El nostre país té una forta tradició tèxtil, que es remunta a bastants segles enrere. Durant el segle XIX i XX, va ser un dels pilars de nostra economia. Però, com en altres sectors, a la fi del segle XX i fins avui, s’ha optat per la deslocalització i producció de productes tèxtils en paises on s’ha prevalgut el cost de mà d’obra.

Avui, el sector tèxtil torna a estar en boca de tots, bàsicament per dos factors contraposats: d’una banda les oportunitats d’innovació derivades del tèxtil en el futur i d’altra banda la necessitat de reduir el tremend impacte ambiental del sector.

Respecte al primer factor cal dir que, a nivell tecnològic, centres com AITEX  o EURECAT estan duent a terme una tasca extraordinària en el desenvolupament de teixits innovadors, que van des de teixits de seguretat, eejidos aplicables al sector salut o smart textile entre altres.

Pel que fa a l’impacte ambiental de la producció tèxtil, la majoria de fabricants estan identificant i implementant tecnologies i estratègies que permetin reduir la petjada de carboni, el consum d’aigua o els residus generats pel sector.

En aquest entorn canviant és important el paper que juguen entitats com TEXFOR, la Confederació de la Indústria Tèxtil nascuda en 2010 i que representa a la indústria tèxtil en tots els àmbits, econòmics, tècnics i polítics, treballant per un sector competitiu.

TEXFOR juga el rol de punt de trobada de l’ecosistema tèxtil, un espai vital per a crear sinergies i potenciar la cooperació entre empreses, grans i pimes del sector, centres tecnològics i startups. És clau aquest rol, ja que l’empreses sovint es troben amb el dilema de l’innovador, i la gran dificultat de dedicar recursos escassos a la innovació.

Vaig tenir ocasió recentment d’assistir a l’esdeveniment organitzat per TEXFOR, OPORTUNITATS 360è: Digitalització, nous models de negoci, Plataformes col·laboratives i eines de comercialització.

En aquest esdeveniment s’han presentat els resultats de diferents projectes en els quals participa TEXFOR (des de SDLI tenim el plaer de compartir el projecte The Switchers juntament amb la Agència catalana de residus i agències d’Itàlia, Egipte i el Líban)

També han tingut ocasió de presentar els seus projectes algunes de les startups més destacades que TEXFOR ha identificat en el procés de scouting que duu a terme per a generar oportunitats per als seus socis. Crec que val la pena que explicar els projectes de les més destacades, i visualitzar les oportunitats que el sector tèxtil crearà en un futur immediat.

JGE FUTURE TERM

TEXFOR juga el rol de punt de trobada de l’ecosistema tèxtil, un espai vital per a crear sinergies i potenciar la cooperació entre empreses, grans i pimes del sector, centres Júlia G Escribà és una marca de roba termorreguladora amb una tecnologia desenvolupada per a la NASA. És una de les primeres col·leccions que explora l’aplicació d’aquesta patent, anomenada Outlast®, en moda urbana. Aquesta tecnologia fa que la roba s’adapti a la temperatura que el teu cos necessita, possibilitant un canvi en el context actual de la moda, donant viabilitat a les col·leccions atemporals gràcies a propostes com aquesta que combina la tecnologia i noves propostes de disseny.

JGE Future Term i la marca neixen per a donar resposta a l’emergència climàtica i contribuir a canviar les consciències en el sector de la moda. S’han de trobar solucions. Com bé diu l’ONU, la temperatura de la terra anirà augmentant fins a 2050, dificultant la vida humana en el planeta.

 

IAIOS

IAIOS neix d’una família amb 5 generacions de experiència en el sector tèxtil, i del compromís de la cinquena generació amb el medi ambient.

IAIOS produeix jerseis són de proximitat, evitant així el gran cost mediambiental que suposa el transport a llarga distància de productes amb avió, vaixell o camió. Tot el procés de producció transcorre entre Olot, Igualada i Granollers, afavorint així l’economia de la zona i assegurant el treball digne i la transparència.

El fil dels jerseis és 100% reciclatge utilitzant un procés que no genera residus. El procés de filatura consisteix a reciclar retallades sobrants de les fàbriques tèxtils per a tornar a fer fil. Es tracta d’un procés que no genera residu i que evita passar pel procés de tint, ( que és molt contaminant de les aigües) i a més estalvia un 99% del consum d’aigua.

Una vegada arribat al final de la seva vida útil, el client pot retornar el jersei i l’empresa s’assegura que sigui reciclat de nou. Els suéteres fabricats no tenen botons, cremalleres o altres materials que puguin dificultar el procés de reciclatge. També la durabilitat de la peça és molt important per a IAIOS, per això hem dissenyat un patró modern amb un estil atemporal, fet per a durar molts hiverns.

BÄLOOP 

Bäloop és una empresa pionera en el desenvolupament de B-One, un material plàstic 100% reciclatge a partir de residus tèxtils. Fabrica i comercialitza una làmina plàstica reciclada, elaborada íntegrament a partir de residu tèxtil recuperat. B-One és un material altament versàtil en color, gruix i capacitats mecàniques.

Baloop és una empresa de triple impacte, ja que obté benefici ambiental alhora que social i econòmic. Revaloritza residus tèxtils principalment destinats a ser incinerats.  És una marca referent en el mercat sostenible reintroduint els residus novament en la cadena de valor industrial, generant economia circular per al sector tèxtil.

El resultat és un producte versàtil i s’adapta a pràcticament a qualsevol necessitat empresarial que demandi un material plàstic «2.0», ja que pot definir-se com l’evolució del plàstic a material plàstic sostenible. Actualment BALOOP ofereix solucions per a la indústria paperera, indústria de la moda i complements, així com per a la indústria en general amb aplicacions per a marxandatge.

 

ANDROMEDA

ANDROMEDA ha creat un equip per a motoristes, lliure de productes animals ( vegà), respectuós amb el medi ambient i amb unes prestacions de Seguretat i confort superiors als estàndards de les millors marques. El mono d’ ANDRÓMEDA és més lleuger, més resistent i és 566 vegades més sostenibles que els micos actuals.

Els productes ANDROMEDA incorporen materials d’alta resistència com Superfabric, Kevlar i altres utilitzats en el sector aeroespacial. Materials en roba motera (jaquetes, guants i micos) que a més de confort et donaran la màxima protecció mentre fas el que més t’agrada.

 

Com veieu, el sector tèxtil és un sector de futur, amb aplicacions molt més allà que la moda, i amb empreses, startups, centres tecnològics i entitats com TEXFOR el valor i la innovació estan assegurats.

Joan Ras

--Economista y Máster en Economía Aplicada por la UPF. Es Profesor de Innovación y Emprendimiento en ESCI-UPF. Desde 2012, es socio fundador de SDLI, agencia de innovación abierta. Anteriormente fue Socio consultor de Estrategia y Operaciones durante más de 15 años en Auren, especialmente en los sectores de la Enseñanza, Sector Público, y Salud.

Share
Published by
Joan Ras

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

3 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago