Categories: Innovació en Salut

Com desenvolupar de manera àgil pilots de noves solucions digitals en el sector salut i no morir en l’intent: Cas d’èxit de Gebro Pharma

Pilotant solucions digitals que donen resposta a nous reptes i necessitats no cobertes en la patologia asmàtica

Laboratoris Gebro Pharma aposta per la innovació oberta i per la transformació cultural del seu equip en la missió de donar resposta a noves necessitats del pacient asmàtic no cobertes fins al moment.

El repte

Actualment, en el sector sanitari no existeix una solució 360 que cobreixi la majoria de les necessitats del pacient asmàtic per a millorar la seva experiència amb la seva malaltia.

A més, a causa de l’entorn i al sector, Gebro es va trobar amb molts més reptes:

  • Com empoderar al pacient per a controlar i conèixer la seva patologia?
  • Com solucionar la falta de recursos en el sector assistencial per a oferir un tracte personal i focalitzat a cada pacient?
  • Com disminuir la càrrega assistencial dels professionals sanitaris per a poder sintetitzar la informació dels seus pacients en les visites?
  • Com agilitzar les visites de consulta perquè siguin més eficients i personalitzades?
  • Com millorar la comunicació entre diferents perfils de professionals de la salut involucrats en el procés assistencial?

Milers de preguntes i incògnites que resoldre en un entorn incert i altament canviant: l’entorn perfecte per a desenvolupar projectes mitjançant l’agilitat.

Aliança estratègica amb HumanIT Care

Laboratoris Gebro Pharma aposta per repensar el model de negoci tradicional i treballar activament per a identificar noves palanques de creixement, l’obtenció de nous productes “Beyond the Pill” i nous serveis que complementin els tractaments farmacològics.

En repensar el model de negoci tradicional, per què no canviar també la manera de desenvolupar i lliurar valor al nostre pacient i al professional sanitari?

Aquí és on apareix el proveïdor involucrat en la cerca i el desenvolupament de la nova solució digital per a donar resposta a les noves necessitats detectades per Gebro Pharma: HumanIt Care.

HumanIT Care té com a objectiu desenvolupar solucions tecnològiques per a millorar la qualitat de vida dels pacients i compta amb una àmplia experiència en el sector de la salut i la tecnologia i co-crea directament amb els seus clients per a proporcionar solucions innovadores.

La solució HumanIT Care es materialitza en un servei que:

  • Millora els mètodes de seguiment i proporciona un tractament personalitzat i de qualitat als professionals de la salut i als seus pacients
  • Permet reduir costos clínics i millora els resultats mèdics
  • Permet monitorar les dades de la vida real dels pacients crònics gràcies a la seva Intel·ligència Artificial, recollint informació precisa en remot sobre l’estat del pacient a través de diferents *wearables, sensors, dispositius mèdics i una APP mòbil

HumanIT Care sembla ser el proveïdor perfecte per a ajudar a  Gebro Pharma a resoldre els reptes plantejats.

I ara?

La cèl·lula Agile: tres companyies, un sol equip

Quan Gebro i HumanIt Care ens van plantejar el repte que tenien entre mans, ens sumem al carro sense pensar-lo! Gebro, HumanIt Care i SDLI treballant junts en un projecte d’alta incertesa, amb molts stakeholders involucrats, diferents proveïdors i… un temps molt limitat de desenvolupament!

A algú li sona la paraula 🤯 “Agile” 🤯?

Efectivament, SDLI va plantejar l’acompanyament des d’una perspectiva àgil del desenvolupament del prototip de la solució digital, creant una cèl·lula àgil amb els següents rols:

  • Gebro Pharma: Owner de producte. Responsabilitat principal: transmetre la visió de producte i donar feedback a l’equip de desenvolupament.
  • HumanIT Care: Equip de desenvolupament. Responsabilitat principal: desenvolupar tots els increments de valor descrits per la visió de producte de Gebro Pharma.
  • SDLI: Scrum Màster. Responsabilitat principal: Transmetre els valors i principis de la metodologia àgil i desbloquejar a l’equip SCRUM.

“Malgrat que coneixia la metodologia Agile de manera teòrica, no ha estat fins que l’hem posat en pràctica que he vist tots els avantatges que aporta: responsabilitats ben definides de cada participant, reunions breus i concretes, un millor seguiment del projecte i una constant evolució en molt poc temps. Em sembla molt recomanable implementar-la en projectes com aquest pilot”.

Marc Centellas, Portfolio Development Manager en Gebro Pharma

La metodologia: SCRUMBAN

Una vegada definits els rols i creada la cèl·lula agile, es va formar a tot l’equip mitjançant learning by doing en la metodologia SCRUMBAN.

SCRUMBAN és una metodologia de treball àgil que combina els marcs de treball SCRUM i Kanban.

Què és SCRUM?

SCRUM és un marc de treball àgil que facilita el treball col·laboratiu entre diferents stakeholders i equips i té per objectiu lliurar valor al client en fases curtes de temps (el que es coneix com els famosos “Sprints”).

SCRUM es configura gràcies a un conjunt de CERIMÒNIES, ARTEFACTES i ROLS que treballen de manera coordinada per a ajudar els equips a estructurar i gestionar el seu treball.

Les cerimònies

Les cerimònies són touchpoints entre l’equip i altres actors que s’han de complir de manera “religiosa” dins de cada sprint i tenen l’objectiu de minimitzar reunions ineficients.

Les principals cerimònies de SCRUM són:

  • Sprint Planning: l’objectiu d’aquesta cerimònia és organitzar les funcionalitats, requisits, millores i correccions que es desenvoluparan durant el següent Sprint
  • Dailies: reunions diàries de quinze minuts on es visualitza l’avanç del dia anterior dels membres de l’equip, els bloquejos i la planificació per al dia. Aquestes reunions milloren les comunicacions, identifiquen impediments, promouen la presa de decisions ràpides i eliminen la necessitat de realitzar altres reunions
  • Sprint Review: la finalitat d’aquesta cerimònia és revisar l’aportació de valor i valorar estratègicament l’avanç global del projecte
  • Sprint Retrospective: una vegada realitzada la Review, l’equip es reuneix per a poder recapitular sobre el treball realitzat i trobar les possibles millores

Els artefactes

Els artefactes SCRUM representen el treball o el valor generat. Estan dissenyats per a maximitzar la transparència de la informació clau. Els principals artefactes són:

  • Product Backlog: Llista ordenada dels requisits/funcionalitats del producte prioritzada per l’Owner de Producte
  • Sprint Backlog: Llesta filla del Product Backlog que representen els requisits/funcionalitats del producte que es desenvoluparan en un Sprint i el pla per a dur-lo a terme. Ho defineix l’equip en l’Sprint Planning.
  • Increment: Resultat del sprint de requisits/funcionalitats desenvolupats durant l’sprint. Es revisa en l’Sprint Review

Què és KANBAN?

KANBAN és un marc de gestió del treball que es basa a definir i visualitzar tot el volum de treball a realitzar per a optimitzar-lo.

Permet a l’equip fer un seguiment de les tasques, el seu estat, responsabilitats i revelar colls d’ampolla en el procés gràcies al disseny d’un tauler que permet visualitzar tot el flux de treball.

El disseny del tauler pot dependre de cada equip, però el bàsic es compon de les següents columnes:

  • To do: Tasques per començar
  • Doing: Tasques començades però no acabades
  • Blocked: Tasques bloquejades
  • Done: Tasques realitzades

Un altre exemple més complet aplicat al desenvolupament de pilots digitals, podria ser aquest:

Les tasques es posicionaran en cada columna depenent del seu estat, d’aquesta manera tot l’equip de treball pot visualitzar en quin estat es troba cadascuna.

La cèl·lula àgil de Gebro, HumanIt Care i SDLI va unificar les dues metodologies creant un equip àgil SCRUMBAN.

