Com convertir la innovació en un autèntic avantatge competitiu

El repte de mantenir l’avantatge competitiu

Des que a SDLI vam començar a ajudar els nostres clients en els seus processos de reflexió estratègica i innovació, hem constatat una realitat cada vegada més evident: l’avantatge competitiu de les empreses s’ha tornat més efímer que mai.

La digitalització, la pressió reguladora, els canvis en els hàbits de consum i la pressió competitiva fan que el canvi sigui constant i que sigui molt fàcil quedar-se obsolet. En aquest escenari, CEOs i equips directius s’enfronten a un repte crític: com mantenir un avantatge competitiu sostenible en un món on tot canvia més ràpid del que podem planificar?

Hi ha diversos àmbits que impacten la competitivitat, i entre ells, la majoria d’experts coincideixen que, avui, la innovació és absolutament clau. Com ja apuntava Michael Porter: “la capacitat d’una empresa per innovar i millorar és la font més fonamental d’avantatge competitiu.” Però encara més clau és l’enfocament que donem a innovar. No n’hi ha prou amb generar projectes aïllats: necessitem un sistema d’innovació estratègica àgil (que no implica necessàriament scrum) que permeti detectar, desenvolupar i escalar solucions rellevants de manera contínua i ràpida. Innovar de manera recurrent i àgil es converteix així en una de les fonts més sòlides de diferenciació i creixement.

Autors com Gary Pisano (HBS) han destacat que la innovació requereix una estratègia clara i diferenciada per crear valor real. Clayton Christensen va demostrar a The Innovator’s Dilemma que la capacitat d’anticipar-se a disrupcions marca la diferència entre liderar o quedar enrere. I experts com Marion Debruyne emfatitzen que la innovació és, sobretot, una disciplina estratègica centrada en el client i en l’adaptació al canvi.

Diferents estudis assenyalen que millorar la ràtio d’èxit en innovació —més que generar més idees— és el que realment multiplica el retorn total de la inversió. I com recorda Strategyzer, innovar amb impacte no depèn tant de tenir millors idees, sinó de construir un sistema d’innovació estratègica àgil, orientat a l’acció i amb lideratge visible des de l’alta direcció. MIT Sloan Management Review subratlla que les companyies que converteixen els senyals febles del mercat en decisions ràpides són les que aconsegueixen sostenir el seu avantatge competitiu en entorns dinàmics.

Dels projectes a l’avantatge competitiu

Moltes companyies inverteixen en innovació, però només algunes aconsegueixen transformar-la en avantatge competitiu. On és la diferència? En tres factors que el CEO i l’equip directiu poden impulsar de manera estratègica:

  • Agilitat: capacitat de respondre més ràpid que els competidors als senyals del mercat i als canvis disruptius.
  • Focus estratègic: prioritzar les oportunitats que realment aporten valor al client i al negoci.
  • Capacitat d’escalar: convertir pilots en negocis sostenibles, evitant quedar-se en el “teatre de la innovació”.

Aquests tres factors es fan realitat quan s’activen a través de quatre palanques: orientació al client i al mercat, rapidesa i focus en el desenvolupament, innovació oberta i escalat àgil. Aquest conjunt constitueix el nucli de la innovació estratègica àgil, l’objectiu de la qual no és tant aplicar una metodologia concreta (Scrum, Kanban, etc.), sinó escurçar de manera sistemàtica els temps entre la identificació d’una idea, el seu desenvolupament i el seu llançament al mercat.

Quan aquestes peces es tornen simbiótiques, la innovació deixa de ser una despesa experimental per convertir-se en un motor de creixement i lideratge.

Aquestes són algunes empreses que han aplicat la innovació estratègica àgil

  • Reckitt (gran consum): ha sabut respondre a la creixent demanda de productes sostenibles llançant noves línies en temps rècord, recolzant-se en un model àgil que connecta innovació amb propòsit i mercat.
  • Inditex (retail): el seu model operatiu, basat en escoltar el client en temps real i ajustar col·leccions amb rapidesa, ha convertit l’agilitat en la seva major fortalesa competitiva.
  • Lego (joguines): després d’una crisi profunda, va transformar el seu enfocament recolzant-se en la cocreació. La seva plataforma Lego Ideas converteix els clients en codesenvolupadors, reforçant la connexió amb el mercat i accelerant la innovació.
  • Indústria biofarmacèutica: diverses companyies han redissenyat els seus processos de recerca i desenvolupament amb models més àgils, capaços d’accelerar assajos clínics, anticipar-se a canvis reguladors i portar solucions al mercat amb més velocitat i qualitat.

En tots els casos, la clau no va ser la genialitat d’una idea concreta, sinó la visió i el lideratge d’implantar un sistema d’innovació estratègica àgil com a part de l’estratègia corporativa. I encara que els exemples provenen de grans multinacionals, el cert és que aquest enfocament també és vàlid per a companyies mitjanes que busquen diferenciar-se en els seus mercats locals.

