7 valors del Learning by Doing com a sistema d’aprenentatge

Estic ajudant a la meva filla Aina en un treball que li han demanat a la Universitat. Aquesta setmana ha de fer una cadira plegable i ha de sortir a la Rambla de Barcelona i provar-la amb gent que passa pel carrer. Déu n’hi do la fusta que hem hagut de tallar i els encaixos que hem fet!  L’Aina ha començat primer curs de disseny a ELISAVA, i està francament molt contenta. Gran part de les activitats d’ensenyament i aprenentatge es basen en aprendre fent, en tallers més que en classes magistrals. El Learning by doing permet aprendre dels errors, buscar les raons del fracàs quan les coses no surten bé i com això ens permet millorar els resultats.

Fa dos dissabtes una amiga ens explicava un cas totalment oposat; el seu fill esta fent el primer curs d’una enginyeria, i el primer quadrimestre només ha fet càlcul, àlgebra, física… i està molt desmotivat.  Pràcticament no han entrat al laboratori ni han fet pràctiques. S’està plantejant seriosament deixar aquests estudis.

No vull entrar en el debat del model pedagògic, i valorar quin és el model d’aprenentatge més adequat per formar persones que siguin capaces d’aprendre tota la seva vida.

El que sí voldria destacar és l’extraordinari valor que el model d’aprendre fent coses té per als alumnes, desenvolupant un bon nombre d’habilitats absolutament necessàries en l’economia del coneixement i la societat de la innovació. Les següents:

Motivació

L’alumne veu que passen coses, que allò que fa serveix, es pot provar. No ha d’entendre models teòrics que no sap per a què serveixen, ha d’agafar eines i convertir un dibuix en un estri real, en algun producte o activitat que aporti valor.

L’Aina comença treballant les peces que formen la cadira

Treball en equip

Difícilment un projecte així es pot fer sol. Caldrà treballar en equip, equilibrar l’assignació de tasques, organitzar-se, delegar, veure si estem perdent el temps o si la feina tira endavant, demanar ajuda a experts en aspectes tècnics del projecte, cercar aliats, buscar els recursos més adequats i no perdre la fe en que l’equip pugui assolir els objectius del projecte.

Treballant en equip comencem a veure resultats

Aprendre del fracàs

Quan has de fer un treball pràctic, al final has de poder provar-lo. De vegades funciona i de vegades no. Aprens a analitzar on t’has equivocat, trobar les raons de l’error i aprendre dels mateixos.

Capacidad de adaptación

Hem afegit canvis a mesura que avançava el projecte. El paper ho aguanta tot i de vegades cal decidir si introduïm canvis sobre l’esbós original.

Corregir és de savis

Emprenedoria

S’ha de buscar material econòmic, algú que t’ajudi a fer la part més feixuga de la feina, prendre decisions i assumir riscos… Si et quedes aturat mirant, el projecte no avança. Aquí és on el rol del professor passa a ser de coach. Si en lloc d’escoltar i donar consells els hi solucionem el problema, no facilitem l’aprenentatge emprenedor dels alumnes.

Tecnologia

Cal dibuixar la cadira, dividir-la en peces,  dibuixar els encaixos, fer una maqueta, corregir-la, trobar materials, trobar les eines, veure si les eines que tens són les més adequades o no…

Els bons projectes comencen sobre el paper

Presentar el projecte

I vet aquí el resultat final, una cadira! I s’aguanta! Ara cal defensar el projecte: un cop hem provat el projecte i hem vist que funciona, cal presentar-lo en públic, demostrar els resultats, veure si aguanta, potser entrar en una competició (sana es clar)…

Cada cop són més els docents i els centres que han integrat l’aprenentatge Learning by doing en les activitats acadèmiques, segurament més en etapes d’ensenyament obligatori i professional que a la universitat. Molts centres han integrat l’aprenentatge per projectes en el seu CV, i en el nostre cas, ja portem 6 edicions del projecte Innolab (Tarragona amb TarracoLab, el Baix Llobregat amb Innobaix, Manacor amb ManacorInnova, Alcoi-Mango amb MangoSmile i Port de Barcelona2016 amb PortInnova) ens han permès avançar en l’aprenentatge basat en reptes.

Els alumnes d’escoles participants a PortInnova presenten els seus projectes a les empreses

Caldria destacar també projectes com Lego Leage, o el Formula Student, on alumnes d’enginyeries han de fer i pilotar el seu propi cotxe, un gran repte sens dubte!

Ja ho veus, si no saps estudiar assegut, fes tu mateix la cadira!

Joan Ras

--Economista y Máster en Economía Aplicada por la UPF. Es Profesor de Innovación y Emprendimiento en ESCI-UPF. Desde 2012, es socio fundador de SDLI, agencia de innovación abierta. Anteriormente fue Socio consultor de Estrategia y Operaciones durante más de 15 años en Auren, especialmente en los sectores de la Enseñanza, Sector Público, y Salud.

Share
Published by
Joan Ras

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

7 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago