El consumidor és qui mana en la presa de decisions, i les organitzacions han de ser prou empàtiques i àgils com per adaptar-se a les seves necessitats. Com són les empreses innovadores capaces d’explotar la seva capacitat creativa i de triomfar així en la Societat de la Innovació? ¿Quines són les característiques de les empreses més innovadores?
La creativitat és, de fet, una cosa que és molt natural, potser el més natural i la raó darrere del progrés entre els éssers humans. I, per tant, això implica cada vegada més al consumidor, que vol, demana, i demanda innovació adaptada a les seves necessitats.

Per què els consumidors demanen empreses innovadores?
- Els éssers humans tenim una reticència de partida a la novetat, perquè ens obliga a canviar patrons, i això ens suposa un esforç. Però, en realitat, també ens adaptem molt ràpid al que és nou. Pensa en com ens queixem ara si el llibre que hem comprat a Amazon arriba un dia tard…
- Ens agrada i ens sentim confortables amb allò que coneixem, però, al mateix temps, busquem sempre alguna cosa nova. Necessitem canvi i millora, per no morir d’avorriment, per sentir que creem, que avancem. És una cosa molt humana.
- Però necessitem un equilibri. Igual que no volem morir d’avorriment, tampoc volem canvi constant. Per això, necessitem que les grans innovacions tinguin alguna cosa del passat, mantinguin alguna referència (encara que sigui estètica, del patró anterior, per fer el canvi més fàcil i suau). Com deia Mark Twain: “la història no es repeteix, la història rima”.
El procés creatiu de les empreses innovadores (i dels grans artistes i científics de la història)
La creativitat és trencar hàbits a través de l’originalitat i la imaginació. Però totes les idees venen, en realitat, de la transformació d’idees i innovacions precedents. L’efecte “eureka”, del naixement sobtat d’una idea, és en aquest sentit, un mite.
Hi ha exemples en tots els àmbits:
- L’iPod s’inspira en la versió de Kramer del primer reproductor de música digital, d’uns 30 anys abans (1979). Per conèixer més sobre aquesta història, visiteu el perfil de Kramer a la Wikipedia.
- Les “Demoiselles d’Avignon” de Pablo Picasso, es nodreixen del Mont Sainte Victoire de Paul Cézanne (idolatrat pel pintor cubista) d’uns anys abans, de l’ “Opening of the Fifth Seal” de El Greco, d’una escultura ibèrica que va comprar anys abans de pintar el quadre, i d’una exhibició de màscares africanes que tenia lloc al costat del seu taller mentre l’artista pintava el quadre.
Oblidem-ho. Desmitifiquem a l’artista i a l’ideador. Les idees venen d’idees, males o bones, triomfants o no, però precedents. Per això, no hi ha males idees i, per això, les necessitem totes. Només hi ha idees que no han trobat encara el seu camí.
Estratègies que permeten crear noves idees creatives
- Modelar idees: modificar-les, canviar-les, adaptar-les… per aquesta estratègia hem parlat en alguna ocasió de la metodologia SCAMPER.
- Trencar idees: trossejar les idees, trencar-les en trossos, per centrar-nos en alguna part de la idea que ens agrada per, a partir d’aquí, portar-la a un altre destí. Tota la indústria de les aerolínies low-cost s’ha creat sobre la base de l’estratègia de trossejar les propostes de valor que ofereixen en els seus vols, i crear diferents nivells de servei per a cada tipus de client.
- Mesclar idees: combinar idees de diferents orígens, temes, sectors, perfils… per això, és tan necessària la innovació oberta de la qual tant parlem en aquest bloc.
Com diu un refrany danès: “predir és molt difícil. Especialment el futur”. La majoria d’idees fracassen, fins i tot les que tenen èxit, el tenen durant un curt període de temps. Potser unes de les poques excepcions d’innovacions perennes és Shakespeare, que perdura en el temps 500 anys més tard del seu èxit. Fins quan recordarem Shakespeare? No és que ho desitgi (no ho desitjo), però la Societat de la Innovació ho canvia tot.
4 característiques de les empreses més innovadores
Què fan les empreses innovadores per aplicar aquestes 3 estratègies del procés creatiu de forma recurrent i explotar la seva capacitat creativa?
Les empreses innovadores fomenten i mantenen una cultura de canvi continu, una cultura de la innovació, mitjançant les següents 4 pràctiques:
- Experimenten pensant en futurs no coneguts, sabent que no va a reportar resultat-tats a curt.
- Tracten les males idees (i als seus ideadors) com un recurs per seguir innovant, no com un fracàs a evitar repetir.
- Revitalitzen el seu espai i els seus hàbits interns de forma contínua, per mantenir la tensió creativa: espais, hàbits, sistemes interns… canvien per evitar que les persones entrin en una dinàmica de statu quo que els impedeixi pensar de forma creativa.
- Fomenten l’agilitat en la gestió: mai es conformen amb el que els ha portat a l’èxit. Tot i estar triomfant, s’inventen i proven noves formes de triomfar, moltes vegades canibalitzant seu propi èxit. Mantenen intacta la seva capacitat de sorprendre al client.
La creativitat i el potencial innovador està en l’origen del progrés de l’ésser humà i, també, és un dels valors clau del consumidor de la Societat de la Innovació. Les empreses de l’era de la complexitat necessiten entendre que han de convertir-se en una empresa innovadora, apostant pel desenvolupament d’un procés creatiu constant que fomenti l’error, el canvi, l’experimentació i l’agilitat. Només així es creen empreses creatives. Només així es triomfa a la Societat de la Innovació.