La innovació oberta com a eina d’observació del client

Aquesta aproximació a la innovació oberta es nodreix d’una de las màximes de la innovació: l’observació, en contraposició als inputs conscients dels clients i usuaris. Recordem:

Els usuaris no saben el que saben, i menys el que volen.

És l’expressió del que en anglès s’anomena user-driven innovation, és a dir, la tècnica a partir de la qual les empreses obtenen coneixement de l’observació del client i de l’usuari, coneixement que després serà incorporat com element clau del procés d’innovació.

L’any 2012, el dissenyador Oscar de la Renta va demanar als seus fans que pugessin totes les seves inspiracions en format d’imatge a la seva plataforma online, com a mètode d’inspiració per la fase de creació del dissenyador, per la seva nova col·lecció del 2013.

The Board de la firma Oscar de la Renta, creat perquè el client mostri a la marca allò que l’inspira
The Board de la firma Oscar de la Renta, creat perquè el client mostri a la marca allò que l’inspira

Des del prisma d’una plataforma independent, existeixen plataformes com Ikea Hackers, un portal no gestionat per l’empresa Ikea, però que es nodreix de milers d’usuaris i clients de la marca que experimenten amb els seus productes i pengen fotos de les seves noves creacions i mobiliari que han fabricat amb els productes Ikea como matèria prima. Es tracta d’una font d’inspiració immensa per la marca sueca, per identificar els nous productes a desenvolupar i incloure en el seu catàleg anual.

 

Pàgina principal del portal Ikea Hackers
Pàgina principal del portal Ikea Hackers

Un estudiant de Publicitat Màrqueting, o d’Administració d’Empreses a Espanya estarà familiaritzat amb el cas de grans empreses de moda que recluten a caçadors de tendències (anomenats “coolhunters“). Moltes d’aquestes empreses del sector, envien als seus caçadors de tendències al Japó, perquè identifiquin quines peces es vestiran en el futur a mercats més conservadors, en termes del sector de la moda, como l’americà o l’europeu:

Les comunitats d’innovació oberta enfocades a la identificació de tendències poden veure’s com una evolució del coolhunting, mitjançant l’ús de les tecnologies 2.0.

Alguns beneficis d’aplicar la innovació oberta en aquesta fase d’exploració són:

  • Captura d’inputs reals del client, inconscients.
  • Anticipació a les tendències de consum.
  • Capacitat de capturar idees de nous productes i serveis sense cap esforç ni necessitat de crear estructures internes per la innovació.

Així que si no estàs familiaritzat amb la innovació, i vols innovar en producte o servei, una aproximació molt interessant pot ser obrir la fase d’exploració (què està passant fora?) a l’usuari final, qui sense saber-ho, pot estar dient-te allò que espera de tu.

Si vols obrir la teva empresa als teus clients mitjançant la innovació, contacta amb nosaltres!

Ignasi Clos

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.