Els resultats

La cèl·lula àgil entre els diferents actors va celebrar 3 sprints amb èxit on es van aconseguir els següents resultats:

  1. Desenvolupament d’un Mínim Producte Viable d’alta fidelitat per a donar solució a les noves necessitats del pacient asmàtic i del seu professional sanitari
  2. Validació del Mínim Producte Viable amb grup d’usuaris representatius del mercat
  3. Assimilació de la metodologia de desenvolupament de projectes àgils en les dues companyies amb un acompanyament de més de 30 hores
  • Tots els participants de la cèl·lula van valorar positivament l’experiència en la cèl·lula agile
  • Tots els integrants de la cèl·lula van tenir la percepció que l’acompanyament ha aportat valor en el desenvolupament de les seves responsabilitats en el projecte
  • 4 de cada 5 integrants creuen que la metodologia Àgil ha servit per a replantejar-se noves maneres de fer
  • Tots els participants van desitjar continuar desenvolupant aquest tipus de projectes mitjançant la metodologia SCRUMBAN
  • Tots els participants recomanarien l’experiència a uns altres companyxs de treball

La clau de l’èxit: TIPS

Si la teva companyia s’està plantejant desenvolupar una nova solució digital i no vols morir en l’intent, aquí van uns consells per a assegurar l’èxit del teu projecte:

  1. Tingues molt clar el pressupost amb el qual comptes, defineix un màxim de recursos monetaris a destinar al projecte
  2. La disponibilitat de l’equip de la cèl·lula és clau! Recomanem destinar un 25% de la disponibilitat dels integrants de la cèl·lula exclusivament per a desenvolupar el projecte
  3. Defineix el temps del projecte des del primer moment, això t’ajudarà a definir uns objectius assolibles
  4. Tria un equip multidisciplinari clau per a desenvolupar el projecte. Munta un equip de desenvolupament de màxim 9 persones per a tirar endavant el projecte. Cada integrant ha d’estar motivat en aquesta mena de projectes i han de tenir una actitud proactiva que accepti el canvi
  5. Afegeix als objectius anuals personals de cada integrant participar en aquesta mena d’iniciatives i projectes.
  6. Tria un/a bon/a Owner de Producte. La motivació d’aquest rol és clau per al bon desenvolupament del projecte i de la solució, la seva actitud és contagiosa per a l’equip de desenvolupament
  7. Alinea la visió del producte de l’Owner amb la del proveïdor tecnològic. Crea un bon Product Backlog obert a canvis per a complir els objectius proposats
  8. Compleix religiosament amb les cerimònies. Això evitarà la “*eunionitis” i augmentarà l’eficiència de l’equip
  9. Actualitza constantment els artefactes. La transparència i la inspecció són pilars *SCRUM, assegureu-vos de mantenir al dia el Product i l’Sprint Backlog per a detectar colls d’ampolla i desbloquejar el treball de l’equip
  10. Compte amb Scrum Masters Professionals! Si mai has aplicat aquesta metodologia amb l’equip, no dubtis a tenir un acompanyament personalitzat per un/a professional Scrum Màster, us guiarà en tot el procés i es preocuparà per a adoptar la metodologia en el projecte i transformar la cultura de la companyia

Com sempre, gràcies per llegir-nos! Si creus que podem ajudar-te amb alguna iniciativa semblant, a SDLI estarem encantats de parlar amb tu per a ajudar-te a iniciar el canvi cultural cap a l’agilitat en la teva companyia.

Jaume Ávalos

Doble graduado en Administración y Dirección de Empresas y Gestión de la Innovación y Turismo y Gestión del Ocio por la Universidad Pompeu Fabra. Cuenta con más 4 años de experiencia gestionando proyectos en el ámbito universitario, emprendedor y del ocio. Antes de trabajar en SDLI, trabajó en el sector público-privado y de servicios, siendo técnico de emprendimiento universitario, donde lideró proyectos de jóvenes emprendedores basados en la innovación y asesoró a emprendedores locales utilizando un marco de trabajo ágil y centrado en el usuario. También ha liderado proyectos para el sector del ocio en Maximum Escape, una de las mayores cadenas de escape rooms a nivel nacional. Actualmente, trabaja como Senior Project Leader, Scrum Master y Agile Coach en SDLI.

Share
Published by
Jaume Ávalos

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

4 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago