Malgrat els anys de debat, comprendre el que significa la transformació digital per a les empreses consolidades continua sent un repte. Sense una comprensió clara, sovint es posa al comandament a les persones equivocades, amb els recursos i els indicadors de rendiment equivocats, la qual cosa aboca a projectes de transformació digital al fracàs.

La clau per a acabar amb la confusió és veure que la transformació digital no és una sola cosa, sinó un projecte amb diferents objectius en funció del sector i la maduresa digital.

Així i tot, l’essència de la transformació digital és convertir-se en una organització impulsada per les dades, garantint que les decisions, accions i processos clau estiguin fortament influenciats per percepcions basades en aquests, en lloc de per la intuïció humana. En altres paraules, una companyia només es transformarà quan hagi aconseguit canviar com es comporten les persones i com es fan les coses en el dia a dia.

Fins fa unes dècades, la transformació digital es trobava entre la llista de deures pendents de moltes companyies, habitualment relegada al final de l’agenda per diferents motius, que a dia a d’avui podem considerar mites.

  1. La transformació digital és només per a grans empreses: Aquest mite suggereix que només les grans empreses tenen els recursos per a dur a terme una transformació digital reeixida. No obstant això, moltes petites i mitjanes empreses també estan adoptant tecnologies digitals per a millorar la seva eficiència i competitivitat.
  2. La transformació digital és només una qüestió de tecnologia: La transformació digital no es tracta només de la implementació de noves tecnologies, sinó també de com s’utilitzen i com afecten la cultura i als processos de l’empresa. La transformació digital requereix un canvi cultural i una adaptació dels processos empresarials per a aprofitar al màxim les tecnologies.
  3. La transformació digital és un projecte puntual: La transformació digital és un procés continu que requereix una visió a llarg termini i una planificació estratègica per a garantir el seu èxit. No és un projecte puntual que es completa una vegada que s’han implementat algunes tecnologies, sinó que requereix un compromís constant amb la millora i l’adaptació als canvis en el mercat i en les tendències actuals.

En els últims anys i especialment, la pandèmia del COVID-19, ha desmitificat aquests punts, posicionant la transformació digital en el més alt de les agendes corporatius. Ens trobem en l’era de la digitalització i, conseqüentment, enfront d’un mercat i un consumidor cada vegada més digital.

D’aquesta manera, els resultats de les companyies tecnològiques fan saltar les alarmes de les empreses convencionals, ja que tenen la capacitat de transformar qualsevol sector.

Molt bé, haig de transformar el meu negoci, però per on començo?

Qualsevol pla pot fracassar, però quan respecta a digitalització sol ser el resultat de subestimar els diversos passos o etapes necessaris per a executar amb èxit un programa de transformació.

Roma no es va construir en un hora, no es pot pensar que, amb adquirir la tecnologia, un nou programari o un proveïdor capdavanter serà suficient, fins i tot la millor tecnologia es farà malbé si no es compta amb els processos, la cultura o el talent adequats per a aprofitar-la. I com és evident, són els processos, les maneres de treballar i la cultura de l’equip les coses més difícils de canviar, però també les principals palanques per al nostre èxit.

Per a això, ajudarà seguir com a exemple el model d’escalat d’Harvard Business Review:

I per a poder donar la primera passa per a ser una organització Bridge, àgil i fluida a SDLI hem definit 12 factors d’èxit claus per a la transformació digital de qualsevol companyia.

Aquests s’agrupen en 4 blocs organitzacionals que qualsevol companyia ha de treballar si vol transformar-se digitalment: estratègia i visió, organització, processos i tecnologia i customer-centricity.

A continuació, us els presentem detalladament:

12 APRENENTATGES SOBRE COM DEFINIR EL TEU MODEL DE TRANSFORMACIÓ DIGITAL EN 4 PASSOS

ESTRATÈGIA I VISIÓ

  1. Empreses digitals: La transformació digital ha d’anar lligada a objectius de negoci específics i sumar a les línies estratègiques de la companyia. D’aquesta manera, es generen iniciatives i projectes que responen a una estratègia comuna i vetllen pel desenvolupament global i transversal de la companyia, utilitzant la tecnologia com a palanca.
  2. Capil·laritat de l’estratègia: Un model de OKRs (Objectives & Key Results) ajuda a les organitzacions a alinear i prioritzar les metes i objectius amb el dia a dia dels equips. Permet baixar els objectius estratègics a uns altres més operatius i concrets que ajuden a la gestió. D’aquesta manera els empleats tenen metes concretes a assumir en un temps determinat, i en funció d’aquestes metes decideixen que tecnologies, automatismes, sistemes d’informació requereixen implementar.

Per a saber sobre aquest sistema de gestió d’objectius, fes clic en el següent link: https://hbr.org/2020/12/use-okrs-to-set-goals-for-teams-not-individuals

  1. Comunicació i transparència: Resulta problemàtic quan les empreses decideixen embarcar-se en un programa de transformació digital sense tenir una definició i molt menys una visió, del que significa. És important assegurar que es comparteix amb els equips una visió clara dels objectius i prioritats del negoci i del que s’espera d’ells. Comunament els empleats poden veure’s amenaçats per la transformació. Compartir preocupacions i definir conjuntament un pla d’acció personalitzat ajuda al fet que se sentin més segurs i alineats amb la seva àrea de treball.

