En el pas 2 hem trobat el nostre mercat i els canals amb els quals anem a comercialitzar o oferir els nostres productes / serveis. Ara és el moment per veure quins proveïdors necessitem, on trobar-los, i què és el producte mínim viable (en anglès MVP).
Una part complexa d’emprendre un negoci, ja sigui comercialitzant un producte o un servei, és tenir tota la informació necessària. Informació que va des dels competidors, als que més o menys podem investigar pel nostre compte, fins a altres camps més complicats, com quins són els proveïdors adequats, com trobar-los, i com aconseguir que es converteixin en els teus proveïdors.
D’altra banda, en el cas dels serveis, et caldrà saber quins són els ingredients que fan possible que ofereixis aquest servei, ja sigui un proveïdor de hosting web, unes oficines, ordinadors, equips tècnics, equip humà, agències de serveis, i mil opcions més. Un lampista necessita un proveïdor de material elèctric i Airbnb necessita particulars que lloguin les seves cases. Per a les diferents empreses, les necessitats de proveïdors són tan àmplies que és difícil exemplificar, així que em centraré en donar alguns consells perquè qualsevol pugui fer aquest procés el més fàcil possible.
1. Definir el que necessites per començar:
El primer i més important, ajuntar els elements que ens permetran començar. Testejar. Fer un prototip o fins i tot una petita producció. Parlar amb clients potencials, ja es tracti que provin 1 mock-up d’una App o provin una nova beguda.
En el nostre cas, Feners vam començar buscant proveïdors nacionals de calçat, en un sector totalment desconegut per a nosaltres. Què necessitàvem? Un proveïdor de calçat que pogués fer mostres i una posterior producció petita, adequada a la nostra necessitat del moment. No només cal trobar el proveïdor que pugui fer el que busques, sinó també el que pugui fer la quantitat que tu necessites (les quantitats mínimes poden suposar una barrera d’entrada, ja que són altes per a un negoci que comença). Més endavant ja t’endinsaràs en el teu sector en particular i coneixeràs a fons els diferents proveïdors, o almenys aquesta hauria de ser la teva inquietud. Actualment tenim relació amb fabricants de calçat, però també amb proveïdors de soles, cordons, pells, materials, accessoris, caixes, formes, bosses, missatgeria, web, etc.
2. Ser exhaustiu:
Un cop saps el que necessites, fes el que calgui per aconseguir-ho. Cal buscar a Google, trucar, fer llistes de persones i empreses amb les quals parlar, i no parar de moure’s. Vés a fires del teu sector. Si trobes un potencial proveïdor, visita’l personalment. No tinguis cap por a preguntar i cometre errors, segurament et sorprendràs positivament quan diguis que no coneixes molt el sector i que necessites una mica d’explicació. L’empresa a la qual has de trucar està a l’estranger? Això no pot ser una barrera a l’era digital. Posa una mica de crèdit al teu compte de Skype i podràs trucar per pocs cèntims minut a qualsevol part del món. També hi ha portals com Alibaba on trobar fabricants, habitualment asiàtics, amb els quals és relativament fàcil establir comunicació i consultar. No tinc experiència personal en importació ja que el nostre producte es fa a Espanya, però no és difícil. Existeixen entitats que et poden ajudar en aquests processos, que no et faci por trucar a una universitat, escola, ajuntament, Acció, Pimec, etc.
La clau és no desistir, si altres empreses poden fer-ho, tu també. Si és un producte o servei nou, pensa que han sortit centenars de milers de productes abans al mercat així que no ets el primer que vol fer alguna cosa que no existeix. Si altres han pogut, tu també pots.
3. Aconseguir un producte mínim viable:
Què vol dir això? Aconseguir el teu producte amb les funcions bàsiques que et permetin testejar, mostrar-lo al públic, i fins i tot vendre’l en un segment molt reduït de mercat, sempre amb l’objectiu d’aprendre d’això, poder corregir el que calgui i llançar el teu producte real cometent els mínims errors. Tingues en compte tot el feedback, però no t’obsessionis, ni cap a un extrem ni cap a l’altre. No pensis que el teu producte és perfecte i no necessita test i correccions, com tampoc pensis que el teu producte no funcionarà només perquè encara no hagis trobat els teus clients potencials.
A Feners, el primer MVP que vam tenir van ser unes mostres de tota la col·lecció inicial (8 combinacions) i es tractava d’un producte 100% funcional i gairebé igual al que seria la futura producció. Vam poder ensenyar-lo, provar-lo, veure projectat el que teníem en la nostra ment i corregir alguns detalls abans de llançar-lo. A més d’aquestes correccions inicials, he d’afegir que estem en constant investigació i millora per corregir tot allò que anem detectant i enfocar-nos cap a les necessitats dels clients. És a dir, aquest procés del MVP i correcció-millora no és només inicial, sinó que, per a un bon funcionament d’una empresa, ha de ser un focus i estar constantment recollint informació i implementant millores en la mesura del possible.
No és gens estrany provar les coses abans de llançar-se, així que no dubtis a fer-ho. ¿Es tracta d’una cosa que ja existeix? Prova-ho abans de llançar-ho. És una cosa nova? Prova-ho amb més motiu. Tot es pot testejar, ja siguin unes sabatilles, un web, una app, una màquina per tallar els cabells, un xip, un servei de consultoria o una corretja per a gossos. Testejar t’estalviarà temps i diners i pot generar insights molt valuosos, preocupa’t de fer-ho bé i en diferents escenaris i públics.
Per tancar l’article, altres preguntes habituals que li podem fer a un proveïdor són, per exemple, els temps de lliurament, quantitat mínima a produir, forma de pagament, preu, quins altres clients té, quins serveis ofereix, quina capacitat de producció té, quins proveïdors té, i moltes més que se t’acudiran per al teu cas en concret. En el següent pas, ens llancem. Estàs a punt?