La cultura com la gran barrera oculta

Més enllà de processos o metodologies, la cultura organitzativa és sovint la major barrera a l’escalat de la innovació. L’apetit (o aversió) al risc, els sistemes d’incentius i l’estil de lideratge determinen si una companyia és capaç de passar de pilots a resultats sostenibles.

Precisament, el model d’innovació estratègica àgil no només genera resultats de negoci, sinó que també dinamitza la cultura de l’organització. La pràctica recurrent d’observar el client, provar amb rapidesa i escalar amb agilitat transforma el dia a dia dels equips, afavorint un estil de treball més col·laboratiu, obert i orientat a l’impacte.

Aquí el paper de l’Equip de Direcció és determinant: són qui, amb les seves decisions, el seu exemple i la seva manera de liderar, transmeten que innovar no és un projecte puntual, sinó una manera de treballar. Quan els directius validen aprenentatges ràpids, reconeixen l’esforç de provar coses noves i reforcen els comportaments àgils, envien un missatge clar a tota l’organització: la innovació forma part de la cultura, no d’un departament.

El rol del CEO i de l’equip directiu: arquitectes de la innovació estratègica àgil

Per aconseguir aquesta transformació en una organització, el paper del CEO i de l’equip directiu en innovació no és gestionar projectes ni triar tecnologies concretes. El seu rol és molt més determinant: dissenyar l’arquitectura organitzativa, cultural i de recursos que converteix la innovació estratègica àgil en avantatge competitiu.

Això implica:

  • Donar prioritat estratègica a la innovació al comitè de direcció.
  • Assignar recursos i talent de manera estable, no com un “extra” pressupostari.
  • Definir mètriques d’impacte vinculades al negoci (nous ingressos, quota de mercat, clients captats) i no només a l’activitat.
  • Impulsar la cultura d’aprenentatge àgil, on provar, fallar i escalar ràpid formi part de l’ADN corporatiu.

Aquest enfocament no és exclusiu de grans multinacionals. També les companyies mitjanes, que busquen diferenciar-se en els seus mercats locals, poden convertir la innovació estratègica àgil en avantatge competitiu si la integren com a pilar de la seva estratègia.

En altres paraules, el repte del CEO i de l’equip directiu és crear les condicions perquè l’organització converteixi aquestes idees en resultats de manera recurrent i ràpida.

Innovar com a font de lideratge

La innovació no és un exercici aïllat: es connecta directament amb l’estratègia de creixement de la companyia. A SDLI ja vam reflexionar sobre aquest vincle a l’article “Estratègies de creixement: com diversificar sense perdre focus” [LINK?] (2023), on mostrem com el disseny de noves línies de negoci i la innovació contínua es reforcen mútuament per construir avantatges competitius més sòlids i sostenibles.

L’avantatge competitiu del futur no dependrà de posseir un producte estrella ni de protegir un mercat cautiu. Dependrà de la capacitat d’innovar de manera recurrent i d’implantar un sistema d’innovació estratègica àgil.

Les companyies que avui lideren el seu sector no ho fan perquè tinguin més idees, sinó perquè compten amb un sistema que els permet detectar, desenvolupar i escalar innovacions amb impacte abans que els altres.

Per als CEOs i equips directius, la pregunta ja no és si han d’innovar, sinó com convertir la innovació estratègica àgil en una font més sòlida d’avantatge competitiu. La innovació no substitueix altres capacitats estratègiques (marca, costos, accés a clients, ecosistema), sinó que les potencia i les fa sostenibles en el temps.

La veritable pregunta és: com aplica avui la innovació a la teva empresa?, està ajudant realment a construir un avantatge competitiu sostenible? Si vols aprofundir en el concepte d’innovació estratègica àgil i explorar com portar-lo a la pràctica a la teva organització, a SDLI comptem amb una àmplia experiència en dissenyar i desplegar aquest model al costat dels nostres clients. Serà un plaer conversar sobre com convertir la innovació en el motor de creixement i lideratge de la teva companyia.

Xavier Lesauvage

Xavier Lesauvage

Experto en estrategia de negocio, innovación y marketing. MBA por ESADE Business School y Màster CEMS por HEC School of Management. Colaborador académico de ESADE. Tiene experiencia como Director de Marketing en FMCG donde trabajó más de 15 años en Nestlé, Sara Lee y Panrico-Donuts, liderando equipos nacionales e internacionales. Ha trabajado como asesor y consultor senior en múltiples proyectos de estrategia, user centricity, innovación y digital en sectores como alimentación, salud/farmacéutico, industrial o servicios. Desde 2022 es socio de SDLI.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.