Aquesta aproximació a la innovació oberta es nodreix d’una de las màximes de la innovació: l’observació, en contraposició als inputs conscients dels clients i usuaris. Recordem:
Els usuaris no saben el que saben, i menys el que volen.
És l’expressió del que en anglès s’anomena user-driven innovation, és a dir, la tècnica a partir de la qual les empreses obtenen coneixement de l’observació del client i de l’usuari, coneixement que després serà incorporat com element clau del procés d’innovació.
L’any 2012, el dissenyador Oscar de la Renta va demanar als seus fans que pugessin totes les seves inspiracions en format d’imatge a la seva plataforma online, com a mètode d’inspiració per la fase de creació del dissenyador, per la seva nova col·lecció del 2013.

Des del prisma d’una plataforma independent, existeixen plataformes com Ikea Hackers, un portal no gestionat per l’empresa Ikea, però que es nodreix de milers d’usuaris i clients de la marca que experimenten amb els seus productes i pengen fotos de les seves noves creacions i mobiliari que han fabricat amb els productes Ikea como matèria prima. Es tracta d’una font d’inspiració immensa per la marca sueca, per identificar els nous productes a desenvolupar i incloure en el seu catàleg anual.

Un estudiant de Publicitat Màrqueting, o d’Administració d’Empreses a Espanya estarà familiaritzat amb el cas de grans empreses de moda que recluten a caçadors de tendències (anomenats “coolhunters“). Moltes d’aquestes empreses del sector, envien als seus caçadors de tendències al Japó, perquè identifiquin quines peces es vestiran en el futur a mercats més conservadors, en termes del sector de la moda, como l’americà o l’europeu:
Les comunitats d’innovació oberta enfocades a la identificació de tendències poden veure’s com una evolució del coolhunting, mitjançant l’ús de les tecnologies 2.0.
Alguns beneficis d’aplicar la innovació oberta en aquesta fase d’exploració són:
- Captura d’inputs reals del client, inconscients.
- Anticipació a les tendències de consum.
- Capacitat de capturar idees de nous productes i serveis sense cap esforç ni necessitat de crear estructures internes per la innovació.
Així que si no estàs familiaritzat amb la innovació, i vols innovar en producte o servei, una aproximació molt interessant pot ser obrir la fase d’exploració (què està passant fora?) a l’usuari final, qui sense saber-ho, pot estar dient-te allò que espera de tu.





