Durant els últims anys hem observat un creixent nombre d’iniciatives corporatives per gestionar i obtenir valor del capital intel·lectual de les organitzacions, tant l’intern (empleats) com de l’extern (de l’ecosistema d’aquestes organitzacions), mitjançant la creació de comunitats d’innovació per a la innovació incremental, i incubadores corporatives per a la innovació radical (models de negoci).
De fet, aquest passat 2015 va ser un any de rècord pel que fa a inversió en quant a startups, jugant les incubadores corporatives un important paper en aquest sentit, com vam poder veure en aquest post on ja mencionàvem algunes startups sorgides de programes de corporate venturing:
I és normal, els mercats es mouen cada vegada més ràpid, i la disrupció pot arribar en qualsevol moment, des de qualsevol lloc. Per això, cada vegada més les empreses de tot tipus i sector, a través dels seus programes corporatius d’incubació i acceleració, miren a les startups com una oportunitat d’innovació i disrupció en els seus mercats. Si no en teníeu prou amb el gràfic anterior, Cinco Días publicava fa unes setmanes un llistat de les 15 millors incubadores i acceleradores d’Espanya.
[Tweet “Els mercats es mouen cada vegada més ràpid, i la disrupció pot arribar en qualsevol moment, des de qualsevol lloc”]
En definitiva, amb aquest post analitzem aquest tipus d’iniciatives i ens referirem a elles com “incubadores corporatives”, encara que com veieu les possibilitats són múltiples i cadascuna té les seves característiques pròpies:
Si estàs pensant a crear una incubadora corporativa enguany, t’aconsellem que consideris abans de començar aquests 8 elements clau:
Això té molt a veure amb la visió de la incubadora, i d’aquesta decisió (i procés de reflexió) dependran gran part dels resultats que obtinguem. Hi ha principalment dues visions possibles, i són:
No només és important saber quant sóc capaç d’invertir per llançar la pròpia incubadora corporativa, sinó també quant voldre invertir en les startups i pimes que em semblin més atractives. Defineix la teva capacitat d’inversió abans de començar.
Són moltes les preguntes implícites i de necessària resposta per poder prendre decisions en aquest sentit:
Les opcions son múltiples:
Si sempre s’ha dit que per innovar el lideratge és clau, perquè una incubadora corporativa tingui èxit, el lideratge és encara més important, atès que una incubadora corporativa:
En qualsevol dels 3 casos prèviament esmentats, hem d’assegurar que el lideratge és real.
Generalment, la incubadora corporativa tindrà el seu propi equip de gestió, més un grup de persones de suport en moments puntuals del procés. Els perfils més necessaris per a l’equip gestor de la incubadora són:
A més, és positiu que les incubadores corporatives comptin amb un grup de partners externs per donar suport als projectes als quals la incubadora dona suport, com: agència de relacions públiques, agència de comunicació digital, despatxos d’advocats i fiscalistes, empreses d’investigació de mercats…
Les opcions solen variar entre:
Què oferirà la incubadora corporativa a les startups amb les que participi? Les opcions són múltiples, i serà bo tenir-ho clar des d’un inici. Entre d’altres, pot incloure:
Hi ha diferents models segons Robert Wolcott:
El deal-flow és el motor de la incubadora. Qualsevol incubadora, per molt que estiguem parlant d’innovació, requereix de processos formalitzats, que assegurin la transparència envers l’empresa i els emprenedors. A més, el procés ha d’assegurar que només les millors idees i projectes són els finalment finançats. A més, el procés formalitzat permetrà definir “fites clau”: finançament dels projectes, spin-out…
Algunes preguntes subjacents, a l’hora de plantejar-se el deal flow són: D’on han de venir les oportunitats? Com generarem un canal fluid de noves oportunitats? Quina serà l’estratègia perquè les oportunitats siguin de qualitat?
Volem que els nostres empleats participin de la iniciativa? Estem disposats a que es converteixin en intraemprenedors, com els que esmentàvem en un recent article? Si és així, els beneficis han de ser, en el cas de les incubadores corporatives, directament relacionades amb l’èxit de les startups finançades, especialment en el cas de les inversions spin-out. Això significa oferir recompenses econòmiques en base als ingressos, beneficis o fins i tot un percentatge de la companyia.
És necessària una incubadora més? Aquest és un debat viu a Espanya, però tot sembla indicar que seguiran creixent les iniciatives d’aquest tipus, i com s’observa en aquest article que recollia ja fa un temps TICBeat, hi ha una tendència que segur et serà útil si estàs pensant en la creació de la teva incubadora corporativa: “es tendeix cada vegada més a buscar incubadores i acceleradores verticals amb partners específics“, sent un dels verticals de més èxit el de l’àmbit de la salut i el benestar.
Una abraçada!
Font de la imatge de portada: AREA 31, incubadora de l’IE Business School.
Algunes fonts d’informació útils per seguir investigant sobre com llançar incubadores corporatives d’èxit, són:
http://www.strategy-business.com/article/10965?gko=962e5
http://www.strategy-business.com/article/11071
http://www.innovationmanagement.se/2015/03/17/incubators/
http://www.fastcodesign.com/3044822/4-key-ingredients-for-creating-an-ideas-incubator
http://www.expansion.com/emprendedores-empleo/emprendedores/2016/01/08/568fe8bd46163fb92c8b467c.html
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…