Afirma David Steindl – Rast que “no és la felicitat el que ens fa agraïts; és la gratitud el que ens fa feliços. Tots coneixem persones que tenen tot el necessari per ser feliços i, tot i així, no ho són, simplement perquè no estan agraïdes pel que tenen. D’altra banda, tots coneixem també persones que no són per a res afortunades i, en canvi, irradien alegria, simplement perquè fins i tot enmig de la seva misèria són agraïdes. Així, la gratitud és la clau de la felicitat”.
Aquesta reflexió és en la que necessitem aprofundir per desenvolupar la gratitud a la feina com a element clau per a la transformació organitzativa.
La gratitud es defineix com un sentiment d’estima i valoració per les accions que altres fan a favor nostre.
Tot i que la gratitud no hauria de ser només la resposta a un favor rebut d’una altra persona, una cosa que rebem puntualment. La gratitud s’hauria de convertir en un hàbit a integrar en la nostra vida diària. Practicant la gratitud millorem la nostra connexió amb la resta de persones, a més de la nostra capacitat de veure el costat positiu de totes les situacions i successos de la nostra vida.
Veure el costat positiu de cada situació farà que gaudim de totes les oportunitats que ens brinda la vida, fins i tot en moments difícils. Moments que, en afrontar-los, aprendrem i arribarem a ser una millor versió de nosaltres mateixos.
Per aconseguir-ho, necessitem parar, mirar i actuar. Però molt poques vegades podem aturar el nostre ritme de vida i veure les oportunitats. És el que haurem de treballar: parar, mirar i actuar. Més encara en l’àmbit laboral.
Si som capaços d’agrair cada situació i oportunitat, podrem viure una vida amb més sentit. A continuació, us recomano una sèrie d’exercicis a incorporar en la nostra vida diària per integrar la gratitud:
En el meu anterior post, on vam veure les 5 claus per generar felicitat a la feina, us vaig parlar de la importància de promoure el benestar emocional del treballador mitjançant el reconeixement i la gratitud.
A més, dins d’aquest benestar emocional, cal potenciar l’autoconeixement dels nostres treballadors (les seves fortaleses, els seus talents i els seus punts de millora) per el seu sentiment d’autorealització i la millora en el seu rendiment.
Practicar la gratitud al nostre equip impulsarà el reconeixement intra i interpersonal, aconseguint:
Hi ha casos d’empreses que, actualment, estan aplicant la gratitud dins de les seves organitzacions, com és el cas de FAVI, una empresa metal·lúrgica francesa, on porten molts anys obrint les reunions amb una ronda de comentaris durant la qual cada un dels participants felicita o agraeix alguna cosa a algú del seu equip. Aquesta pràctica crea un ambient de possibilitats obertes, de gratitud, de celebració i de confiança en la bondat i els talents dels altres.
Induct proposa implementar la gratitud a través de la plataforma Chapó, creada en col·laboració amb la farmacèutica Sanofi. Chapó és una plataforma mitjançant la qual tots els empleats tenen l’oportunitat de reconèixer el talent i els projectes que realitzen la resta dels seus companys, sempre lligat amb una sèrie de competències, valors o habilitats predeterminades segons les necessitats de la companyia.
Gràcies a eines i metodologies com Chapó les organitzacions són capaces de transformar la seva cultura organitzativa:
Però, com tot el que té a veure amb la transformació digital, les eines digitals no són suficients per a la transformació organitzativa en profunditat.
Per això, Chapó s’acompanya de:
No hem d’oblidar que la gratitud comença per un mateix, així que t’animo a integrar l’hàbit en el teu dia a dia, agraint cada matí aquestes “petites-grans” coses en la teva vida i així augmentar la teva satisfacció i confiança, ajudant-te a afrontar de manera diferent el teu dia.
I si vols anar més enllà i implementar un model relacionat amb la gratitud i l’art de reconèixer en mode peer to peer, com a element clau per a la transformació organitzativa, només has de posar-te en contacte amb nosaltres, estarem encantats d’ajudar-te.
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…