La revolució de la formació professional – Part II

La revolució de la Formació Professional

El paper d’InnovaFP en el nou model de sistema de Formació Professional.

InnovaFP, és un programa de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, que fa 5 anys que treballa per ajudar als centres de Formació Professional a oferir serveis d’innovació i transferència de coneixement a empreses i entitats del seu entorn. El programa ha desenvolupat metodologies i eines formatives, i acumula una experiència que pot ajudar a dissenyar un nou sistema de  Formació Professional per a Catalunya. Alguns dels punts interessants del programa són:

Recerca de solucions creatives disruptives. Desenvolupant la idea que posa sobre la taula Enrique Dans, sobre el què ell anomena Destrucció Creativa i contextualitzant-la a la Formació Professional, cal que els nous professionals aprenguin a ser disruptius dins de les empreses, a amenaçar els seus models de negoci, per poder-les fer sostenibles en el temps. Igual que Uber no va ser inventada per una empresa de taxistes, Napster no va sortir d’una discogràfica o Amazon no és la idea d’un llibreter, les empreses no estan estressant els seus models de negoci per trobar alternatives viables i això fa que quedin en mans de les idees d’innovadors externs.

Cal que l’alumnat d’FP que accedeix a un lloc de treball sigui capaç d’aportar idees, saba nova, que facilitin la pervivència de les empreses i els converteixi en talent desitjable per el mercat laboral. No en va, empreses com Google, que ha fundat Alphabet per tal de trobar idees no influenciades per la marca principal, o més a prop, iniciatives de corporate venturing com les del grup Fluidra, RCD Advocats o Promaut, que han creat un departament de suport a startups que les ajudin a trobar noves línies de negoci sense que les idees parteixin de la pròpia empresa matriu, mostren la necessitat de desenvolupar aquesta nova actitud en els treballadors.

Reptes reals de treball. Amb la quantitat de persones que seran substituïdes per automatismes i robots, és d’esperar que la formació professional experimenti un augment de persones interessades en formar-se per a altres llocs de treball, i que la tecnologia tingui més dificultats per assumir. De fet, segons el World Economic Forum, la formació professional i la universitat seran uns dels sectors en els quals augmentarà la creació de llocs de treball per assumir l’augment de demanda. Aquests alumnes, però, seran molt exigents, i demanaran una formació de valor afegit que els ofereixi capacitar-se i aportar valor a les empreses per convertir-se en necessaris. Si combinem aquest fet amb la hiperconnectivitat que posa coneixement a l’abast de tothom de manera simple i ben dissenyada per resultar interessant, la tasca de la formació professional ha d’anar més enllà de la simple transmissió de coneixements per centrar-se en la transmissió d’habilitats, però sobretot foment de determinades actituds i desenvolupament de capacitats i competències. La proposta d’InnovaFP de treball per projectes reals, íntimament connectats a les empreses o altres entitats de l’entorn, ofereix als alumnes aquest entorn de desenvolupament que, més enllà de la transmissió de coneixement, ajuda a desenvolupar habilitats, capacitats i competències necessàries per afrontar les necessitats professionals.

Famílies de serveis. No tots els llocs de treball que es perdin podran recuperar-se en altres sectors o tipus de feina, per la qual cosa, és raonable esperar una reducció de la jornada laboral per tal de mantenir els ratis d’ocupació. Això no ha de suposar necessàriament una pèrdua de poder adquisitiu, d’igual manera que quan es va implantar la jornada laboral de 8 hores, no va haver-hi un daltabaix en el poder adquisitiu dels treballadors, la revolució dels propers anys generarà riquesa amb un augment de l’automatització que suposarà una augment de la productivitat i, per tant, un augment de la riquesa, que es repartirà entre més treballadors que treballaran menys temps.

L’augment de temps lliure dels treballadors, comportarà un augment també de les activitats de lleure, cosa que fa pensar en un augment de la demanda d’algunes famílies professionals de serveis. L’èxit de les empreses que treballin en aquests sectors, dependrà de la capacitat que tinguin d’idear i implementar propostes interessants per als nous clients potencials. Treballar en projectes nous i reals, donarà a l’alumnat d’aquestes famílies professionals l’experiència necessària per poder encapçalar aquests processos.

