Descobreix empreses amb propòsit en l’àmbit social ¿Quin és el vostre?

Una empresa és només una organització per a aconseguir beneficis? Avui dia, les empreses no poden treballar i fixar-se objectius sense tenir en compte l’impacte de les seves activitats en l’entorn humà i natural, que el mercat d’avui encara no pot absorbir-les.

Des de diferents sectors i agents, s’han llançat propostes per a resoldre aquest tema. Les grans corporacions ja fa temps que han desenvolupat polítiques de *RSC, projectes de responsabilitat social o ambiental. D’altra banda, neixen conceptes com l’economia circular, que requereix un canvi normatiu i de cultura empresarial important per a poder completar-se.

Però potser aquest nivell de compromís que porti a les empreses a ser neutrals en el seu impacte social i ambiental no sigui suficient. Estem immersos en un entorn on les necessitats de la societat i del planeta requeriran d’empreses amb propòsit.

Empreses amb propòsit

Des de fa ja un temps han sorgit empreses que porten la seva responsabilitat més enllà de mitigar l’impacte negatiu que generen, empreses amb propòsit. Per això, aquestes empreses integren propòsits dins de la seva estratègia de negoci. Algunes ja han nascut amb aquesta filosofia, unes altres han après que sense propòsit no hi ha futur. No són ONG, però tenen clar que han de tenir beneficis per a subsistir en l’actual mercat global híper-competitiu.

Es tracta de generar activitat dins i més enllà del mercat, seguint unes determinades regles:

  1. L’empresa no té sentit si no facilita un propòsit social o ambiental.
  2. Part dels beneficis es dediquen a resoldre aquest problema.
  3. La seva estratègia està alineada amb aquest propòsit.
  4. La seva organització és respectuosa amb aquests principis.
  5. Els seus productes i serveis són respectuosos amb aquests principis.
  6. El seu model productiu és respectuós amb els principis.

Hem identificat alguna d’aquestes empreses i volem compartir-les amb vosaltres. Aquests nous models de negoci, assegurança, us inspiraran per a aconseguir els reptes globals que tenim per davant.

Patagonia

Yvon Chouninard, fundador de Patagonia, recull en el seu llibre Let my people go surf que els negocis i les empreses també poden produir aliments, curar malalties, controlar la demografia, crear ocupació i, en general, enriquir les nostres vides. I totes aquestes coses bones, a més d’oferir-nos beneficis, poden fer-se sense necessitat de vendre l’ànima al diable. L’empresa no té sentit, si no ens permet aconseguir un propòsit social o ambiental.

Per això, l’empresa ha de seguir aquests 8 principis:

Filosofia del disseny de productes: Fabricar els millors productes és la raó de ser de Patagonia i la pedra angular de la seva filosofia empresarial.

  1. Filosofia de producció: La proximitat amb proveïdors i contractistes és fonamenta
  2. Filosofia de distribució: Patagonia embeni els seus productes a l’engròs als distribuïdors, en els seus propis establiments de venda minorista, per correu i Internet.
  3. Filosofia d’imatge: Tal com s’indica en el llibre, la imatge de Patagonia sorgeix directament dels seus valors, dels seus propòsits i de les passions dels seus fundadors i empleats. La seva imatge és un reflex directe de qui són i del que creïn.
  4. Filosofia financera: Fer bé les coses ha d’estar per sobre de tot, a pesar que a vegades privin del creixement a la companyia. L’autocontrol d’aquesta exigeix que segueixi gestionada de prop i continuï sent privada.
  5. Filosofia de Recursos Humans: Les dades mostren que el 71% dels seus empleats són dones i molts ocupen llocs directius. Des dels començaments les persones que entren a formar part de la companyia són amics o coneguts del món de l’aventura.
  6. Filosofia d’Adreça: Resumeixo aquesta filosofia amb les següents cites, que expliquen bé el model Patagonia: “El millor lideratge es realitza a través de l’exemple” i “L’extensió de la carrera d’un director executiu és directament proporcional a la seva capacitat per a resoldre problemes, i a la seva habilitat per a créixer amb el seu treball. El mandat més important per al director d’una companyia dinàmica és impulsar el canvi “.
  7. Filosofia ecologista: Des que van començar a produir els primers ancoratges per a escalada, es van adonar de l’important mal que milers d’escaladors feien en les roques. Aquest detall només va ser el començament d’anys d’estudis i converses al costat del seu equip per a reduir el mal que els seus productes fan al planeta.

GPA Seabots

GPA Seabots és la filial marítima de GPAInnova, una empresa amb seu a Barcelona, pionera en el desenvolupament de diverses tecnologies d’avantguarda. La responsabilitat ambiental, és l’eix de gir de l’empresa i el compromís amb la preservació, la cura i la restauració del medi ambient.

Un dels pilars principals de GPA Seabots és la innovació i desenvolupament de nous productes, que ajudin a les empreses i entitats relacionades amb activitats marítimes a complir els seus objectius mediambientals. La incessant activitat humana perjudica l’entorn marí, i encara que aquesta contaminació es troba en fase de creixement, SEABOTS presa parteix en la solució del problema.

“El nostre compromís mediambiental i la nostra passió per la mar empenyen al nostre equip d’I + D en la creació de productes innovadors en relació amb la preservació de les aigües”.

