Els projectes en els quals treballem a SDLI, encara que pertanyin a sectors radicalment diferents, observem un tret que tots tenen en comú: el canvi. I no parlem de canvis petits precisament…
Traçar una estratègia d’innovació en qualsevol d’ells és un repte en si mateix que no es pot abordar sense entendre les principals tendències, que ja sigui de manera directa o més tangencial, poden afectar el sector. Algunes amb potencial més disruptor que altres, però sempre importants per a entendre de manera holística el futur del negoci.
En aquest post parlem en concret d’innovacions que impacten directament en la gestió de la Supply Chain o cadena de subministrament, de la matèria primera a l’experiència del client amb el producte o servei final, inspirat per un recent projecte en el qual hem treballat amb Calmell Group: líder en solucions de control d’accessos i identificació i proveïdor de moltes empreses del sector.
“Calmell Group ha col·laborat amb SDLI, gràcies a l’ajuda de Acció, per a identificar oportunitats d’innovació i definir un pla d’acció concorde al futur del model de negoci. Aquesta iniciativa consolida el nostre historial de projectes transformadors, com a Model de negoci circular i HSM (Maquinari Security Moduli). El compromís de Calmell per la Innovació va més enllà d’un mer avanç tecnològic, apostant pel que l’empresa pot fer per la societat en el seu conjunt i pel llegat que deixarà per al futur.”
Algunes d’aquestes tendències, si no ho han fet ja, podrien afectar la teva organització en breu; pren nota.
Com és tradició en SDLI, ordenem les tendències sobre la base de tres eixos d’anàlisis:
Una visió general a les tendències d’innovació a la Supply Chain:
Centrant-nos en la Supply Chain, aquestes són les últimes tendències, dividides en 3 eixos: indústria, tecnologia i societat. Els cercles indiquen quin és el grau de maduresa de la tendència avui dia, a Espanya.
Tendència: Empreses netes, pràctica que busca generar negoci a partir de la renovació, reutilització o reciclatge de productes.
Tendència: Mobility as a Service (MaaS), tendència que fomenta la mobilitat conscient i intel·ligent en oferir als usuaris opcions de transport més sostenibles i eficients, reduint la dependència del vehicle privat i fomentant l’ús compartit de vehicles.
La missió de MaaS Global és dirigir la revolució del transport del segle XXI. Pretenen acabar amb la idea que portar una vida còmoda i lliure, és sinònim de tenir un cotxe en propietat. A través de la seva app Whim, l’usuari té accés a transport públic, trens, taxis, bicicletes, automòbils compartits o de lloguer i altres opcions com a e-escúters. Els serveis s’ofereixen sota una sola subscripció, agilitzant el procés de planejar, reservar i pagar viatges; es posicionen d’això manera, com l’alternativa més sostenible i assequible del mercat urbà.
Tendència: Smart Value Chain, es refereix a la integració de tecnologies avançades en la cadena de subministrament, incloent-hi l’ús de sensors, Internet de les coses, automatització i anàlisi de dades, per a millorar la seva eficiència i visibilitat.
UPS utilitza un sistema d’optimització de rutes de lliurament anomenat “ORION” (On-Road Integrated Optimization and Navigation), que, a través d’algorismes d’intel·ligència artificial, calcula les rutes de lliurament més eficients per als seus conductors. A més, gràcies a un sistema d’optimització dinàmic, la plataforma ORION és capaç de corregir les seves propostes inicials en funció de les condicions de trànsit i compromisos amb el client. Aquest últim add-on, permet oferir al client traçabilitat i estimacions més precises quant a període de lliurament.
Tendència: Tecnologies de control d’accés, respon a la preocupació per garantir la seguretat i l’accés restringit a espais o recursos com a edificis, xarxes informàtiques, bases de dades o vehicles, a través de sistemes avançats.
Clear utilitza tecnologia de reconeixement facial i biomètric per a verificar la identitat dels usuaris en aeroports dels EUA Els usuaris poden registrar-se en línia i escanejar les seves empremtes dactilars o mostrar el seu rostre per a accedir ràpidament a controls rutinaris abans del seu viatge, millorant l’agilitat i la pròpia seguretat del procés.
Tendència: Robotización, es refereix a l’augment en l’ús de robots i sistemes automatitzats amb l’objectiu de millorar l’eficiència, precisió i reducció de costos laborals.
L’empresa alemanya Festo va desenvolupar la Bionic Soft Hand, , una mà robòtica flexible i suau amb sensors de força per a manipular objectes delicats en la indústria electrònica, reduint errors i augmentant eficiència productiva. Aquesta treballa per objectius i no a través de la imitació de moviments. L’acció desitjada es programa a través d’un bessó digital: l’aprenentatge ocorre de manera virtual i es transfereix a la mà real, una vegada optimitzat. El procés de simulació digital permet agilitzar l’aprenentatge dels robots a través de l’anomenat “massive parallel learning”, on el coneixement adquirit per una mà virtual es transfereix automàticament a la resta de bessons digitals.
Tendència: Seguretat, es refereix a la creixent preocupació per prevenir, detectar i respondre a amenaces digitals com a ciberatacs, robatoris d’identitat, fraus o assegurar la protecció de dades.
La companyia de diamants De Beers ha llançat la plataforma Tacr, que utilitza blockchain per a autenticar i rastrejar la història de cada diamant. Tacr facilita el seguiment al llarg de tota la cadena de suministre: des del moment d’extracció fins al consumidor final. La tecnologia prevé l’entrada de diamants falsos, protegeix la seva propietat intel·lectual i augmenta la confiança del consumidor en la marca.
Tendència: Última milla, parlem de la creixent exigència per lliuraments ràpids i eficients de producte, directament a client final.
Nuro és una empresa de robòtica i tecnologia que està desenvolupant vehicles autònoms per al lliurament d’última milla. Els seus vehicles estan dissenyats específicament per a lliurar productes en una àrea urbana. La seva flota està composta per tres tipus de vehicles, ajustant-se a l’estratègia de repartiment programada. Compten amb avançada tecnologia de navegació, incloent-hi càmeres tèrmiques i visió 360.
Tendència: Personalització, cerca afirmar de la identitat a través del consum i en conseqüència augmentar la demanda de productes i serveis adaptats als gustos, necessitats i preferències particulars de cada persona.
KFC porta anys implementat noves tecnologies a l’experiència del client, ja sigui en el moment de realitzar la comanda, pagar o fins i tot recomanar menús personalitzats. En el restaurant KPro, una marca de KFC a la Xina, es va utilitzar el reconeixement facial per a predir demanats basant-se en variables com l’edat, el gènere i l’humor de l’usuari. El camí cap a pagaments amb el rostre o altres parts del cos, impulsat per Alipay, continua avançant en els comerços del gegant asiàtic.
Tendència: Experiència del client, s’enfoca a crear experiències positives en tots els touchpoints amb la marca per a millorar la satisfacció i lleialtat dels consumidors.
La cadena de moda Zara i el grup Inditex, han consolidat en la nostra societat la cultura de la immediatesa e, oferint noves col·leccions de moda cada dues setmanes a les seves botigues físiques i en línia. Amb aquesta estratègia, Zara ha aconseguit reduir el temps de disseny, producció i distribució dels seus productes, permetent als clients obtenir les últimes tendències de moda de la manera més ràpida.
Conclusions
Com hem vist, no es tracta de centrar-se només en les tendències més òbvies que afecten el sector, sinó d’investigar aquelles més llunyanes l’impacte de les quals és tan real com difícil de predir. Encara més atenció requereix un sector com aquest, que es troba en plena revolució i on Calmell es mou com a proveïdor de gran varietat d’empreses.
Sens dubte, algunes de les tecnologies que hem estudiat poden transformar les cadenes de subministrament i distribució. Una vegada identificades les tendències i posades en context, companyies com Calmell podran aprofitar aquestes noves tecnologies, models de negoci o canvis en les preferències del consumidor per a generar una proposta de valor més adequada als seus stakeholders.
Si t’has quedat amb ganes de més casos, en SDLI hem llançat una app, Indago, que et facilita l’accés als casos d’innovació més nous de tots els sectors. De manera fàcil rebràs els últims en el teu mòbil.
Si vols que treballem junts i realitzem un “deep dive” en el futur del teu sector, no dubtis a contactar-nos.
Gràcies per llegir-nos!
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…
Un experiment amb 116 equips a Itàlia ofereix conclusions clarividents sobre els beneficis de l'aproximació…