Empreses Innovadores

La gratitud a la feina, factor clau per a la transformació organitzativa

Afirma David Steindl – Rast que “no és la felicitat el que ens fa agraïts; és la gratitud el que ens fa feliços. Tots coneixem persones que tenen tot el necessari per ser feliços i, tot i així, no ho són, simplement perquè no estan agraïdes pel que tenen. D’altra banda, tots coneixem també persones que no són per a res afortunades i, en canvi, irradien alegria, simplement perquè fins i tot enmig de la seva misèria són agraïdes. Així, la gratitud és la clau de la felicitat”.

Aquesta reflexió és en la que necessitem aprofundir per desenvolupar la gratitud a la feina com a element clau per a la transformació organitzativa.

¿Què es la gratitud?

La gratitud es defineix com un sentiment d’estima i valoració per les accions que altres fan a favor nostre.

Tot i que la gratitud no hauria de ser només la resposta a un favor rebut d’una altra persona, una cosa que rebem puntualment. La gratitud s’hauria de convertir en un hàbit a integrar en la nostra vida diària. Practicant la gratitud millorem la nostra connexió amb la resta de persones, a més de la nostra capacitat de veure el costat positiu de totes les situacions i successos de la nostra vida.

Veure el costat positiu de cada situació farà que gaudim de totes les oportunitats que ens brinda la vida, fins i tot en moments difícils. Moments que, en afrontar-los, aprendrem i arribarem a ser una millor versió de nosaltres mateixos.

Per aconseguir-ho, necessitem parar, mirar i actuar. Però molt poques vegades podem aturar el nostre ritme de vida i veure les oportunitats. És el que haurem de treballar: parar, mirar i actuar. Més encara en l’àmbit laboral.

Claus per implementar la gratitud en la nostra vida personal

Si som capaços d’agrair cada situació i oportunitat, podrem viure una vida amb més sentit. A continuació, us recomano una sèrie d’exercicis a incorporar en la nostra vida diària per integrar la gratitud:

  • Començar un diari personal en què escriure les 3 coses de les que estàs agraït que t’han succeït aquest mateix dia (o setmana).
  • Tenir atenció plena durant una activitat o experiència que gaudeixis realitzant-la.
  • Mirar i prendre l’exemple dels protagonistes de pel·lícules com: Que bonic que és viure, Sense por a la vida o Angel-A.

Beneficis d’implementar la gratitud a la feina

En el meu anterior post, on vam veure les 5 claus per generar felicitat a la feina, us vaig parlar de la importància de promoure el benestar emocional del treballador mitjançant el reconeixement i la gratitud.

A més, dins d’aquest benestar emocional, cal potenciar l’autoconeixement dels nostres treballadors (les seves fortaleses, els seus talents i els seus punts de millora) per el seu sentiment d’autorealització i la millora en el seu rendiment.

Practicar la gratitud al nostre equip impulsarà el reconeixement intra i interpersonal, aconseguint:

  1. Identificar i posar en valor els talents i fortaleses de cada membre de l’equip i donar-li suport per potenciar-los.
  2. Millorar la relació de l’equip, refermant els llaços.
  3. Millorar la satisfacció i confiança de la persona, per sentir-se valorat i re-conegut.
  4. Augmentar el compromís del treballador amb l’empresa.
  5. Augmentar la motivació i ganes d’aportar idees i innovar dins de l’empresa. Motivar intraemprenedors.

Com implementar la gratitud a la feina?

Hi ha casos d’empreses que, actualment, estan aplicant la gratitud dins de les seves organitzacions, com és el cas de FAVI, una empresa metal·lúrgica francesa, on porten molts anys obrint les reunions amb una ronda de comentaris durant la qual cada un dels participants felicita o agraeix alguna cosa a algú del seu equip. Aquesta pràctica crea un ambient de possibilitats obertes, de gratitud, de celebració i de confiança en la bondat i els talents dels altres.

Induct proposa implementar la gratitud a través de la plataforma Chapó, creada en col·laboració amb la farmacèutica Sanofi. Chapó és una plataforma mitjançant la qual tots els empleats tenen l’oportunitat de reconèixer el talent i els projectes que realitzen la resta dels seus companys, sempre lligat amb una sèrie de competències, valors o habilitats predeterminades segons les necessitats de la companyia.

Com impacta Chapó en l’organització?

Gràcies a eines i metodologies com Chapó les organitzacions són capaces de transformar la seva cultura organitzativa:

  • Són els propis empleats els que reconeixen la feina dels seus companys, en base a les competències corporatives, sense jerarquies pel mig.
  • Promoció del talent intern i els lideratges informals en l’organització.
  • Creació d’un entorn en què se celebra la feina ben feta.
  • Visibilitat del talent de cada professional, alineat amb les necessitats i reptes de l’organització.
  • Creació d’històries positives.

Però, com tot el que té a veure amb la transformació digital, les eines digitals no són suficients per a la transformació organitzativa en profunditat.

Per això, Chapó s’acompanya de:

  • Fase d’anàlisi i inspiració a través de l’exploració de casos innovadors relacionats amb la gratitud i la creació de cultures organitzatives per a la innovació
  • Sensibilització: un taller de 4 hores, en què es defineixen i viuen, en primera persona, els beneficis de la gratitud. El taller consta de 2 parts: l’agraïment cap a un mateix i l’agraïment a la resta de l’equip, de manera sincera, empàtica i específica
  • Desplegament: acompanyament del model a través d’elements com la comunicació interna o la gamificació
  • Tancament del model: reconeixement als més participatius.

Aposta per la gratitud a la feina, i millorarà l’experiència del treballador

No hem d’oblidar que la gratitud comença per un mateix, així que t’animo a integrar l’hàbit en el teu dia a dia, agraint cada matí aquestes “petites-grans” coses en la teva vida i així augmentar la teva satisfacció i confiança, ajudant-te a afrontar de manera diferent el teu dia.

I si vols anar més enllà i implementar un model relacionat amb la gratitud i l’art de reconèixer en mode peer to peer, com a element clau per a la transformació organitzativa, només has de posar-te en contacte amb nosaltres, estarem encantats d’ajudar-te.

Marina Camins

Licenciada en Administración y Dirección de Empresas y MBA por ESADE. Me mueve la pasión por unir los dos mundos que mejor conozco: la estrategia de Marketing y el impacto social, ayudando al consumidor a ejercer su contribución a la sociedad mediante la compra de marcas asociadas a la responsabilidad social corporativa y la sostenibilidad. Especialista en Marketing ético y modelos de negocio centrados en el aspecto humano (tanto trabajador como cliente).

Share
Published by
Marina Camins

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

14 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago