Dissenyar un pla estratègic en el context actual no és fàcil. En molts casos veiem que les barreres competitives han disminuït o duren menys temps, i que els canvis en l’entorn són forts. La combinació de tots dos elements pot ser molt complexa de gestionar. Si et trobes en un entorn com el descrit, hi ha tres elements que són claus per a l’èxit de la teva estratègia. Parlem de la triple mirada, la innovació d’impacte i el focus estratègic. No abordar adequadament aquests àmbits pot suposar un important fracàs. Vegem com treballar-los per a aconseguir un pla estratègic d’èxit en l’entorn actual.
En molt sectors s’estan produint transformacions importants que obliguen a revisar les línies estratègiques definides fa uns anys, potser abans de la pandèmia. Estem veient com molts canvis, a nivell social, de negoci o tecnològic, s’estan accelerant en els últims anys. Les tecnologies digitals, com la disrupció de la Intel·ligència Artificial (IA) en molts àmbits i el sorgiment d’eines massificades com el ChatGPT, els nous models de delivery o relació amb el client, la creixent pressió per una sostenibilitat integral o en tots els àmbits de l’empresa, la major sensibilitat social per la diversitat o com les organitzacions retornen els beneficis a la societat, o la major complexitat per retenir el talent només són alguns elements que condicionen aquestes estratègies. Et sona familiar?
Aquestes tendències estan generant canvis importants, fins i tot disrupció, alhora que impactant en les barreres competitives de moltes empreses. Pensa en el teu entorn pròxim. Com han canviat les teves barreres competitives? Com canvia el teu mercat i el teu client? Si en tots dos casos veus reptes importants, aquests tres elements són crítics per a l’èxit del teu pla estratègic:
1.Triple mirada. La triple mirada permet analitzar els reptes i oportunitats a tres nivells: intern, pròxim (stakeholders) i entorn (tendències). Moltes empreses fan bé la seva anàlisi interna de forces i febleses i identifiquen oportunitats molt centrades en el seu negoci. Un bon pla estratègic ha de contemplar tres nivells d’anàlisis: l’intern, els stakeholders o clients i el macro o tendències. A l’anàlisi interna cal sumar-li el dels stakeholders, bé siguin consumidors, clients, prescriptores, professionals, usuaris, pacients, etc… la relació amb ells és ara més crítica, exigent i canviant que abans i requereix entendre a fons les seves necessitats i punts de dolor. I la tercera capa té a veure amb els canvis de l’entorn i les tendències. Sense una bona anàlisi d’aquests tres nivells, el pla estratègic “estarà capat” d’entrada.
2.Innovació d’impacte. Les organitzacions han de saber reaccionar als canvis del mercat de manera efectiva i rendible. Com va dir Michael Gerber “innovar és una activitat de risc, el principal risc del qual és no practicar-la”. Això sí, busquem innovació d’impacte, no augmentar el portfoli innecessàriament. És el que anomenem innovació amb focus a negoci o d’impacte. És important assegurar que la innovació té impacte positiu en el negoci i sense augmentar innecessàriament la complexitat. Avui dia, molta innovació és digital o es deriva d’això, però és necessari saber innovar en tots els àmbits del seu negoci, no sols en el producte o en el servei.
3.Focus estratègic. El focus sempre ha estat clau, però ara ho és més encara per la creixent quantitat d’informació, un entorn canviant i amb múltiples opcions. La complexitat i l’excés d’informació poden pertorbar els equips directius, i per això moltes organitzacions estan buscant reduir-los, o guanyar simplicitat/llegeixin i tenir major focus. La consistència i el focus en poques iniciatives estratègiques augmenta la probabilitat d’èxit. Se simplifiquen les operacions, es maximitzen els recursos i es retroalimenta l’èxit.
Per a aconseguir que aquests tres elements siguin rellevants en el teu pla estratègic, hi ha alguns punts claus i reptes que gestionar durant el procés:
Entendre els stakeholders i clients. Moltes empreses volen evolucionar d’un enfocament “product centric” a un “customer centric” o centrat en el client. A pesar que entenguem la necessitat d’enfocar-se al client, la inèrcia de molts equips se centra en l’anàlisi interna: portfoli, processos interns, equips, recursos, capacitats… Record més d’un cas on en realitzar un exercici de “definir i mapear al client” o Customer Persona costava molt concretar temes i tenir dades. En molts casos hem de reforçar l’anàlisi dels stakeholders o del client Què sabem dels stakeholders/clients? Què més necessita el nostre client? Quina part del journey cobrim? Com podem capturar més valor del seu journey o Jobs to be doni? Què li fa mal al client? Com li serveix millor la competència? Com operadors externs al sector poden servir millor al client? L’orientació al client ha portat a empreses com Apple o Zappos a ser un referent empresarial d’èxit. Si vols entendre millor el teu client o els teus stakeholders t’ajudem a construir els mapes d’empatia i les seves journeys, identificant aquells insights que són accionables per al teu negoci.
Disposar d’informació i dades del client. I si no els tenim? Perquè uns mesos abans de començar amb el pla estratègic, hem de realitzar estudis que ens donin les dades rellevants. Això també ha de ser part de la planificació del procés estratègic. No és necessari realitzar grans inversions, però si entendre quina informació no tenim i necessitem. Moltes vegades parteix de la informació aquesta disseminada per la companyia i és necessari ordenar-la. En altres ocasions, és necessari posar en marxa alguna recerca de mercat molt centrada. No fan falta amplis i quantiosos estudis que després no són activables. Hi ha formes molt operatives d’obtenir la informació necessària, aquí t’expliquem 5 eines per a entendre el teu client i obtenir la informació que és realment essencial per a construir el teu pla.
Mirar fora, els canvis venen de fora. No és suficient orientar-se al client. En general és necessari augmentar l’orientació “a l’exterior”. La majoria dels canvis venen de l’entorn, no de la pròpia organització. I els que venen “de fora” són més difícils de gestionar i poden ser més disruptius i de major impacte. Mirar fora és clau i no és fàcil. Tenir informació regular sobre l’entorn ajuda molt a identificar els temes estratègicament claus. Al final, un pla va de “com actuem per a respondre a les demandes de l’entorn”. Per això moltes vegades demanem als equips que se centrin en entendre l’exterior. Altres vegades els inspirem amb anàlisis de tendències. Una anàlisi de tendències ha d’abastar tres nivells: negoci, social i tecnològic, i després construir escenaris de futur. Aquí pots trobar el nostre mapa de tendències genèric per a començar la teva anàlisi.
Innovar amb impacte en negoci. La innovació és avui una part essencial de tota estratègia empresarial, però cal saber articular-la. Innovar per innovar no aporta més que canibalisme, complexitat i menor rendibilitat. Empreses com a Llec, que en un determinat moment van innovar sense un focus clar, van acabar comprometent la seva supervivència. Les iniciatives d’innovació han d’assegurar un impacte positiu i mesurable en l’activitat de l’organització. Han de solucionar un repte, intern o extern, de la teva empresa i aportar valor de manera tangible més enllà de la diferenciació o de ser una “idea interessant”. Totes les iniciatives han d’estar alineades amb els objectius estratègics i contribuir a la sostenibilitat del negoci en els seus diferents horitzons, a curt (H1), mitjà (H2) i llarg (H3) termini. El conjunt d’iniciatives ha d’estructurar-se en el portfoli d’innovació segons el seu abast i assegurar un equilibri entre la innovació “core”, l’adjacent i la transformacional. Per a organitzar tot això, t’ajudem a construir el teu pla d’innovació que definirà com aconseguir els teus objectius de creixement rendible a través de la innovació.
Assegurar focus en les iniciatives i evitar la dispersió. En un procés que té fases de divergència i convergència és necessari assegurar que tenim focus. En estratègia sempre és millor un document concret i accionable, que grans documents amb moltes xifres però que acaben en la memòria d’un ordinador o una prestatgeria. Una estratègia d’èxit defineix clarament on competir i guanyar. Cal apostar de manera racional, però apostar a la fi. La bona estratègia és simple, s’escriu en una fulla, és visual, fàcil d’explicar i té focus. Concentra els esforços en la consecució d’uns objectius delimitats i concrets que es despleguen en algunes iniciatives concretes, escalables i efectives. Mai ens quedarem amb un ampli ventall d’iniciatives que dilueixen els esforços, el focus i els recursos. Quina línia d’actuació fa realment la diferència perquè el teu negoci aconsegueixi els seus objectius? I per molt obvi que sembli, sol ser un dels errors més freqüents en estratègia. En un procés complex com pot ser la definició d’un pla estratègic, l’equip de SDLI s’encarrega d’ajudar a identificar aquelles iniciatives que fan la diferència.
Ha de ser mesurable i orientat a resultats. Les iniciatives que triem han de tenir uns kpis associats que podem monitorar i ens permeten comprovar la desviació vs l’objectiu i prendre decisions. Una manera de treballar per a garantir l’orientació a dades i resultats és utilitzar la formulació d’objectius SMART i traduir-los a OKRs accionables. El que no es mesura, no es gestiona. T’ajudem a concretar el teu pla en una sèrie d’objectius mesurables i gestionables.
Un pla estratègic és un document viu. Record els plans estratègics de fa anys com a documents llargs, densos i estàtics, amb moltes previsions financeres de detall. Això ja no té sentit. Les organitzacions necessiten uns objectius i uns eixos o iniciatives clares que els guiïn i els ajudin a transformar-se, alhora que necessiten disposar de la flexibilitat suficient en el desplegament del pla i els detalls. Necessitem organitzacions flexibles, una mica més líquides i orientades a innovar que puguin donar resposta als canvis del camí. Per això, un pla estratègic necessita un fòrum directiu de seguiment. Pot ser el comitè de direcció o un altre fòrum, però hem de monitorar-lo per a poder gestionar el seu desplegament.
Si creus que l’entorn de la teva organització és canviant i les teves barreres competitives més volàtils, potser és un bon moment per a treballar un pla estratègic enfocat, concret i accionable amb el teu equip. I si treballaràs el teu pla estratègic, recorda’t d’incloure la triple mirada, la innovació d’impacte i el focus estratègic per a garantir el seu èxit.
A SDLI tenim una dilatada experiència a acompanyar empreses en la revisió i disseny dels seus plans estratègics, especialment en entorns canviants i d’alta incertesa. Podem acompanyar el teu equip en el disseny del teu nou pla estratègic adaptat a l’entorn actual.