Programar en l’entorn de treball. Ser capaç d’interactuar amb la computació esdevé cabdal. Hi ha països que ho han pres com una estratègia, com els Estats Units d’Amèrica o la Xina. Al Regne Unit, fins i tot han modificat el currículum de batxillerat per incloure-hi la ciència de la computació i han regalat hacking kits als alumnes d’11 i 12 anys perquè comencin a interactuar amb ells de la forma més natural possible. Aquesta filosofia ha d’impregnar les aules de Formació Professional. Des del programa InnovaFP ja s’han iniciat cursos en famílies professionals com Fusteria, Fabricació Mecànica, Química o Administració, amb resultats gratament sorprenents, no només per la resposta dels alumnes, sinó sobretot per la resposta dels professors. És possible utilitzar eines simples de programació conversacional que permetin als alumnes i professors treure el màxim profit de les tecnologies existents, perdent la por a la informàtica i oferint a les empreses solucions actuals, simples i pràctiques per als reptes treballats.

De transmissor de continguts a entrenador. El més important en tot aquest canvi, és el paper del professor. El personatge que fins fa poc ho havia de saber tot, tenir més coneixements que qualsevol dels seus alumnes, tendeix a desaparèixer. El professor ha de ser un entrenador, algú que permeti a l’alumne entendre i aplicar correctament els coneixements adquirits on sigui, de la manera més eficient possible. Passar de l’adoctrinament segons les indicacions d’un llibre o uns apunts, a l’aprenentatge de recerca i selecció d’informació vàlida per resoldre reptes, és essencial en el professor del segle XXI. El mètode de treball i organització que proposa InnovaFP, permet al professor desenvolupar aquesta nova manera de treballar d’una manera progressiva i testada que, alhora, l’anima a progressar en la mateixa línia.

Confiança en el sistema educatiu. Segons l’informe sobre els treballs del futur del World Economic Forum, el 53% de les empreses creuen que hi ha un gap important entre l’estratègia d’innovació de l’empresa i els interessos dels treballadors, que tenen una visió a curt termini de les seves possibilitats de guanyar diners. Malauradament, només un 20% de les empreses aposten per associar-se amb institucions educatives públiques per fer aquesta tasca, cosa que denota una important desconfiança en aquestes institucions. Només una reformulació de les estratègies formatives a nivell de programació d’aula, però també d’estratègia d’estat, aconseguiran revertir aquesta tendència. InnovaFP treballa per millorar la confiança entre centres formatius i empreses o entitats per tal d’arribar a ser un referent en el territori a l’hora de subministrar-los talent, per la via dels fets, amb demostracions palpables del què alumnes i professors poden arribar a desenvolupar.

El currículum personal. La col·laboració d’InnovaFP amb empreses i fundacions dedicades al foment de la creativitat i oferta de talent, fa que els alumnes que participin en els concursos organitzats dels del programa, disposin d’eines informàtiques que actuen com a registre del seu talent, i que els permet aportar evidències del seu talent al currículum a l’hora de buscar feina. El foment que es fa des del programa, en col·laboració amb entitats especialitzades, del registre de la propietat intel·lectual i industrial, també busca aportar valor al currículum dels estudiants que apareguin en aquests registres com a inventors o creadors de continguts.

Cal actuar.

Aquesta exposició de motius, eines disponibles i propostes de millora, vol ser una invitació a actuar, una invitació per a legisladors, gestors, professors, empreses i altres stakeholders, que s’uneixin per dissenyar i implementar un sistema que faciliti aconseguir una formació professional adaptada a les necessitats de futur just quan arribi aquest moment, un sistema proactiu, eficient, i pensat per les necessitats del país.

La valentia política necessària per impulsar un canvi d’aquesta magnitud, és tan important com la valentia i amplitud de mires necessària per part dels sindicats i docents. La participació de totes les parts implicades és necessària per aconseguir un bon resultat, tant necessària com la visió de país que han de tenir totes elles i que serà la garantia que tothom en sortirà beneficiat.

Daniel Bernard Vilamitjana

Daniel Bernard Vilamitjana

Ingeniero técnico industrial, máster en negocios innovadores y gestión tecnológica, máster en Dirección de Empresas, máster en Prevención de riesgos laborales, y postgraduado en gestión ambiental. En el ámbito industrial ha sido ingeniero, así como director de prevención de riesgos y protección del medio ambiente en diversas empresas del sector auxiliar de la automoción. Fue cofundador de la consultoría de sistemas de gestión ISGgroup, y más recientemente fundador de la consultoría de innovación, creatividad y emprendimiento D'ANOU.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.