Les solucions tecnològiques de SEABOTS, drons, boies, bessons digitals, captura i tractament de dades, permeten:

  • Recollir residus flotants, microplàstics, hidrocarburs, metalls pesants i altres contaminants marins
  • Prendre imatges i dades que permeten prendre mesures correctores d’impactes en el medi marí: biodiversitat, temperatura, prades de posidònia, entre altres

GPA Seabots

4OCEAN

Aquesta és una empresa que basa el seu model de negoci en propòsits per a acabar amb la crisi d’abocament de plàstics a l’oceà. La seva missió actual és la neteja i defensa dels oceans, activitat finançada principalment per les vendes de productes de la marca.

En el futur, esperen millorar el seu servei mitjançant l’ús de noves solucions empresarials per a la crisi del plàstic oceànic. Per exemple, amb la revenda dels materials que recopilen i el treball amb els governs i la indústria per als serveis de neteja de vies navegables contractades.

4OCEAN creu que els negocis poden ser una força per al fer el bé i espera que el seu model encoratgi a uns altres a buscar solucions creatives afrontar aquesta crisi global.

El compromís One Pound de 4OCEAN amb els seus clients posa en marxa l’eliminació d’una lliura d’escombraries de l’oceà i les costes en un termini de 12 mesos per a cada polsera que es compri.

Com funciona la iniciativa?

4Ocean

  • Netegen l’oceà i les costes fent inversions en persones, tecnologia i equipaments.
  • Contracten capitans i equips de neteja que utilitzen la nostra flota de vaixells per a recuperar plàstic oceànic i altres deixalles marines nocives set dies a la setmana.
  • Instal·len barreres en la desembocadura del riu per a demostrar que són una manera eficaç de detenir el flux de plàstic de la terra en l’oceà.
  • Inverteixen en noves tecnologies, en equips que recullen plàstics i altres deixalles marines de les vies navegables perquè no puguin entrar en l’oceà.

Cellers Torres

Davant la constatació de l’augment gradual de les temperatures, en 2007 Miguel Torres va decidir intensificar les actuacions orientades a cura de la terra i la protecció del medi ambient i va establir la lluita contra el canvi climàtic com un dels eixos principals de la seva política ambiental.

En 2008, Torres intensifica el seu compromís ambiental i crea el programa Torres Earth, per a contribuir a mitigar l’escalfament global reduint la nostra petjada de carboni, adaptar-se al nou escenari climàtic i conscienciar al sector i la societat de la necessitat d’actuar. L’objectiu en 2030 és reduir un 60% com a mínim les emissions de CO₂ per ampolla en tot el seu abast, des de la vinya fins al consumidor, i convertir-se en un celler de zero emissions netes abans del 2040 (objectius relatius a tots els cellers de Miguel Torres SA).

També estan impulsant la transformació de les vinyes ecològiques cap a un model regeneratiu des del convenciment que és l’únic model que pot contribuir a frenar el canvi climàtic, al mateix temps que recupera la fertilitat natural del sòl, frena l’erosió i fomenta la biodiversitat.

La viticultura regenerativa és, en definitiva, un model centrat en recuperar la vida en els sòls imitant la naturalesa, com succeiria en un bosc. Com més vius són els sòls, més capacitat tenen de capturar el CO₂ atmosfèric i més poden contribuir a frenar l’augment de les temperatures. Al seu torn, l’acumulació de carboni orgànic en el sòl de les vinyes ajudarà a millorar la salut d’aquests sòls, incrementarà la seva resiliència a l’erosió i la seva capacitat per a fer front a la sequera ja que retindran millor l’aigua, i afavorirà la biodiversitat, creant un ecosistema equilibrat i beneficiós per a la vinya i el seu entorn.

Bodegas Torres

“Espero que, en el futur, el vi ecològic també tingui en consideració el canvi climàtic. El fet que un vi s’elabori d’acord amb els criteris ecològics no significa que automàticament ajudi a lluitar contra el canvi climàtic. Per tant, estem molt a favor d’una nova categoria europea de vi ecològic i sostenible, que incorpori nous aspectes mediambientals, que van més enllà dels estrictament regulats. “ -Miguel A. Torres, President i Conseller Delegat de Cellers Torres.

Esperem que més empreses s’uneixin a aquest camí d’empreses amb propòsit, on innovació i compromís s’uneixen per a crear un futur millor.

Es evident que, com a consumidors, cada cop valorarem més les empreses que no només venen productes i serveis sinó aquelles que estan alineades amb els nostres valors. Hem d’apostar per les organitzacions que s fan responsables de la sostenibilitat del planeta, i del benestar de les persones Felicitats emprenedors!

Coneixeu alguna empresa amb propòsit? Compartiu el cas amb nosaltres!

Joan Ras

Joan Ras

--Economista y Máster en Economía Aplicada por la UPF. Es Profesor de Innovación y Emprendimiento en ESCI-UPF. Desde 2012, es socio fundador de SDLI, agencia de innovación abierta. Anteriormente fue Socio consultor de Estrategia y Operaciones durante más de 15 años en Auren, especialmente en los sectores de la Enseñanza, Sector Público, y Salud.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.