Els 5 obstacles del treball en equip

L’equip de la NASA en el projecte Apol·lo 11. L’equip del Manhattan Project. Els Chicago Bulls o els All Black. Edmund Hillary i Tenzing Norgay pujant a l’Everest per primera vegada en 1953. Fins i tot el col·lectiu de voluntaris anònims que construeix la Wikipedia.

Cada dia, d’alguna forma, ets part d’un equip. Segurament, de varis en paral·lel.

T’hauràs adonat. Encara que no ho hagis verbalitzat. No aconseguiràs res realment significatiu de manera individual.

Necessites a un equip. Necessites molts equips que funcionin a ple rendiment.

Perquè la capacitat d’innovació de la teva organització no s’entén, no és possible, sense una bona feina en equip.

Una organització és un ecosistema format per la interacció dels individus i equips que la componen.

Per tant, les organitzacions innovadores necessiten d’equips estables amb uns patrons de comunicació i treball sans i efectius, que els permetin ser àgils i adaptatius, capaços d’identificar els canvis de l’entorn i evolucionar concordement.

Però l’èxit del treball en equip no tracta només de mètode, ni de la tan aclamada agilitat. De fet, no hi ha metodologia àgil que sobrevisqui a un equip que no funciona. Parlo d’una cosa més subtil: de l’habilitat de les persones de treballar en equip.

Hem vist en SDLI durant els últims 10 anys, quantitat de Comitès d’Innovació, d’equips de treball que estan treballant en algun projecte transformador, o d’equips directius… que senzillament, no avancen.

Avui et parlo de per què aquests equips fracassen. Prendrem com a referència el llibre de Patrick Lencioni

(de qui ja vam parlar a aquest post sobre organitzacions sanes): “The 5 dysfunctions of a team”, publicat al 2002.

The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable (J-B Lencioni Series) : Lencioni, Patrick M.: Amazon.es: Libros

Las bases: què és un equip

Un equip és un grup de persones que comparteixen un objectiu, així com responsabilitats per a aconseguir-lo.

Un equip és un work in progress. I és la teva millor oportunitat per a lliurar un valor diferencial de forma sostinguda.

Un equip es comporta de forma diferent de la suma d’uns quants individus. Estaràs davant d’un equip quan vegis que els seus membres aparten els seus objectius personals pel bé comú del grup.

Però un equip ha de ser alimentat, ajudat, per a generar-se, evolucionar i progressar.

Els avantatges de ser realment un equip són enormes, però els equips no es creen, i molt menys es mantenen, sense esforç.

 

Quins obstacles superen els equips d’èxit?

 

5 disfuncions dels equips:

1- Falta de confiança

Com vam veure a “The Culture Code” :la generació d’entorns de seguretat psicològica és un element determinant de l’èxit de qualsevol equip.

Símptoma: En els equips en què les persones no confien les unes en les altres, els debats es converteixen en la cerca egoista d’arguments per a guanyar la batalla. O fins i tot no existeix tal debat.

Solució: per a generar confiança (el que per cert demana temps), els líders i membres dels equips són capaços de mostrar els seus punts febles. Saben demanar ajuda.

2- Por al conflicte

Como ja vam veure a “Rebel Ideas”, la diversitat és un elements indispensable i lligat directament a la capacitat innovadora de qualsevol organització. Però no hi ha diversitat sense conflicte.

Símptoma: els equips no són capaços de dissentir. De posar sobre la taula les diferents opinions

Solució: donar veu a tots, demanar quins són els riscos de la decisió presa. No prendre decisions fins a haver escoltat opinions en contra.

3- Falta de Compromís

Símptoma: no es prenen decisions per falta de consens. No es compleix amb les decisions per no creure en elles (sense haver aixecat la veu en contra d’elles).

Solució: el compromís s’aconsegueix assegurant que tothom dona les seves idees, les discuteixin, i finalment es decideixi quina és la millor, pel bé de la companyia. No és el mateix que el consens. De fet, és el contratio: “Disagree and commit.”

El compromís passa per dos elements:

    • “Buy in”: acord emocional sobre les decisions preses.
    • Claredat: claredat del que s’ha acordat
4- S’evita la rendició de comptes

Símptoma: no s’és responsable ni es fa seguiment de comportaments i realització de tasques que assegurin l’execució de les decisions preses. O es prenen decisions, o es dibuixen futures accions, que després no s’executen.

Solució: en els equips d’èxit, no s’accepten retards, discussions revisitades…les decisions tenen conseqüències. I aquests mateixos estàndards apliquen per a tots. No hi ha jerarquies en la rendició de comptes.

5- Falta d’orientació a resultats

Símptoma: Les persones de l’equip posen per davant els objectius personals, abans que els resultats de l’equip.

Solució: disposar d’un marcador (mètriques) clar que faciliti el focus. Indicadors que mesurin l’èxit del treball de l’equip, de manera contínua i transparent.

Com identificar un equip que no funciona?

Com ens compta Doyle en el seu The Culture Code, pots predir l’èxit d’un projecte per les interaccions dels membres del seu equip.

Identifica possibles disfuncions dels teus equips fent-te les següents preguntes:

  • Els membres comparteixen i discuteixen obertament les seves opinions?
  • Es prenen decisions de manera àgil, sense caure en el parany del consens?
  • S’executen les decisions preses?
  • Es retroalimenten amb feedback constant i enfocat a la millora?
  • Se sacrifiquen els interessos personals pel bé comú?
  • S’aconsegueixen els resultats als quals es comprometen?

Gràcies per llegir-nos!

Ignasi Clos

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.