ORGANITZACIÓ

  1. Estructures organitzatives líquides: Les estructures rígides dins de les empreses són un obstacle que els impedeix adaptar-se i beneficiar-se de les innovacions i la digitalització. La solució és convertir-se en organitzacions líquides, formades per equips multidisciplinaris que treballen per projectes i es dissolen una vegada aconseguits els objectius.
  2. Transversalitat i escalat dels equips: En una primera fase és recomanable incorporar els perfils digitals en equips ja existents, per a donar-los suport en el seu procés de digitalització més bàsic. Per exemple, potenciar les vendes en línia, o implementar automatismes i usos de dades bàsiques.

En una fase més avançada l’organització estarà llesta per a crear equips transversals, multidisciplinaris per perfils de negoci digitals que posen focus en el client. Aquests equips poden estar orientats a un fi molt concret com desenvolupar un nou canal de venda digital o implementar un nou programari intel·ligent en la companyia.

Una vegada tenim equips orientats al desenvolupament de productes concrets amb capacitats per a definir i implementar models de negoci en entorns digitals, la escalabilitat es donarà de manera orgànica. A poc a poc aquests equips podran créixer per a obrir noves regions o traspassar la tecnologia a altres àrees del negoci.

  1. Especialització: En augmentar la bretxa de talent digital en el mercat de treball, també es reforça la carrera competitiva de les organitzacions per a atreure i retenir als professionals altament qualificats. Per a això, no es necessiten solament competències digitals “dures”, sinó també creativitat, col·laboració, intel·ligència social i altres competències “toves” necessàries per a aprendre, moure’s amb agilitat i obtenir resultats en els nous entorns VUCA. Aquests perfils han de ser els encarregats de liderar els equips de Digital, responsables, per exemple, del desenvolupament dels canals en línia tant de venda com de comunicació de la companyia.

TECNOLOGIA

  1. Optimització i eficiència: Fer el treball de la forma més eficient és el repte principal de tota empresa. L’objectiu és clar: obtenir el millor resultat, en el menor temps possible i amb el màxim aprofitament dels recursos disponibles. En poques paraules, necessitem dirigir-nos cap a l’optimització de processos a la recerca de l’excel·lència, la competitivitat i d’un millor servei als nostres clients. Els processos i tecnologies digitals han de servir per a reduir les tasques manuals i permetre als equips prendre decisions basades en dades, escalar l’impacte de la companyia i enfocar les seves capacitats en el treball de valor afegit. Els softwares de comptabilitat o CRMs, entre altres, són eines digitals que les empreses usen optimitzar els seus processos.
  2. Ús de dades i presa de decisió amb dades – intel·ligència empresarial: Com hem esmentat l’inici d’aquest article, la transformació digital es basa en la capacitat de recollir, analitzar i prendre decisions basades en dades. Per a això es pot començar pels elements més bàsics com dashboards de vendes on veure l’evolució en temps real, Però quines dades? De nou la prioritat és obtenir dades de consumidor, del negoci i mercat. Només així es podrà prioritzar el lliurament de valor a client, la qual cosa porta al següent punt.
  3. Tecnologies de valor afegit que poden aportar a client producte i servei: Algunes tecnologies, com la Intel·ligència Artificial (IA), l’anàlisi de nombroses dades i el cloud, han permès que els avanços suposin avantatges, en lloc de complicacions, per al client final. Aquestes tecnologies s’han convertit en el millor aliat de les empreses per a oferir experiències superadores en cada interacció amb els clients. Un exemple són els chatbot o la resposta de veu interactiva, solucions conversacionals impulsada per intel·ligència artificial que permeten que les empreses automatitzin els processos de servei al client mentre les companyies optimitzen recursos humans.

 CUSTOMER CENTRICITY

  1. Escolta activa: la implementació de tècniques de recerca primària és necessària ja que aquestes aporten valor per a la presa de decisions Data-Driven de l’usuari o client final junt. Aquestes han de complementar-se d’eines de Customer Analytics per a identificar nous segments de mercat rellevants per al negoci i que ajudin a definir estratègies per a servir-los millor.
  2. Models de segmentació intel·ligent: les companyies han de tenir un model de segmentació i d’arquetips per a conèixer les necessitats actuals dels clients. A més, optar per una cultura data-driven que permeti prendre decisions posant al client en el centre. La híper-personalització de productes i serveis, per exemple, és un dels principals canvis que ha permès la digitalització, creant un món on a se coneix cada client perfectament i es pot dissenyar productes i campanyes de màrqueting i publicitat específiques, amb visió de centralitat de client o customer-centric.
  3. Disseny de la customer experience: mitjançant estudis d’analítica, les companyies han de ser capaces de realitzar un seguiment del comportament dels seus consumidors i augmentar la satisfacció en l’experiència del client o usuari final a cada moment del funnel de relació amb els productes/serveis de la companyia.

A SDLI entenem el complexos que són aquests processos i que no hi ha un recepta única per a ningú. Des de la nostra experiència podrem ajudar-te a aconseguir que les teves iniciatives orientades  a la transformació digital tinguin el retorn que esperes.

Pablo Bosch

Líder de proyectos digitales para empresas con necesidad de crecer y desarrollar su negocio. El objetivo es posicionar la marca en el entorno digital para ganar notoriedad y aumentar sus ventas. Apasionado de la tecnología e Internet. Convencido en la potencialidad de las personas en red.

Share
Published by
Pablo Bosch

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

15 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago