Entrevistes

Emprenedors socials i el somni de construir una escola al Nepal

Aquest article el volem dedicar a tots els emprenedors socials que senten la necessitat d’ajudar els altres i ho fan sense por a res ni a ningú. En aquest cas, coneixerem el coratge i la força d’Aina Barca, un emprenedora social i activista en educació, que lluita pels drets infantils al Nepal. Ella és fundadora de l’ONG Família Hetauda, ​​que té com a objectiu ajudar en el desenvolupament de nens i nenes amb discapacitat intel·lectual o paràlisi cerebral. Actualment, duen a terme el projecte Asha School, una escola d’educació especial que ofereix tractament sanitari i fisioteràpia a nens i nenes de 5 a 18 anys a Hetauda, ​​al sud del Nepal.

Abans de parlar de l’Aina i el seu projecte vital, ens agradaria explicar què significa ser un emprenedor social.

Què són els emprenedors socials?

Els emprenedors socials aporten idees i respostes innovadores a problemes que afecten grups persones. La seva persistència i vitalitat provoquen grans canvis en la societat sense esperar que els governs o les grans empreses ho facin.

La capacitat que tenen per convèncer els altres, els fa ser grans reclutadors de persones, disposades a sumar-se al canvi. Són capaços de transformar la seva passió en una acció i convertir-la en un projecte real, la seva actitud i ambició és contagiosa.

Són superherois, de carn i ossos, que dediquen les seves vides a millorar el futur de moltes persones que ho necessiten. Un referent en emprenedoria social, i creador del terme, és Bill Drayton. A qui va seguir, Muhammad Yunus, Scott Harrison i la nostra protagonista, Aina Barca.

Un voluntariat pot canviar-te la vida

Durant la seva estada, l’Aina es va adonar que els nens i nenes amb discapacitat intel·lectual no tenien accés a cap tipus d’educació especial, a més d’unes pèssimes condicions de vida. Aquesta realitat, va suposar un punt d’inflexió en la vida de la voluntària de 21 anys, que va decidir prestar la seva ajuda per revertir aquesta situació.

De tornada a Barcelona, ​​va fundar l’ONG Família Hetauda, ​​a través de la qual va poder dur a terme la construcció de l’escola d’educació especial Asha School. Què ha suposat per a aquesta jove emprendre un projecte d’innovació social lluny de casa? Com ha (r) evolucionat la seva idea en un país amb una societat profundament patriarcal?

L’hem entrevistat per donar a conèixer la seva història, i que ens expliqui les experiències que ha viscut durant aquest projecte, les bones i les no tan bones.

Asha School de Familia Hetauda en el Nepal amb nenes i nenes discapacitats

Entrevista a Aina Barca de Família Hetauda: El somni de construir una escola d’educació especial al Nepal

En quin moment vas decidir emprendre aquesta aventura?

Durant la meva estada al voluntariat amb nens i nenes discapacitats, vaig quedar sorpresa amb el tracte que se’ls donava. No rebien atenció especial i els tractaven de manera injusta. De tornada a Barcelona, ​​no vaig parar fins a trobar la manera de poder ajudar-los. Un dia, passejant per la ciutat, em vaig aturar i vaig prendre una decisió: crear una escola per poder oferir educació específica, i tan necessària, per a aquest tipus de nens. Quan vaig arribar a casa, vaig començar a buscar informació sobre com fundar una ONG. Ho vaig fer i li vaig posar el nom de Família Heutada.

Després de crear Família Hetauda, ​​quins van ser els següents passos i quins problemes et vas trobar?

El primer que vaig fer va ser comunicar-ho a la meva família. En el primer moment, no van encaixar-ho massa bé, però jo ho tenia molt clar i vaig tirar endavant la meva idea. Em vaig posar a treballar, i el que guanyava ho guardava per als fons de la iniciativa. És evident que amb aquests diners no podia anar molt lluny, així que vaig haver d’aprendre a buscar aportacions per al projecte. Aquesta va ser una de les parts més complicades al principi. Després d’uns mesos dedicant-me a treballar amb els pilars de l’organització, va arribar el moment de traslladar-me a sud del Nepal, concretament a Hetauda.

Com vas aconseguir materialitzar la teva idea?

Vaig començar a construir l’escola sola, i em vaig trobar amb una societat molt masclista i racista amb els estrangers. Aquesta primera barrera cultural va ser bastant traumàtica ja que, en alguns moments, vaig tenir problemes amb algun que altre personatge… Vaig haver de bregar amb amenaces, coaccions i abús de poder fins que pot construir l’escola. A aquest fet tan desagradable (i altres), vaig haver de fer-los front i trobar solucions per seguir amb el projecte. Res em va espantar, i vaig poder superar els obstacles que m’anava trobant en el dia a dia. Passat un temps, es van sumar alguns voluntaris que em van ajudar a fer realitat l’escola.

Un cop inaugurada l’escola, quants nens teniu i fins on voleu arribar?

A el principi va ser difícil convèncer les famílies amb nens discapacitats, ja que no creien que es pogués donar una educació per a ells, però amb esforç i persistència, actualment hem aconseguit oferir els nostres serveis a més de 44 nens. Una altra part important del projecte són els voluntaris, com els professors que ens ajuden a cobrir les necessitats de l’escola.

Com es finança l’ONG Família Hetauda?

El finançament passa per una quota que els nostres socis col·laboradors aporten cada mes de manera altruista. La creació d’activitats i esdeveniments també ens permet recaptar diners per al projecte. Aprofito aquesta entrevista per fer una crida a altres persones que ens vulguin ajudar a seguir treballant per a aquests nens. Ho podeu fer entrant al nostre web i registrar-vos com a socis, o fent una donació de manera directa. Vull recordar que totes aquestes aportacions tenen la possibilitat de desgravar fins a un 50% en la vostra declaració de la Renda.

Es poden fer voluntariats a l’escola?

Totes les persones que vulguin fer una estada com a voluntaris ho poden fer, és clar que sí! De fet, és una de les coses més importants per a nosaltres. Ens és molt difícil reclutar professionals preparats en educació especial al Nepal, i també amb estudis relacionats. Busquem persones voluntàries en el sector social, educatiu i fisioteràpia: Mestres d’educació especial, psicòlegs, treballadors socials, educadors socials, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals, logopedes, etc. Tots els que vulguin, poden contactar directament per correu a voluntarios@familiadehetauda.org

Voluntariat d’Asha School de Familia Hetauda

Quines altres idees teniu plantejades per als propers anys?

Bàsicament seguir creixent amb l’escola i el nombre de nens que podem assumir. Sempre dependrà dels voluntaris amb què comptem i de la nostra comunitat, que ens aporta el necessari per avançar. Ens hem fixat un nou repte: la construcció d’una residència especial per a aquests nens ja que, molts d’ells, han de fer molts quilòmetres cada dia per arribar a l’escola. Creiem que serà un gran complement a la nostra escola, i per això, necessitem captar uns 60.000 €. També aprofito per demanar donacions per a aquesta construcció tan necessària!

El propòsit de SDLI és (r)Evolucionar a persones i organitzacions per impulsar la Societat de la Innovació, que es caracteritza, entre d’altres, per incorporar l’impacte social i ambiental positiu en la gestió empresarial.

Per això, us animem, com ja hem fet nosaltres, a contribuir a la causa de Família Hetauda. Aina ha demostrat ser una veritable Mindshaker i per això ja forma part de la (r)Evolució. Hem d’afegir que va escriure un llibre on explica el seu projecte i les seves vivències “Asha o la força de l’esperança“, no t’ho perdis!

Marc Soler

Líder de proyectos digitales para empresas con necesidad de crecer y desarrollar su negocio. El objetivo es posicionar la marca en el entorno digital para ganar notoriedad y aumentar sus ventas. Apasionado de la tecnología e Internet. Convencido en la potencialidad de las personas en red.

Share
Published by
Marc Soler

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

10 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago