Les marques d’esport de Decathlon s’han fet molt populars. Ja no ens sorprèn creuar-nos a qualsevol hora amb algú que vesteix amb algun dels seus productes. Són marques influents, amb una percepció de producte amb un preu assequible i de bona qualitat, i amb un disseny innovador. És més comú veure aquestes característiques en marques de prestigi amb preus cars, de seguida ens ve al cap l’exemple d’un popular telèfon mòbil. A totes elles és la innovació la que assegura la seva permanència en el mercat.
L’objectiu de Decathlon és fer que el plaer i els beneficis de l’esport siguin accessibles a tothom. La innovació es troba al cor de l’activitat diària dels seus 70.000 col·laboradors, i és el centre de les seves activitats: des de la recerca i el desenvolupament, fins a la venda, passant per la concepció, el disseny, la producció i la logística. Els equips de les seves vint marques posen tota la seva energia en la concepció de productes tècnics, atractius i simples, sempre amb els preus més baixos possibles.
El cicle d’innovació a Decathlon és un procés que comença i acaba en els esportistes. Per exemple, el projecte de la botiga 2 Seconds, comença quan uns practicants van comunicar als equips de Quechua el seu desig de disposar d’una tenda de campanya que es munti sola, farts de les piquetes i les hores dedicades a muntar i desmuntar la tenda. Jean Francois Ratel, cap de producte de botigues, decideix al costat del seu equip assumir el repte i, comença a buscar una solució. La primera pista el porta a un prototip dotat d’un sistema pop-up inspirat en les joguines dels nens. Després de diverses proves fallides, tornen a començar de zero, i al final troben la solució basant-se en les nombroses opinions dels usuaris que van participar en les proves. La botiga 2 Seconds va arribar a les botigues el gener de 2005.
Les opinions i les idees dels clients ajuden i inspiren als equips de les seves 20 marques. A dia d’avui, Decathlon, a més de les 20 marques, disposa d’1 centre de R + D, 550 enginyers, 50 investigadors, 108 dissenyadors, 106 patents i 2800 nous productes creats cada any. En aquest procés d’innovació, les marques que coneixen les necessitats dels usuaris reben el suport i la inspiració del SportLab (el seu centre de R + D), el Decathlon Creation i els Innovation Awards.
Decathlon Creation és un centre de crowdsourcing. L’empresa és conscient que tots els apassionats per l’esport tenen expectatives i propostes per transmetre, i per això posa a la seva disposició un espai col·laboratiu, una comunitat d’innovació oberta, on poden compartir les seves idees i participar en la concepció dels productes i serveis del demà.
Decathlon Creation – How it works from Decathlon creation on Vimeo.
Com a novetat, ha nascut també I+Decathlon. A I+Decathlon presenten els seus productes més innovadors i ens animen a participar i enviar idees perquè les puguin estudiar i veure si es poden fer realitat. Una iniciativa fàcil d’aplicar, en la qual qualsevol pot aportar la seva creativitat. Sota el hashtag #QueGrandeSería es poden enviar idees i propostes perquè segueixin innovant i desenvolupant millores.
En el seu campus de Villeneuve -d’Ascq (nord de França) és on, des del 1997, es conceben, estudien i proven la majoria dels productes. En els Laboratoris de Decathlon SportLab i també sobre el terreny, 50 enginyers i investigadors de 7 nacionalitats diferents estudien les reaccions del cos de l’esportista per proposar innovacions cada vegada més sorprenents.
En gairebé 20 anys, el centre d’investigació ha vist néixer nombrosos productes: la motxilla Symbium de Quechua, que acompanya el balanceig del marxador, o les primeres ulleres integrals d’excursió aquàtica amb aletes. Aquests productes són el resultat d’un anàlisi molt detallat del cos humà, realitzat a 4 laboratoris específics.
Per al benestar del cos i la ment és fonamental realitzar una activitat física regular. Gràcies a la comprensió de les motivacions i a la creació d’una experiència sensorial plaent, els especialistes en ciències afectives contribueixen a la innovació. Aquests especialistes acompanyen els equips de concepció mitjançant la prevenció de fenòmens fisiològics no desitjats: ampolles, irritacions de la pell, deshidratació, olors de transpiració…
També la forma del cos de les persones difereix d’un país a un altre. Amb ajuda d’escàners tridimensionals, que permeten modelitzar la forma del cos, els especialistes del laboratori de morfologia escanegen a milers de persones de diferents parts del món. L’anàlisi d’aquestes dades permet que les marques concebin productes més adaptats al cos dels esportistes. Els experts del laboratori en termofisiologia estudien el comportament del cos humà i del seu equip en diversos entorns. Les 4 cambres climàtiques instal·lades al centre recreen totes les condicions incloent les més extremes de temperatura, vent i índex d’humitat. Els maniquins tèrmics mesuren la calor i la capacitat de transpiració dels productes (calçat, cascs, tèxtil …) que també es proven amb esportistes sobre el terreny.
Per estar encara més a prop de l’usuari final, Decathlon té les seves seus en zones molt properes als llocs de pràctica d’esport dels clients. D’aquesta manera, els equips poden provar els futurs productes en condicions reals per completar les proves realitzades en els laboratoris. La proximitat dels equips amb el terreny també els permet recollir les opinions i les reaccions dels clients de manera directa, per incorporar-les al procés de concepció i de desenvolupament dels productes. Les seus de les marques s’han construït seguint una lògica d’intercanvi: els tallers i les oficines dels equips es troben al voltant d’una botiga central. D’aquesta manera, els clients i els col·laboradors poden trobar-se i parlar dels productes.
Cada any, la cerimònia dels Innovation Awards és l’oportunitat perfecta perquè els col·laboradors, els clients i els socis de l’empresa descobreixin productes innovadors. I també és l’ocasió per promoure i compartir entre tots el saber fer dels col·laboradors. Durant la vetllada dels premis, el públic present a la sala, a través d’Internet i a les botigues amb els clients, vota per triar els 10 productes més innovadors de l’any. Entre els premiats en diferents edicions es troben el Double use System, el Domyos Live, la pilota antipunxades, el patinet portanens, la samarreta i top cardio, entre d’altres.
Samarreta i top cardio Kalenji
La marca de Running Kalenji està innovant amb les seves peces de cardio en incorporar una tecnologia per mesurar la freqüència cardíaca. Gràcies al cardiofreqüencimetre, el corredor pot mesurar el nombre de batecs del seu cor per minut. Determinar aquesta informació permet gestionar millor la intensitat de l’esforç i no córrer a un règim superior. La peça es pot combinar amb una aplicació o un rellotge mesurador de la freqüència cardíaca.
Pilota antipunxades Tarmak
Aquest pilota, única al mercat, és de cautxú ultraresistent i conté una solució líquida que injectada a l’interior de la pilota, es converteix en escuma en cas de punxada. Si fem rebotar la pilota unes deu vegades, l’escuma tapa la fuga d’aire i reestructura el component. La pilota aguanta fins a 10 forats de 2 mm de diàmetre.
Aptonia
Amb la innovació Double use System, l’esportista pot triar el que beu en un clic i passar de l’aigua a la beguda esportiva amb diferents concentracions. Una ampolla equipada amb el Double use System permet canviar de beguda sense canviar d’ampolla, tot això gràcies a tres nivells de dosificació i al sistema de monodosi únic al mercat.
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…