El passat 7 de febrer vam estar a la KIM Conference 2018, organitzada per KIM Global, parlant d’Open Innovation, o el que és el mateix, de col·laboració a través de comunitats d’innovació, juntament amb Ferrovial, Aigües de Barcelona, Repsol, Acciona, @nir_vanaproject, @e_Cooltra, @blablacar_es, @PARC_Barcelona, y @22network entre molts altres.
Qui em conegui, o conegui a Induct, sabrà de la nostra aposta radical per trencar els murs mentals i físics que tant persones com organitzacions ens hem autoimposat. De la nostra aposta radical pels nous models col·laboratius de gestió, necessaris per sobreviure (a nivell empresarial, però també cada un de nosaltres com a professionals) en el que anomenem la societat de la innovació, una societat definida per la pèrdua de control de les organitzacions sobre el seu mercat, a causa de:
Això obliga a professionals i organitzacions a ser molt més àgils que abans i, sobretot, a estar en contacte amb els seus agents d’interès de forma constant, col·laborant, per aconseguir alguna cosa, algun objectiu concret: identificar tendències, necessitats, o oportunitats d’innovació , compartir objectius i habilitats per desenvolupar nous serveis o models de negoci… el que sigui que cada organització tingui com a objectiu estratègic, no ho aconseguirem sols!
Això és el que anomenem “col·laborar a través de comunitats d’innovació”. Perquè les organitzacions ja no són un ens aïllat i desconnectat des de les quals venem els nostres productes i serveis. Les organitzacions aporten valor a la seva comunitat, o moren.
[Tweet “El 72% de les idees vénen dels treballadors, el 20% de persones externes (estudiants, professors, usuaris, clients) i només el 7% vénen directament de l’R+D.”]
Hi ha dades molt exactes quant al que realment és important per a la teva organització, i està passant fora de les teves quatre parets: en l’àmbit de les biblioteques, més del 25% de les idees d’èxit vénen dels treballadors. En l’àmbit dels esports extrems, més d’un terç de les idees d’èxit vénen dels usuaris, que com en el cas de la “mountain bike“, fins i tot la creen els mateixos usuaris!
Per això són tan importants les plataformes digitals per gestionar la innovació de manera col·laborativa, com ho és la de Voltea, és clar! ?
Però la clau no està en l’eina (només), i la pregunta que un ha de fer-se tampoc és “col·laborar o no fer-ho”, sinó:
I jo, amb qui col·laboro?
En el teu entorn, hi ha agents de diferent perfil, que poden aportar un valor diferent a la teva organització:
Compte! Has d’entendre que hi ha diferents tipus de comunitat d’innovació, segons l’ambició i l’impuls que li vulguis donar.
El nivell més baix seria la comunitat estil “bústia de suggeriments”. Imaginem una empresa que crea una pàgina web per captar idees de clients i usuaris, però res més. Això directament significaria el fracàs de la teva iniciativa d’open innovation, perquè:
El nivell més avançat, d’altra banda, d’innovació oberta, seria el de comunitat d’innovació com a model de negoci. És a dir, organitzacions com Wikipedia, Springwise, o Mozzila, que basen la seva existència en la col·laboració amb el seu ecosistema. Les claus de l’èxit en aquest cas són, entre altres:
I entre el nivell 0 i el 100, hi ha un mar de possibilitats que pots aplicar, però que sempre hauran de passar pels 3 passos següents:
No oblidis una cosa molt important per al futur de la teva empresa: la teva capacitat d’innovació ha deixat de pertànyer des de fa temps al directiu, o l’àrea de R + D (clicktotweet). Si vols sobreviure, la innovació ha de formar part de la cultura de l’organització.
Aquesta és la filosofia que et salvarà la vida a la societat de la innovació.
Sort i feliç col·laboració! ?
Abans de marxar, et deixem alguns enllaços que segurament et semblaran interessants
Innova o mor: benvingut a la Societat de la Innovació, per SDLI
How to Create an Innovation Community, per Innovation Management.se (en anglès)
La importancia de la co-creación en las empresas de la era digital, de Reporte Digital
4 metodologies per determinar els reptes d’innovació de la teva organització, por SDLI
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…