Els hubs o centres d’emprenedoria i innovació són espais on els emprenedors treballen junts, col·laboren i formen comunitats. La seva influència és a vegades tan gran que converteixen a les ciutats on s’hi instal·len en centres punters d’emprenedoria. És per això que cada vegada són més les ciutats que opten per la creació d’aquests centres.
La missió d’un centre d’emprenedoria i innovació és la d’unir a les persones així com aconseguir que aquestes generin connexions i sinèrgies. Són espais que faciliten el naixement, llançament i consolidació de negocis que aporten valor a la societat i que fomenten l’emprenedoria amb innovació i noves metodologies de treball.
Així doncs, el funcionament dels centres d’emprenedoria i innovació recau sobre els següents objectius:
- Crear un marc idoni per a empreses on es afavoreixin les sinèrgies no solament entre coworkers sinó amb altres espais i comunitats.
- Potenciar la nova economia local i regional davant dels reptes del segle XXI.
- Atracció i retenció de talent i startups a la ciutat on s’implementa.
- Creació d’aliances de valor real tan per a l’ecosistema empresarial com per la ciutat
- Creació de models sostenibles en la seva triple dimensió.
- Establir un objectiu comú entre els diferents stakeholders de la ciutat i del centre.
A SDLI hem realitzat una exploració en format Benchmark de 41 diferents models de centres de suport a l’emprenedoria i la innovació per a identificar les pràctiques més interessants a nivell mundial. El conjunt de centres explorats inclou models tan de titularitat privada com pública i públicoprivada.
D’aquest estudi es destaquen els següents serveis com els més utilitzats/oferts pels centres analitzats:
- Serveis de connexió amb altres empreses (15% dels centres estudiats): accions de cooperació empresarial que fomenten l’intercanvi de coneixement, experiències i generació de noves oportunitats de negoci.
- Formació (11% dels centres estudiats): càpsules formatives que aborden temàtiques específiques d’interès per a les empreses incubades.
- Finançament (10% dels centres estudiats): accés a finançament i recursos necessaris per a crear una empresa sostenible i de qualitat.
- Assessorament i mentoria (10% dels centres): els emprenedors reben acompanyament des del moment de la creació de la seva idea de negoci fins la posada en marxa del projecte.
- Espai de coworking/oficines (7% dels centres) : espais de reunions i sales per a esdeveniments.
Els serveis majorment oferts pels centres d’emprenedoria i innovació sense lloc a dubte tenen com a objectiu principal donar suport al creixement i l’aprenentatge de les persones emprenedores que formin part del territori, així com també el de fomentar sinergies entre el teixit empresarial i la resta de *stakeholders que fan vida en l’ecosistema local.
Els centres d’emprenedoria contribueixen a la competitivitat i productivitat dels territoris, i a través de la innovació i les seves diverses metodologies permetrà als qui es beneficiïn d’ells, mantenir-se en la carrera. La clau està a construir comunitats i aportar valor a tots els integrants.
Coneixes algun centre d’emprenedoria i innovació en el teu territori?, consideres que el seu paper és fonamental i quin valor aporta en el seu dia a dia?
Volem saber la teva opinió!