El rol del scouting a la innovació

Per què hem de fer scouting per a innovar?

 

En alguns dels nostres articles ja hem parlat de la importància de les tendències en la innovació. No hi ha dubte de la seva rellevància per a utilitzar-les en models de Future Thinking amb els quals treballem en alguns projectes. Però en el món en què vivim, el seguiment de les tendències es fa molt complicat.

La tecnologia avança amb tanta rapidesa i en tantes direccions que resulta difícil parar esment. Hi ha tecnologies capaces de canviar la manera en què vivim, i treballem o ens relacionem, i això suposa canviar l’economia mundial.

Fins al més petit i tradicional dels sectors es pot veure pot veure afectat per elements que ho disrumpeixin i ho canviïn per complet ja provinguin de cignes negres o alguns altres esdeveniments menys coneguts, i que t’explicàvem en aquest article sobre riscos globals.

Molts d’aquests esdeveniments no són predictibles ni es pot actuar sobre ells, però altres si ho són, i per a detectar-los, entendre com funcionen i poder treballar a esmorteir el seu impacte hem de ser capaços de tenir eines de scouting que ens permetin fer seguiment.

El terme scouting d’innovació té el seu origen en dues paraules diferents: open innovation (innovació oberta) i technology scouting (exploració tecnològica).

La innovació oberta l’hem explicat comentat en moltes ocasions. El scouting de tecnologia és un mètode aplicat per a identificar tecnologies emergents que puguin ser útils per a una organització. Per a aquest procés, l’organització contracta professionals o subcontracta a experts perquè trobin tecnologies relacionades amb les seves necessitats.

A diferència del scouting tecnològic, el scouting d’innovació té un enfocament més ampli perquè no estigui només orientat a les tendències tecnològiques. És l’exploració i l’anàlisi del mercat a la recerca de tendències actuals i potencials, tecnologies punta i nous actors.

El scouting per a la innovació és un dels vehicles utilitzats per a impulsar la innovació oberta.

Un Radar de tendències és una de les eines que ens permet fer scouting d’innovació.

Què podem fer amb un radar de tendències d’innovació?

 

Amb un Radar de tendències podem treballar en tres eixos diferents que afecten l’organització:

Actualitat

Mantenir a l’organització actualitzada:

    • Capturar i entendre tendències
    • Conèixer què està passant

Estratègia

Fer més àgil l’estratègia:

    • Convertir les tendències en accions de creixement
    • Crear mapes de futur
    • Actualitzar els teus plans de manera contínua

Equip

Utilitzar la informació per a:

    • Alinear als equips en prioritats de negoci
    • Trencar les sitges entre departaments

A més, també es pot utilitzar com a eina de comunicació de tendències, la qual cosa posiciona a l’organització com a experta en el sector.

 

Com funciona un radar d’innovació?

 

Un radar d’innovació és una plataforma, normalment digital que s’alimenta d’informació externa i que permet organitzar-la per a fer més fàcil el seu ús per part de l’organització.

Parell que la informació recollida sigui rellevant per a l’organització, és necessària una planificació estratègica prèvia en què es decideixi quin tipus d’informació és necessària i com serà classificada o categoritzada.

Les categories en un radar, per a resultar útils, han de seguir el principi de MECE, que s’utilitza per a agrupar, separar o classificar elements d’un conjunt en subconjunts.

MECE són les sigles de Mutually Exclusivament i Collectively Exhaustive, mútuament excloents i conjuntament exhaustives i es divideix en dues parts:

  • EM: Mutually Exclusivament, és a dir, que les categories no han de solapar-se entre elles
  • CE: Collectively Exhaustive, que en conjunt recullin tota la informació, sense que quedi res sense categoritzar.

Una vegada feta la planificació i decidides les categories es pot posar el projecte en marxa, seguint les següents fases:

    1. Creació de filtres de cerca

L’habitual en els actuals radars és que la cerca i la classificació es faci en eines diferents. La Cerca es pot fer directament en cercadors web com Google o Bing, però el més pràctic és fer-ho amb eines d’RSS com pot ser Feedly.

Aquest tipus d’eines permeten crear filtres de cerca, que poden a més utilitzar algorismes que els permetin aprendre i que s’han de treballar per a aconseguir que la informació aconseguida sigui la més rellevant.

És molt possible que en breu existeixin eines de cerca que utilitzin la IA que permetin que aquest procés sigui infinitament més eficient.

    1. Revisió de la informació: el comitè editorial

Després d’haver creat els filtres haurem d’establir un comitè editorial que vetlli per la informació que es publiqui en el radar, ja que per molt sofisticada que sigui l’eina que usem encara necessitem la intervenció humana per a corregir possibles fallades en el sistema automàtic que pot incloure articles no rellevants.

    1. Estructuració del contingut

Encara que l’eina pugui estructurar el contingut, haurem de repassar que tot l’introduït respon a les categories i criteris que hàgim decidit prèviament.

    1. Inclusió en l’eina

Finalment, la informació curada ha de ser introduïda en la plataforma, que pot ser des d’eines comercials a webs creades per a albergar el radar. Aquest últim pas pot ser automàtic en funció del tipus del programari triat com a radar.

Un exemple d’eina seria Voltea, una plataforma de gestió de processos d’innovació que inclou un Radar d’Innovació.

Ja tenim l’eina i ara què?

 

Com qualsevol eina, perquè tingui utilitat ha d’usar-se de manera organitzada. Una vegada identificades les tendències que són rellevants per a l’empresa s’hauria de treballar en elles per a entendre com poden impactar en l’organització.

A SDLI plantegem que entendre les tendències està molt relacionat amb la innovació. Hem d’entendre el canvi que s’està produint per a ser capaços d’actuar sobre aquest canvi, és a dir innovar.

A SDLI tenim experiència ajudant als nostres clients a contra un radar d’innovació que els permeti tenir una correcta estratègia. També tenim el nostre propi radar orientat al HealthTech, i una app, Indago, que recull casos d’innovació organitzats per sectors.

Marcos Guillen

Líder de proyectos digitales para empresas con necesidad de crecer y desarrollar su negocio. El objetivo es posicionar la marca en el entorno digital para ganar notoriedad y aumentar sus ventas. Apasionado de la tecnología e Internet. Convencido en la potencialidad de las personas en red.

Share
Published by
Marcos Guillen

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

6 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago