Aquest darrer mes de juny hem acabat la primera edició de PortInnova, edició liderada pel Port de Barcelona del projecte d’innovació oberta Innolab, on centres de Formació Professional treballen reptes real d’empreses per generar projectes innovadors. El primer que cal dir és que ha estat un plaer treballar amb l‘equip del Port, amb l’Adolf, la Mar, el Javier i tota la resta; suposo que el fet de treballar en un lloc com el Port fa que tinguis un caràcter obert a noves idees, propostes i formes de treballar.
Del projecte Innolab, del qual ja portem 7 edicions, cal dir que cada cop trobem noves oportunitats de millora, i que els resultats que obtenen els alumnes i els tutors cada cop són més potents. Enguany, hem treballat amb 8 empreses del Port i 15 centres de Formació Professional amb el suport de la Fundació Barcelona FP i del Consorci d’Educació de Barcelona.
Val la pena fer un repàs de les fases en que s’estructura el projecte, i de quines són les competències que es desenvolupen en cada fase.

Competències de la fase 1: reptes
Objectiu: crear un espai de col·laboració entre empreses i centres de formació professional.
Les empreses expliquen la seva proposta de valor i les seves necessitats, els centres expliquen quins són els seus actius i quines són les necessitats formatives dels alumnes. Amb això es defineixen els reptes que els alumnes hauran de resoldre. Només un exemple:

Competències de la fase de reptes
- Identificar les pròpies capacitats
- Comunicació
- Negociació
En aquesta fase fins ara han participat només els tutors dels centres, però en properes edicions volem explorar amb la incorporació d’alumnes.
Competències de la fase 2: ideació
Activitats
Els alumnes interactuen amb l’empresa amb l’objectiu de generar idees innovadores: Exploren què hi ha al món que pugui ajudar a resoldre el repte (tecnologia, competidors, altres sectors…), visiten l’empresa i fan preguntes, finalment organitzen tallers de creativitat.

Competències de la fase d’ideació
- Capacitat d’explorar
- Identificació de necessitats de clients i empreses
- Creativitat
- Capacitat de mantenir el projecte en estat líquid
Cal dir que en general cada cop es treballa millor la fase de creativitat als centres, i en canvi hi ha molta feina per fer en les activitats d’exploració i d’identificació de necessitats. Si bé és cert que els alumnes tenen prou habilitat en l’ús d’eines digitals, també ho és que la capacitat de filtrar i ordenar la informació encara cal aprofundir-la. O , per exemple, el sol fet de despenjar el telèfon per contactar amb experts i concertar entrevistes és una tasca molt feixuga pels alumnes.
Competències de la fase 3: prototipatge
Amb les millors idees que selecciona l’empresa, els tutors fan equips d’alumnes, que han de portar la idea a la realitat. Han de construir alguna cosa tangible, que es pugui tocar.
Competències de la fase de prototipatge
- Passar de la idea a la realitat
- Constància: canviar un cop i un altre el prototip
- Treball en equip
- Testejar
- Comprovar amb clients reals
En aquesta fase és on hem observat un gap entre els diferents tipus d’estudis: així com als estudis tècnics construir un prototip els resulta natural i forma part del seu aprenentatge, als estudis administratius o humanístics aquesta competència no es desenvolupa. Ens hem trobat sovint amb el “vertigen” de passar del paper (o del power point) a la realitat.

Competències de la fase 4: acceleració
És l’etapa més apassionant. Els alumnes finalistes (cal dir que no tots arriben a la final) estan tres dies junts, desenvolupant els projectes, rebent formació, escoltant emprenedors i gaudint de mentors que els donen suport i consells.
Competències de la fase d’acceleració
- Orientació a negoci
- Resiliència
- Treball en equip
- Comunicació
Si abans he comentat que unes branques professionals desenvolupen més les habilitats de “fer” com és el prototipatge, en aquest es giren les tornes, i són les branques d’administració o treball amb les persones les que desenvolupen més les habilitats comunicatives i d’orientació a negoci. És a dir, ens podem trobar amb un excel·lent projecte tècnic, i que l’equip que l’ha desenvolupat no sàpiga comunicar o desenvolupar el model de negoci.

Conclusions
El que jo més destacaria és que Port Innova representa la possibilitat de crear espais nous de col·laboració entre els estudiants de la ciutat i el Port de Barcelona: espais pels alumnes, que desenvolupen noves capacitats i la possibilitat de treballar en projectes innovadors. I espais per les empreses, que amb el suport d’alumnes i tutors generen noves propostes de valor.
[Tweet “Port Innova representa la possibilitat de crear espais nous de col·laboració entre els estudiants de la ciutat i el Port de Barcelona”]
Ep! però qui va guanyar?
Ens agrada pensar que tots els equips van guanyar: La Llauneta és un gran projecte, Plataforma per Evolution, el joc de la Fnob, però un dels equips va aconseguir arribar una mica més lluny, i va poder anar amb l’Héctor a Berlín, a conèixer espais i compartir el seu projecte amb altres projectes emprenedors.

And the winner is…
La boia, del centre Anna Gironella. Veieu el magnífic primer prototip de l’equip guanyador, que va resoldre a la perfecció el repte plantejat pel Port de Barcelona:
La boia de Port Innova from Sociedad de la Innovación on Vimeo.
Ara ja estem treballant amb Port 2000, el centre, una empresa del sector i Innova FP en aconseguir que aquest projecte pugui ser realitat
Si com a centre o empresa us interessa participar-hi, ens podeu escriure aquí, i aquesta és informació que us interessa conèixer:
Vídeo resum de Port Innova 2016:
PORT INNOVA from Sociedad de la Innovación on Vimeo.
Entitats organitzadores:
Empreses participants:

Centres participants:
- ETP Xavier
- Centre Estudis Prat
- AG Mundet
- Bemen3
- Ausias March
- Narcís Monturiol
- Salle Barceloneta
- Sagrat Cor Sarrià
- Salesians Sarrià
- CESF
- Lopez Vicuña
- EMAV
- STUCOM
- INS Escola del Treball
- INS la Guineueta





