El poder de l’intraemprenedoria: impulsar la innovació interna amb èxit.

L’intraemprenedoria ha emergit com una poderosa força impulsora de la innovació dins de les organitzacions modernes. Es tracta d’una iniciativa corporativa que permet als empleats actuar com a emprenedors dins d’una organització. Aquests “innovadors interns” ajuden l’empresa a desenvolupar projectes d’innovació, alhora que l’empresa crea una cultura corporativa més atractiva per al seu talent.  

És important precisar que un programa d’intraemprenedoria no és el mateix que una iniciativa de “bústies d’idees”. El programa d’ intraemprenedoria fomenten la participació activa dels equips interns, impulsant una cultura d’innovació estructurada i sostenible, i busca resoldre reptes tant operatius com estratègics d’una organització, en contrast amb la iniciativa de bústies d’idees que pot limitar-se a recopilar suggeriments de forma general sense un procés clar d’implementació i seguiment,  que en molts casos acaba frustrant els participants. 

També és rellevant precisar que emprenedoria i intraemprenedoria no són exactament el mateix. Si bé ambdós conceptes comparteixen una mentalitat innovadora, els emprenedors assumeixen riscos individuals i de forma autònoma en la recerca de l’ èxit del seu propi projecte, mentre que els intraemprenedors operen dins d’un marc més segur que els proporciona l’ organització en la qual treballen, com els seus ingressos o els recursos que es posen a la seva disposició. Els intraemprenedors enfronten desafiaments específics de l’empresa i han d’equilibrar la motivació interna amb les necessitats organitzatives. 

Els avantatges de l’ intraemprenedoria per a una organització 

Intraemprenedoria

L’ intraemprenedoria ofereix diversos beneficis tant per als empleats com per a les organitzacions: 

– Facilita la identificació de talent intern, la seva retenció i el foment de la participació en metodologies d’ innovació. En proporcionar als empleats l’ oportunitat d’ explorar noves idees i enfocaments, les organitzacions poden nodrir una cultura que valora la creativitat i la iniciativa individual. Això no només promou un major compromís i satisfacció entre els equips d’ innovació, sinó que també ajuda a retenir talents valuosos que busquen un entorn que fomenti l’ expressió de les seves habilitats i potencial creatiu. 

– Fomenta un canvi cultural progressiu en tota l’ empresa, promovent la mentalitat innovadora en tots els nivells. En fomentar la participació activa dels empleats en la recerca de solucions als desafiaments de l’empresa, canalitza el treball en equip cap a un objectiu comú i permet que aflori un ric flux d’idees que poden donar lloc a productes, serveis o processos clarament innovadors. Com bé indica, Ignasi Clos, soci de SDLI, l’intraemprenedoria permet desenvolupar la innovació des de dins amb equips compromesos i recursos estratègics, un enfocament que resulta ser clau per cultivar la cultura innovadora en les organitzacions. 

– Permet als equips abordar problemes complexos i desafiaments estratègics per a l’ empresa, fomentant un sentit de propietat i compromís entre els empleats. En fomentar una mentalitat d’ aprenentatge i experimentació, les empreses poden adaptar-se ràpidament als canvis del mercat i mantenir-se a l’ avantguarda de la innovació en el seu sector. Els equips d’ innovació que abracen l’ intraemprenedoria són més àgils i estan més ben equipats per enfrontar desafiaments imprevistos i aprofitar oportunitats emergents, la qual cosa els permet mantenir una posició de lideratge en un entorn empresarial en constant evolució. 

Com bé indica Mireia García, Directora d’Innovació a Hinojosa, en el seu article a VIA Empresa, l’intraemprenedoria permet descobrir el “super-poder de les persones” i multiplicar capacitats a través del “poder del grup” en la recerca de solucions corporatives innovadores. 

Com la innovació oberta potencia l’intraemprenedoria

Innovació interna

Un altre aspecte rellevant que afavoreix l’obtenció de bons resultats en els programes d’Intraemprenedoria és afavorir la col·laboració amb l’ecosistema. En termes generals, la col·laboració amb diferents parts de l’ecosistema s’ha convertit en un impulsor clau de la innovació, i per a l’intraemprenedoria també. Gràcies a aquesta col·laboració amb l’ecosistema, la innovació oberta actua com a extensió de l’intraemprenedoria i amplia el seu abast en permetre que les organitzacions accedeixin a coneixements externs i recursos addicionals per resoldre problemes complexos. L’ obertura a idees i perspectives externes permet una generació de solucions més diversa i creativa, aportant un valor addicional a les iniciatives internes de l’ empresa: 

– Aquesta integració amb l’ ecosistema també desafia la mentalitat interna i fomenta una perspectiva més àmplia en la generació d’idees i solucions, la qual cosa resulta en un impacte més profund i significatiu. 

– La col·laboració entre diferents parts de l’ecosistema, com socis externs, experts de la indústria i altres stakeholders, afavoreix una mentalitat col·laborativa que fomenta un enfocament més holístic dels projectes d’intraemprenedoria. 

– La integració de la innovació oberta permet que les empreses aprofitin l‘experiència i el coneixement de diversos actors externs, inclosos altres competidors, proveïdors i experts en la indústria. 

Posar en marxa un programa d’intraemprenedoria t té uns requisits i consideracions importants. Si vols aprofundir-hi, recomanem llegir l’article d’Ignasi Clos sobre “10 elements clau per a un programa d’intraemprenedoria d’èxit”.  

En resum, l’intraemprenedoria no només és un catalitzador de la innovació interna, sinó que també contribueix significativament al creixement i la competitivitat d’ una organització. En proporcionar als equips d’innovació l’ espai i els recursos necessaris per explorar i materialitzar idees creatives, les organitzacions poden impulsar el seu potencial de creixement i adaptabilitat, i així mantenir un avantatge competitiu en un mercat en constant evolució. 

A SDLI, la nostra àmplia experiència en el desenvolupament de programes reeixits d’intraemprenedoria ha ajudat nombroses empreses a transformar la seva cultura, fomentar la innovació i augmentar la seva competitivitat en un entorn empresarial en constant evolució. Si vols impulsar l’intraemprenedoria en la teva organització, estarem encantats d’ajudar-te que sigui un èxit.Si vols saber què fem i com ho fem et convidem a la nostra pàgina sobre intraemprenedoria.

Xavier Lesauvage

Xavier Lesauvage

Experto en estrategia de negocio, innovación y marketing. MBA por ESADE Business School y Màster CEMS por HEC School of Management. Colaborador académico de ESADE. Tiene experiencia como Director de Marketing en FMCG donde trabajó más de 15 años en Nestlé, Sara Lee y Panrico-Donuts, liderando equipos nacionales e internacionales. Ha trabajado como asesor y consultor senior en múltiples proyectos de estrategia, user centricity, innovación y digital en sectores como alimentación, salud/farmacéutico, industrial o servicios. Desde 2022 es socio de SDLI.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.