Si t’estàs plantejant llançar una nova solució digital al mercat, ja t’hauràs adonat que les mètriques d’èxit dels productes o projectes tradicionals no tenen sentit per als primers mesos de desenvolupament.
Lean StartUp és una de les principals metodologies d’innovació, que s’usa principalment per a les fases de validació d’una solució amb el mercat, això és: per a l’experimentació. Una de les bases del Lean Startup és l’agilitat per a crear MVP’s que ens permetin mesurar resultats i aprendre d’ells per a iterar o pivotar la nostra solució, de la manera més senzilla, ràpida i menys costosa possible.
Llavors, et preguntaràs: Què hauria de mesurar en aquest procés d’experimentació?
Abans de ficar-nos de ple en mètriques i resultats esperats, és essencial que plantegem un bon experiment. Segons la nostra experiència en SDLI, la majoria dels equips àgils creen un MVP/Pilot sense tenir en compte l’experiment que volen realitzar. És a dir, encara no han plantejat una hipòtesi a validar, ni saben com la validaran.
Per això, abans de llançar-te a practicar l’experimentació de noves solucions digitals, has de tenir en compte una sèrie de consideracions clau:
En SDLI disposem de la nostra metodologia que anomenem “Lab d’experimentació”, basada en Lean Startup, en els quals ajudem els equips d’innovació a realitzar processos de validació amb usuaris reals en entorns reals. Et comptem algunes de les bases de la nostra metodologia.
Com plantegem un bon experiment?
Imaginem que som lxs creadorxs de Tinder en 2012. En els seus inicis, l’única manera de conèixer a gent per internet era en xats en línia (on molts dels seus usuaris i usuàries eren anónimxs). És segur quedar amb algú al qual no coneixes ni la seva cara?
Tinder tenia una hipòtesi molt important que validar: “Quedar amb algú que no coneixes és senzill i segur.”, però… això és el que la gent creï? lxs possibles usuarixs estan dispuestxs a quedar amb algú que no coneixen mitjançant una aplicació? i fins i tot estarien disposat a pagar per això?
Ara, imaginem un experiment per a validar l’anterior hipòtesi. L’experiment consisteix a crear una Landing Page amb informació general sobre Tinder a la qual es redirigirà a les persones interessades des de campanyes pagades per xarxes socials (per exemple, Instagram).
Una vegada les persones interessades arriben a la Landing Page, es trobaran amb un Call to action de descàrrega de l’aplicació. Però quan facin clic en aquest botó, saltarà un missatge que anunciarà que actualment l’aplicació no admet més descàrregues per trobar-se en fase beta, però sí que es poden registrar en la llista d’espera per a la pròxima versió. Les persones interessades, deixaran el seu correu i informació personal.
És molt important realitzar aquest tipus d’experiments quan no hem validat la proposta de valor amb els possibles usuarixs. D’aquesta manera, encara no hem destinat recursos a desenvolupar una aplicació que no sabem si la gent desitjarà.
El nostre MVP associat a l’experiment és una Landing Page amb formulari de registre.
Una vegada definida la hipòtesi i amb quin experiment la validarem, és hora de decidir què mesurarem.
En el cas de Tinder, l’equip tindrà en compte les següents mètriques:
Nombre de persones interessades registrades en el formulari web
Una vegada sabem què mesurarem, hem de plantejar-nos quin nivell d’èxit es considera acceptable per a cada mètrica seleccionada. Això és clau per a poder validar o anul·lar la hipòtesi plantejada.
En el cas de Tinder, després d’haver realitzat un estudi de mercat mitjançant la tècnica TAM, SAM, SOM, s’estableix un hipotètic mercat objectiu de 120.000 usuaris per als primers 3 mesos. D’aquesta manera, es vol obtenir un 5% del total del mercat objectiu per a aquest experiment.
Criteri de validació del nombre de persones interessades registrades en el formulari web = 6000 persones registrades en el formulari
Aquest exercici es pot realitzar gràcies a la fitxa d’experimentació que pots descarregar aquí. És recomanable que el teu equip realitzi aquesta fitxa per a les hipòtesis més importants que voleu validar abans d’invertir tot el vostre pressupost en una idea 😉.
Quan tot l’equip d’experimentació hagi treballat en la conceptualització de l’experiment, és molt important que us organitzeu per a definir tasques, responsables i deadlines per a poder realitzar l’experiment.
És essencial obtenir aprenentatges de cada experiment. Com ho pots fer?
En SDLI treballem amb la Fitxa d’Aprenentatge, que pots descarregar aquí,una eina molt senzilla que t’ajudarà a definir els learnings de la teva experimentació.
Pas 1: Quina era la teva creença?
Pots rescatar la teva creença del pas 1 de la Fitxa d’Experiment. Aquí recordaràs quina era la teva hipòtesi.
Pas 2: Què has observat?
En aquest pas, hauràs de descriure totes aquelles observacions relacionades amb l’experiment: Com s’han comportat lxs usuarixs? per què s’han comportat així? el teu experiment estava ben dissenyat? el teu MVP/pilot era correcte?
Pas 3: Què has après?
És el moment d’analitzar si s’ha validat la hipòtesi o no. La teva creença era certa? S’han complert els criteris de validació? Què insights has pogut extreure?
Pas 4: Quines decisions i accions prendràs a partir d’ara?
Sobre la base de la teva validació o anul·lació de la hipòtesi, definiràs un nou experiment per a validar una altra hipòtesi? s’hauria de canviar l’enfocament de la proposta de valor? la necessitat de usuarix és rellevant? quin pla d’acció defineixes a partir d’aquest experiment?
Una vegada la teva hipòtesi principal està validada, pots utilitzar diverses mètriques per als següents experiments depenent del nivell de maduració del teu pilot.
És important assenyalar que aquestes mètriques són només una mostra de les moltes mètriques disponibles per a mesurar el rendiment d’un pilot digital. És important que triïs les mètriques que siguin rellevants per als objectius específics del pilot i monitorar-les regularment després de cada experiment.
Vols llançar un nou producte digital? SDLI et vol acompanyar en aquest meravellós viatge! Si tens ganes de jugar, posa’t en contacte amb nosaltres i estarem encantats de veure com afrontar el teu projecte.
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…