt bona, però si no la sabem comunicar, aquella idea no ens serveix per res.
Enguany, els organitzadors de la European Social Innovation Competition busquen propostes innovadores per tal de poder trobar solucions a la situació tan dramàtica que estan vivint els refugiats sirians. En aquest sentit, es posa especial èmfasi en la necessitat d’integrar als ciutadans sirians en els estats europeus on siguin destinats.
Un exemple inspirador que ens presenten i que podeu consultar és el del Magdas Hotel. Aquesta proposta d’innovació social consisteix en un hotel des del qual es dóna formació i inclús un lloc de treball als refugiats. D’aquesta manera és com creen un impacte social i s’ofereix als nouvinguts una oportunitat per trobar feina i treballar.
Aquesta iniciativa ens demostra que és possible promoure la inserció de grups en risc d’exclusió social des de les organitzacions privades. L’objectiu del repte és doncs aconseguir que els refugiats i els immigrants tinguin les mateixes oportunitats per contribuir en la vida social, econòmica, cultural i política dels seus països d’acollida.
Així doncs, quines necessitats creiem que poden tenir els refugiats i quin impacte tindrà la nostra proposta en les necessitats reals dels refugiats? Les propostes poden estar relacionades amb qualsevol dels aspectes del procés d’acollida i integració, per exemple:
-L’educació i desenvolupament de competències
-Ocupació i Emprenedoria
-L’accés a un habitatge digne i als serveis de salut
-Drets Humans i Seguretat
-Cohesió en les comunitats i diversitat cultural
I recordeu, com ja hem explicat en altres posts, que hem d’empatitzar amb l’usuari per arribar a conèixer quina és la seva necessitat real.
Els següents punts pretenen aprofundir en aspectes molt concrets del projecte que vols presentar. El més interessant és que ho has de fer només en 200 paraules:
Qüestionar-se si realment és un projecte innovador t’obliga a explorar i observar al teu voltant, a llegir, a preguntar i a moure’t. No hi ha res més frustrant que gastar energies preparant la singularitat d’un projecte i amb el temps descobrir que ja ha estat materialitzat.
En el cas de la innovació social els enfocaments se centren en obrir-se, en lloc de tancar-se.
Ja sabem allò que diuen de la innovació, oi? Si no crea valor, no es innovador! Quin serà l’impacte estimat? Definir objectius clars i realistes ajuda a aterrar la idea.
En l’àmbit de projectes de caràcter social és molt important focalitzar la proposta comptant amb la participació dels ciutadans o usuaris. Els projectes hauran de buscar la co-creació i anar de baix a dalt, coneixent les opinions, experiències i promoure la implicació dels col·lectius als quals es destina el projecte. Dit d’altra forma: impulsats per la demanda i no pas per l’oferta.
Els projectes de caràcter europeu cerquen la transferibilitat entre els diferents països de la Unió Europea. No en va, bona part dels projectes se centren en el relligament de la cohesió dels pobles, ciutats i països d’arreu d’Europa. Probablement aquests és un dels aspectes que cal cuidar amb més detall i més, quan la mirada de l’administració local sol realitzar-se de portes endins.
El passat no es pot canviar, però el futur està per escriure. Deixa volar la imaginació però argumenta’l amb un pla rigorós, fonamentat i creïble.
Una vegada completats els passos anteriors només cal enviar-ho amb un simple clic de ratolí i esperar ser escollit entre els 30 semifinalistes que preveu la fase 1.
Com podeu veure, quan es disposa del projecte adequat, sigui una administració pública o una empresa privada, l’accés als ajuts europeus únicament requereix posar-s’hi… però convé tenir clar qui llegirà el nostre projecte, per valorar aquells aspectes que més interessaran a qui decidirà si val la pena que passem a una següent fase o no.
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…