Com a societat del S.XXI vivim en un canvi constant, però, s’adapten les escoles a aquests canvis? Una de les tendències que marcarà els pròxims anys a l’aula és la co-creació. Què poden fer els professionals del món educatiu per formar als alumnes amb les noves capacitats que necessitaran en un futur?
Des de SDLI tenim la sort de poder dir que ja fa 10 anys que vam començar a impulsar un programa d’innovació educativa, amb el suport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la Fundació BCN Formació Professional que, a través de reptes reals d’empreses del territori potencia la creació de nous projectes innovadors nascuts de la mà d’estudiants. D’aquesta manera, es contribueix a augmentar la qualitat de l’ocupació dels estudiants d’FP i l’accés de les empreses al talent creatiu que existeix als centres.
Després de dur a terme diferents edicions pilot en un petit format, podem dir que enguany s’està duent a terme la cinquena edició de la iniciativa MetròpolisFPLab amb un nou rècord de participació.
SDLI és l’agència d’innovació responsable de dinamitzar la iniciativa, així que una de les nostres responsabilitats és realitzar un scouting d’empreses de la zona que vulguin participar. Conjuntament, definim un repte real del seu dia a dia. Aquesta problemàtica que hem definit per a cada empresa serà la que els alumnes podran treballar durant el programa.
Els alumnes s’organitzen en equips de treball transversals i, seguint la metodologia bàsica del Design Thinking, treballen durant sis mesos per construir i dur a terme un projecte que doni solució al repte que cada grup ha escollit. Al final del programa, cada empresa escull aquell grup que ha aconseguit resoldre el repte de la millor manera i per tant, ha dissenyat el projecte més exitós. A cada equip guanyador del repte, se li atorga una beca formativa remunerada per treballar durant dos mesos desenvolupant el projecte amb l’empresa en qüestió. En molts dels casos, aquest és el primer contacte que tindran els estudiants amb el món professional.
En aquesta cinquena edició, comptem amb 13 empreses que s’han endinsat a participar al programa i un total de 1500 alumnes repartits en 40 centres diferents.
Fase 1. Repte i Exploració
Les empreses comparteixen el seu repte i els equips escullen aquell que més els encaixa, ja sigui per interès personal o per afinitat amb el curs que estan cursant. A continuació, els equips analitzen en profunditat la proposta de valor de cada problemàtica per entendre quina és la necessitat que l’empresa ha detectat i, conseqüentment, quin serà l’objectiu que han d’acabar resolent.
Fase 2. Creativitat
Arriba el moment de ser creatius i per tant, aportar el màxim nombre d’idees possibles per resoldre el repte. Sempre combinant una basant disruptiva amb la realitat que toca, cada equip planteja diferents solucions per acabar arribant finalment al que anomenem un concepte. És a dir, una proposta final més detallada i que d’ara en endavant, serà la que els grups desenvoluparan.
Fase 3. Prototipatge
Cada equip tangibilitza el seu concepte en forma de Mínim Producte Viable. Aquest prototip caldrà que sigui validat amb l’empresa i amb possibles usuaris per veure si és factible o si cal dur a terme iteracions.
Fase 4. Acceleradora
Arribats a la fase d’acceleradora de projectes es realitza un primer filtratge d’equips. Aquells amb una proposta més potent, són els que passen a la fase d’acceleració. Durant un intens dia de treball, en format Hackathon, els grups poleixen les seves solucions treballant temes com ara el model de negoci, el discurs de venta o sales picth, o el disseny final de la seva presentació.
Fase 5. Presentació final
Els finalistes exposen les seves solucions davant d’un tribunal format pel propi centre, les empreses i entitats de la zona. Durant l’acte s’escull qui és el guanyador de cada repte i es procedeix a fer l’entrega de diplomes i beques.
Gràcies a les noves tecnologies, a una bona gestió emocional dels equips i a una formació propera, neixen projectes d’èxit i d’un alt impacte com aquests:
Aquesta iniciativa concreta ha estat dissenyada per als centres formatius de Formació Professional, però, des de SDLI duem a terme projectes d’innovació en educació en un format semblant, tant per a entitats públiques com per a empreses privades, sempre adaptant i personalitzant els reptes, les fases i la durada general del programa.
Segueix-nos per conèixer més projectes innovadors! i contacta’ns si creus que podem ajudar-te amb el teu propi projecte d’innovació
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…