Per suposat. De fet podríem dir que la innovació oberta és la quarta pota del que es denomina Governo Obert, un terme encunyat per l’Administració Obama i potenciat per d’altres administracions, en especial les anglosaxones, compost per Transparència, Dades Obertes i Participació Ciutadana.

La innovació oberta és de fet, un aprofundiment de la participació ciutadana, basada en la co-creació dels serveis públics, anant més enllà de determinar de manera més directa les prioritats dels governs. Així, no es tracta nomes de donar als ciutadans la possibilitat d’escollir entre diverses possibilitats, o escollir on gastar els recursos o influir en les decisions polítiques de manera més directa, sinó en fer noves propostes, ajudar a dissenyar-les o inclús participar en la seva execució.
I com començar?
A l’any 2010, en el Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació de la Generalitat de Catalunya, va començar una iniciativa pionera al nostre país, el portal Int+nova, dirigit als més de vint mil professionals que treballen bàsicament en qüestions de seguretat i emergències.
Precisament l’experiència ca començar per dirigir-se a la pròpia organització, fortament descentralitzada en el territori, i aprofitant les possibilitats de les TIC per fer-ho de manera eficient.

La innovació oberta en una administració jerarquitzada és especialment útil per “sacsejar” les estructures burocràtiques i congènitament contraries al risc, ja que permet que aflorin les idees, el talent ocult i desaprofitat, i generi una cultura de la millora continua. L’Ajuntament de Sant Cugat està seguint aquesta mateixa línia de treball, mitjançant la seva comunitat d’innovació oberta, enfocada als seus treballadors, IDEEM, portal en aquest cas combinat amb sessions de creativitat per potenciar les capacitats creatives i el potencial innovador dels membres de la comunitat:
Obrint la innovació pública al exterior
Una cop desenvolupades aquestes capacitats internes es pot estendre el concepte d’innovació oberta a proveïdors, ciutadans i empreses.
En aquest estadi d’innovació oberta a nivell extern, l’administració pública també pot avançar de forma gradual:
L’Ajuntament de Manacor, a Mallorca, ha llançat Manacor Innova! una comunitat en la qual s’aglutinen els reptes estratègics de la pròpia administració, més els d’algunes empreses locals, i implica a estudiants de formació professional, és a dir, al talent jove del territori amb alt potencial innovador, per a la resolució dels mateixos. Sens dubte una manera excel·lent de treballar les habilitats creatives dels més joves (habilitats necessàries per el mercat laboral present i futur), mentre s’ofereixen solucions potencials a problemàtiques reals de l’administració i el sector privat.

El propi Ajuntament de Barcelona ha llançat recentement la seva iniciativa Govern Obert, basada en els mateixos criteris que la iniciativa de l’Administració Obama. A la pota de Participació, Govern Obert ha inclòs també el llançament d’una app per que els ciutadans puguin opinar sobre les iniciatives de l’ajuntament.
Però la iniciativa no ha quedat aquí, i s’ha creat l’espai Co-Innovació, en el qual els ciutadans poden llançar reptes i respondre amb idees, a mode de proposta per l’alcalde i el conjunt de l’administració local.
Sens dubte, la innovació oberta és un aprofundiment del concepte tradicional de participació, un model que tot i així encara té una bona distància per recórrer, especialment en quant al compromís polític d’implementar les propostes ciutadanes. Serà llavors quan es veuran els resultats i el potencial real de la innovació oberta que implica als ciutadans.





