8 factors clau a considerar si estàs dissenyant una incubadora corporativa

Durant els últims anys hem observat un creixent nombre d’iniciatives corporatives per gestionar i obtenir valor del capital intel·lectual de les organitzacions, tant l’intern (empleats) com de l’extern (de l’ecosistema d’aquestes organitzacions), mitjançant la creació de comunitats d’innovació per a la innovació incremental, i incubadores corporatives per a la innovació radical (models de negoci).


De fet, aquest passat 2015 va ser un any de rècord pel que fa a inversió en quant a startups, jugant les incubadores corporatives un important paper en aquest sentit, com vam poder veure en aquest post on ja mencionàvem algunes startups sorgides de programes de corporate venturing:

Inversions espanyoles en startups de l’any 2015. Fuente: Expansion.com

I és normal, els mercats es mouen cada vegada més ràpid, i la disrupció pot arribar en qualsevol moment, des de qualsevol lloc. Per això, cada vegada més les empreses de tot tipus i sector, a través dels seus programes corporatius d’incubació i acceleració, miren a les startups com una oportunitat d’innovació i disrupció en els seus mercats. Si no en teníeu prou amb el gràfic anterior, Cinco Días publicava fa unes setmanes un llistat de les 15 millors incubadores i acceleradores d’Espanya.

[Tweet “Els mercats es mouen cada vegada més ràpid, i la disrupció pot arribar en qualsevol moment, des de qualsevol lloc”]

En definitiva, amb aquest post analitzem aquest tipus d’iniciatives i ens referirem a elles com “incubadores corporatives”, encara que com veieu les possibilitats són múltiples i cadascuna té les seves característiques pròpies:

El corporate venturing pot tenir múltiples formes. Font: Diego Fernández, Ogilvy UPcelerator

Si estàs pensant a crear una incubadora corporativa enguany, t’aconsellem que consideris abans de començar aquests 8 elements clau:

1. Per què volem una incubadora corporativa? Defineix els objectius de la incubadora corporativa:

Això té molt a veure amb la visió de la incubadora, i d’aquesta decisió (i procés de reflexió) dependran gran part dels resultats que obtinguem. Hi ha principalment dues visions possibles, i són:

  • Explotació (curt termini): millorar el negoci core de la companyia. És a dir, millora el desenvolupament dels productes i serveis actuals, mitjançant la millora de les característiques dels mateixos, incorporació de nous productes, o millora de la tecnologia (innovació incremental).
  • Exploració (llarg termini): Desenvolupar nous negocis. Incubadora enfocada a la innovació en nous mercats i nous models de negoci.
Google sempre amunt: evolució de les inversions realitzades per part d’iniciatives de Corporate Venturing a nivell internacional.

2. Quant serem capaços d’invertir? Decideix la capacitat d’inversió de la companyia en el global de la iniciativa:

No només és important saber quant sóc capaç d’invertir per llançar la pròpia incubadora corporativa, sinó també quant voldre invertir en les startups i pimes que em semblin més atractives. Defineix la teva capacitat d’inversió abans de començar.

Són moltes les preguntes implícites i de necessària resposta per poder prendre decisions en aquest sentit:

  • En quin moment del deal-flow invertirem en les primeres oportunitats de negoci?
  • Quins seran els criteris d’inversió?
  • Quina és l’estratègia d’inversió en startups?

3. Qui és el guia de la incubadora corporativa? Defineix la dependència jeràrquica de la incubadora corporativa:

Les opcions son múltiples:

  • I+R: l’objectiu d’aquest enfocament és bàsicament el d’adquirir noves tecnologies existents fora de la companyia.
  • Finances: focus en rendibilitzar inversions.
  • Direcció: part d’una iniciativa estratègica de la companyia per innovar en model de negoci.

Si sempre s’ha dit que per innovar el lideratge és clau, perquè una incubadora corporativa tingui èxit, el lideratge és encara més important, atès que una incubadora corporativa:

  • Funciona sota procediments totalment diferents als de la companyia,
  • Necessita fons especials sota criteris diferents,
  • La velocitat en la presa de decisions és clau,
  • Els incentius són també diferents,
  • Els resultats són a llarg termini normalment.

En qualsevol dels 3 casos prèviament esmentats, hem d’assegurar que el lideratge és real.

4. Quin grup de persones s’encarregaran de la incubadora i amb quina dedicació? Crea l’equip gestor de la iniciativa:

Generalment, la incubadora corporativa tindrà el seu propi equip de gestió, més un grup de persones de suport en moments puntuals del procés. Els perfils més necessaris per a l’equip gestor de la incubadora són:

  • Estratègia de negoci
  • Màrqueting
  • Tecnologia

A més, és positiu que les incubadores corporatives comptin amb un grup de partners externs per donar suport als projectes als quals la incubadora dona suport, com: agència de relacions públiques, agència de comunicació digital, despatxos d’advocats i fiscalistes, empreses d’investigació de mercats…

5. Quin tipus d’inversió busca la incubadora corporativa? Deixa ben clar des del principi quin tipus de startup estàs buscant:

Les opcions solen variar entre:

  • Spin-outs: es tracta de generar valor del talent intel·lectual de la companyia (patents, marques, idees i coneixement intern). Requereix un elevat suport en el desenvolupament del negoci (creació de l’equip, comercialització, etc.). El temps de desenvolupament és llarg. Cal anar amb compte amb la inversió: ha de tendir a zero al principi, per incrementar un cop validat el model de negoci.
  • Early-stage: inversions en startups que estan en fase inicial, i que ja han validat el model de negoci. La inversió està enfocada al desenvolupament comercial de la startup per a la seva consolidació en el mercat. Les companyies són massa petites com per incorporar-les avui a l’empresa.
  • Later stage growth capital: inversions en startups que ja s’han consolidat i demostrat el seu potencial de negoci. La raó principal de la inversió, per a l’empresa en la qual s’inverteix, sol ser una necessitat de finançament per al creixement i expansió del negoci. Es busca normalment equilibrar el portafolis de producte i servei a través de la diversificació.
  • Change of control transactions: inversions en empreses consolidades. En aquest cas la inversió és simplement un canvi en la propietat de la companyia.

6. Quins beneficis ofereix la incubadora corporativa a les startups? Defineix i comunica els serveis que proporcionarà la incubadora:

Què oferirà la incubadora corporativa a les startups amb les que participi? Les opcions són múltiples, i serà bo tenir-ho clar des d’un inici. Entre d’altres, pot incloure:

  • Finançament.
  • Business planning.
  • Recursos interns disponibles per a suport i coordinació del projecte emprenedor.
  • Mentors especialitzats del sector i mercats.
  • Infraestructura i materials.
  • Xarxa professional de contactes (a nivell nacional i internacional).
  • Desenvolupament comercial.

Hi ha diferents models segons Robert Wolcott:

Font: Robert Wolcott. Expert en incubadores corporatives i autor de “Grow from within”.

7. Com capturarà la incubadora projectes emprenedors atractius? Defineix el procés deal-flow, de principi a fi:

El deal-flow és el motor de la incubadora. Qualsevol incubadora, per molt que estiguem parlant d’innovació, requereix de processos formalitzats, que assegurin la transparència envers l’empresa i els emprenedors. A més, el procés ha d’assegurar que només les millors idees i projectes són els finalment finançats. A més, el procés formalitzat permetrà definir “fites clau”: finançament dels projectes, spin-out

Exemple de Deal-flow, funcions core i funcions de suport.

Algunes preguntes subjacents, a l’hora de plantejar-se el deal flow són: D’on han de venir les oportunitats? Com generarem un canal fluid de noves oportunitats? Quina serà l’estratègia perquè les oportunitats siguin de qualitat?

8. Com motivaràs als teus empleats a participar en aquesta iniciativa de risc? Dissenya els incentius adequats.

Volem que els nostres empleats participin de la iniciativa? Estem disposats a que es converteixin en intraemprenedors, com els que esmentàvem en un recent article? Si és així, els beneficis han de ser, en el cas de les incubadores corporatives, directament relacionades amb l’èxit de les startups finançades, especialment en el cas de les inversions spin-out. Això significa oferir recompenses econòmiques en base als ingressos, beneficis o fins i tot un percentatge de la companyia.

Cap a on van les incubadores corporatives?

És necessària una incubadora més? Aquest és un debat viu a Espanya, però tot sembla indicar que seguiran creixent les iniciatives d’aquest tipus, i com s’observa en aquest article que recollia ja fa un temps TICBeat, hi ha una tendència que segur et serà útil si estàs pensant en la creació de la teva incubadora corporativa: “es tendeix cada vegada més a buscar incubadores i acceleradores verticals amb partners específics“, sent un dels verticals de més èxit el de l’àmbit de la salut i el benestar.

Busques millorar la capacitat innovadora de la teva empresa a través de la inversió en startups? No oblidis aquests 8 elements clau! I si ja tens experiència en aquest sentit i vols compartir-la amb tots nosaltres, si us plau, estem esperant els teus comentaris! Te’ls agraïm per endavant. I si t’ha agradat l’article, no oblidis compartir-lo.

Una abraçada!

Font de la imatge de portada: AREA 31, incubadora de l’IE Business School.

Algunes fonts d’informació útils per seguir investigant sobre com llançar incubadores corporatives d’èxit, són:

http://www.innovationmanagement.se/2013/01/07/driving-innovation-by-corporate-venturing-how-to-master-governance-and-culture-challenges/

http://www.strategy-business.com/article/10965?gko=962e5

http://www.strategy-business.com/article/11071

http://www.innovationmanagement.se/2015/03/17/incubators/

http://www.fastcodesign.com/3044822/4-key-ingredients-for-creating-an-ideas-incubator

http://www.expansion.com/emprendedores-empleo/emprendedores/2016/01/08/568fe8bd46163fb92c8b467c.html

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

Share
Published by
Ignasi Clos

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

4 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago