Innovar amb IA: 2 exemples de com la IA canvia la teva manera de competir

Últimament la Intel·ligència Artificial (IA) ha irromput en les nostres vides de manera brutal i està generant molts debats. Les tecnologies de IA, com la IA conversacional, han sorgit gràcies a avanços en l’aprenentatge automàtic i el processament del llenguatge natural. Aquestes innovacions han trobat aplicacions en diversos àmbits de la gestió empresarial, optimitzant l’eficiència, la presa de decisions i l’atenció al client i permeten innovar amb IA.

Innovar amb IA, i mes enllà, utilitzar-la en la gestió empresarial millora els processos interns i la col·laboració, aconseguint major eficiència i presa de decisions informades. L’impacte d’aquesta revolució és innegable, i la seva adopció s’espera que sigui ràpida a causa de l’assequibilitat d’aquestes eines, impulsant canvis disruptius en la manera de treballar. S’espera que en menys de dos anys sigui part natural de les nostres activitats laborals. A més, podria ajudar a reduir dèficits de professionals en uns certs sectors i contenir els costos salarials.

En resum, la integració de la IA en la gestió empresarial ofereix una oportunitat única per a millorar l’eficàcia de les organitzacions, canviar la manera de treballar i enfrontar els desafiaments del mercat en constant evolució. La transformació digital liderada per la IA està destinada a transformar profundament la forma en què operem i ens relacionem amb el treball. En aquest post ja t’explicàvem com afecta la IA en el negoci, però hi ha molt més .

Per exemple pots sentir el capítol dos del nostre podcast, Sociedad de la Innovación:

I seguir llegint aquest dos exemples concrets d’aplicació de la IA en la gestió que hem descobert recentment. Aquests casos reals són simples i altament aplicables en les empreses. Per respecte a la privacitat, mantindrem l’anonimat en tots dos exemples.

En el context d’I&D i formulació de productes, una empresa química es va trobar enfrontant una complicada escassetat de subministrament en dos dels seus ingredients crucials, la qual cosa afectava seriosament la producció d’un dels seus principals productes. Malgrat els esforços per trobar proveïdors alternatius, les dates de lliurament ofertes es trobaven a diversos mesos de distància, la qual cosa plantejava una amenaça significativa per a la seva cadena de subministrament i operacions comercials.

En un intent per trobar una solució innovadora, l’equip d’I&D va optar per emprar l’eina de IA conversacional, ChatGPT. Van plantejar un enfocament progressiu, brindant informació de manera estructurada per a entrenar adequadament a l’eina. Després d’hores d’entrenament, van plantejar el desafiament de resoldre la crisi de subministrament i, sorprenentment, el programari va suggerir una nova fórmula química per al producte en qüestió, eliminant els ingredients escassos, però mantenint l’efectivitat del producte.

Aquest exemple posa de manifest la importància d’entrenar les eines de IA usant els prompts adequats. És necessari proporcionar-li informació que ajudi a generar context. Si demanem una recomanació a l’eina si entrenar-la i sense usar els prompts adequats, l’output que obtindrem pot ser erroni. Per a aprofundir en el tema de prompts i l’ús efectiu de ChatGPT, et convidem a llegir l’article corresponent al linkedin de SDLI.

L’anàlisi i seguiment del negoci es va tornar més senzill per a un equip directiu gràcies a l’adopció de tecnologia de IA, específicament Alexa Empreses, connectada a les seves ERP. Després d’un període d’entrenament, l’eina va poder analitzar automàticament l’evolució de les vendes i la rendibilitat a nivell d’empresa, productes i clients. Ara, en les reunions mensuals de direcció, Alexa Business presenta de manera oral l’informe de seguiment del negoci, proporcionant conclusions clau en poc temps i amb gran fiabilitat.

Amb el temps, la IA ha millorat el seu nivell d’anàlisi, creuant variables com l’activitat de màrqueting amb les vendes i oferint conclusions més detallades sobre el portafolio de productes i clients. A més, l’eina comença a suggerir solucions als problemes identificats en les seves anàlisis.

Aquesta integració d’aplicacions de IA, connectades als sistemes de IT de l’empresa, ha demostrat ser altament valuosa, ja que cada eina aporta la seva especialització en un àmbit específic. La capacitat de connectar diferents softwares entre si obre oportunitats per a optimitzar processos i obtenir recomanacions precises i encertades per a la direcció.

A la vista d’aquests dos casos, plantegem aquestes reflexions:

  1. El cost d’implementar les noves tecnologies de IA és sorprenentment baix, la qual cosa facilita una opció accessible per a empreses de diferents grandàries i sectors.
  2. La versatilitat de la IA permet la seva aplicació en diversos camps de gestió, des de R+D i Màrqueting fins al Control de Gestió, demostrant el seu ampli potencial.
  3. Per a obtenir resultats efectius, la IA necessita ser entrenada adequadament, un procés que encara requereix la intervenció humana, almenys de moment.
  4. La IA es destaca per la seva velocitat de resposta excepcional, la qual cosa comporta millores significatives en l’eficiència i fluïdesa dels processos interns de l’empresa.
  5. Una vegada entrenada adequadament, la IA pot generar solucions i propostes en temps molt més curts que els que prendria a la intel·ligència humana, accelerant la presa de decisions.
  6. La interconnexió de diferents eines de IA entre si o amb els sistemes de IT amplifica els efectes positius d’aquesta tecnologia, potenciant el seu impacte i utilitat.
  7. L’aplicació de la IA ha de ser considerada en tots els nivells de l’organització, des del nivell operatiu i tècnic fins al de gestió i l’alta direcció (C-Suite), per a obtenir beneficis integrals.
  8. La IA no sols representa una eina estratègica, sinó una palanca clau per a de l’avantatge competitiu empresarial en un món cada vegada més impulsat per la tecnologia i la innovació.

En resum, aquests exemples reals per innovar amb IA, però no només, ja que es tracta de utilitzar la IA en la gestió empresarial destaquen el seu potencial transformador i la seva capacitat per a optimitzar processos, impulsar la presa de decisions informades i desenvolupar avantatges competitius significatius. La IA, encara que requereix entrenament humà, es projecta com una aliada indispensable per al futur de les organitzacions.

Encara t’estàs preguntant si té sentit innovar amb IA en el teu negoci?

En SDLI, estem compromesos a fer costat als nostres clients en l’aplicació efectiva de la IA en els seus negocis, com a part essencial de la seva estratègia de transformació digital. Si tens alguna inquietud en aquest àmbit, no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres. Estarem encantats de brindar-te assessorament i solucions personalitzades que impulsin la innovació i el creixement rendible en la teva empresa.

Aquest article ha estat possible gràcies a la col·laboració de Raimon Mirosa.

Xavier Lesauvage

Líder de proyectos digitales para empresas con necesidad de crecer y desarrollar su negocio. El objetivo es posicionar la marca en el entorno digital para ganar notoriedad y aumentar sus ventas. Apasionado de la tecnología e Internet. Convencido en la potencialidad de las personas en red.

Share
Published by
Xavier Lesauvage

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

3 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago