A SDLI treballem amb un ull posat en la revolució que està suposant la tecnologia en el treball del futur. Com treballarem i com es gestionaran les organitzacions en molt poc temps serà diferent, el que ja analitzem en el nostre mapa de startups del sector worktech.
Això sí, les tecnologies van canviant. Fa molt poc només escoltàvem parlar del poder transformador del web3. Però molts teníem dubtes de la seva potencial aplicació més enllà de sectors, o parts de la cadena de valor de certs sectors, amb determinats patrons en què les cadenes de bloc tenien un poder transformador (que el té).
Amb la democratització de la IA generativa, aquesta vegada ningú té dubtes. Tots “sentim” que la naturalesa del treball, de la gestió empresarial i l’estratègia, canviarà. O ja està canviant. Cap a formes que, això sí, encara no coneixem.
Tant a través de la nostra activitat al Worktech Hub, com arran de col·laboració que entaulem amb els nostres clients o partners, com amb Javier Rayón de Sesame HR (partners del Worktech Hub), estem explorant el futur impacte d’aquesta tecnologia en la gestió empresarial.
5 coses que sabem avui sobre com la IA impactarà l’estratègia i gestió del canvi a l’empresa:
Abans de començar, un disclaimer de prudència i tecno-optimisme
A SDLI som principalment tecno-optimistes. Creiem que la tecnologia és la gran força que mobilitza el canvi en els comportaments de les persones i en els mercats. I que, més enllà de l’òbvia necessitat de regular-la, el que els toca a les organitzacions i als països és apostar per la inversió en recerca i desenvolupament en tecnologia exponencial.
Però en tot cas, tot el relacionat amb la IA aplicada a la gestió empresarial està canviant cada setmana. Només podem tenir actitud d’humilitat, i de curiositat, per afrontar els reptes i oportunitats d’aquesta nova tecnologia.
Així que anem amb les 5 coses que creiem que sí que sabem sobre l’impacte en estratègia i gestió del canvi:
1. Hi haurà noves ocupacions (via destrucció creativa)
Primer, un missatge optimista: tota revolució tecnològica porta amb si destrucció creativa d’ocupació (històricament), és a dir en el curt pèrdues de treball, però també la creació de noves ocupacions a la llarga, que ara desconeixem. Ens hem de preparar per a un futur amb treballadors que es dedicaran a tasques que a dia d’avui desconeixem.
2. El reskilling és la resposta amb millor mirada llarga
Ens estem trobant amb diferents reaccions en companyies a nivell global:
Algunes limitant el seu accés, com ha fet Sacyr.
Altres adoptant la IA per eliminar ocupació de forma directa i millorar els números a curt termini, aplicant IA en funcions en què el business casi és molt clar, com podria ser per exemple el customer service. (ia, bt…)
El que ens diuen els experts és que la solució d’èxit per a les companyies a llarg termini passa per la creació de recomanacions internes (com ha net el Banc Sabadell) i la capacitació en l’ús d’aquestes tecnologies de tota la força laboral.
De fet, diuen que la força laboral s’haurà de sentir de mitjana capacitada en un 30% en machine learning o large language models, i en definitiva en IA. I que les companyies més ben preparades seran les que tinguin equips de treball que estiguin explorant aquesta tecnologia, en col·laboració amb les business units. Per exemple, companyies com Bayer compten amb equips transversals de “new ways of working” que són molt rellevants en contextos com aquest.
3. El del Digital mindset no és una opció
Aquesta tecnologia té un gran impacte en la cultura d’ empresa. Estem parlant d’un moment en què una tecnologia exponencial com la IA s’ha democratitzat de cop i està a l’abast de tots nosaltres. I cap companyia podrà evitar o controlar al 100% l’ús de ChatGPT. Obligarà les companyies a posar guies i marcs d’ ús responsables i ètics d’ IA, i a capacitar els empleats a habituar-se a tenir companys robots. Co-bots. Que t’ajuden a fer la feina de la qual tu ets responsable. Ja només serà possible el digital mindset.
4. Nous models de negoci
La IA com totes les tendències tecnològiques, té un impacte en l’ estratègia de negoci: qualsevol companyia, global però també petita i de qualsevol sector, té la capacitat de repensar el seu model de negoci i proposta de valor a través de l’ ús de la IA.
5. Els teus tipus d’inversió en IA marcaran la teva capacitat innovadora
I finalment, vull remarcar que sembla que hi ha d’haver diferents nivells de maduresa de l’ús de la IA en les organitzacions, i que l’agressivitat amb què afrontis l’oportunitat determinarà com de capaç ets d’aprofitar-la:
A SDLI, tenim un equip destinat a explorar com les IA’s disponibles al mercat poden ajudar-nos a accelerar els processos d’innovació de qualsevol companyia. Si vols que ajudem a capacitar els teus equips d’innovació en l’ús de les solucions IA existents al mercat, només has de contactar amb nosaltres!
Moltes gràcies per llegir-nos
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…
Un experiment amb 116 equips a Itàlia ofereix conclusions clarividents sobre els beneficis de l'aproximació…