Les escoles del futur (i del present!)

Aquest primer cap de setmana de juliol hem estat a la trobada anual d’ Aulablog, aquest cop a l’escola La Salle Bonanova de Barcelona. Han estat 3 dies intensos on hem treballat amb robòtica, realitat augmentada, nous espais, PBL, design thinking i altres tendències de futur i de present que ja estan definint les escoles del segle XXI.

Aula Blog

Aquestes són algunes de les tendències que revolucionaran les escoles (si no ho estan fent ja):

  • El professor deixa de ser el centre del coneixement a l’aula. Passa a ser un mentor o coach que lidera l’espai i les persones com a node connector. La seva autoritat vindrà donada per la capacitat de crear un entorn d’aprenentatge i no pels continguts que imparteixi. Al centre d’innovació educativa de Sidney (SCIL) fa temps que treballen en la construcció del nou perfil de professor adaptat a l’era de la informació global.
  • Pensament visual i disseny. Les escoles són espais de creació, i el pensament crític i creatiu són el motor de canvi que impregna tots els racons de l’escola. A Dinamarca han construït una nova escola: l’Ørestad Gymnasium de Copenhaguen, concebuda sota un criteri principal: l’experiència d’aprenentatge de l’alumne. No podem tenir alumnes creatius en una escola que no inspira creativitat.
  • La tecnologia està arreu, mort a l’aula d’informàtica! Els avenços tecnològics s’impregnen ràpidament a les escoles, sobretot, a través dels propis estudiants. La robòtica, la realitat augmentada i altres elements s’inclouen en el dia a dia educatiu com a mitjà per aprendre més, no com una finalitat en si mateixa. Aquesta adopció tecnològica s’ha de desenvolupar sobre la filosofia BYOD (Bring Your Own Device).
  • Co-creació del currículum. La personalització educativa dóna autonomia a l’estudiant i li permet crear el seu propi camí a l’hora d’assolir uns objectius pedagògics i acadèmics comuns. Això no és fàcil, però capacita els alumnes i els trasllada la responsabilitat sobre el seu propi aprenentatge. A les escoles Lumiar del Brasil han dissenyat el que ells anomenen “mosaics” d’aprenentatge, on l’alumne escull el que vol aprendre cada dia.
  • L’aula està connectada, si o si. Ja no es podrà concebre una aula on el coneixement global no sigui accessible a través de la xarxa. Els murs virtuals de l’escola han desaparegut. Aquesta obertura de l’escola es tradueix en una interconnexió física i virtual amb el seu entorn productiu i institucional en una relació win-win on l’objectiu és la creació de valor econòmic i social des d’una perspectiva comunitària.

 

Aquests elements, i altres com la gamificació, la innovació social o l’avaluació P2P, ja estan accelerant les nostres escoles. Només cal perdre la por, treballar en equip i tenir clara la nostra visió com a comunitat educativa.

Des d’Induct apostem per obrir les escoles al seu entorn a través de la Innovació Oberta. A partir de reptes reals d’empresa o d’innovació social, estimulem la creativitat i els valors emprenedors dels estudiants. Ho hem fet a la província de Tarragona l’any passat i al Baix Llobregat ara mateix amb Innobaix. Tant si ets un centre educatiu, empresa o ens públic, no dubtis en contactar amb nosaltres i fer el canvi al teu territori.

I tu, com faries l’escola més oberta?

Héctor Gardó

Héctor Gardó

Licenciado en Ciencias Políticas y Master en Gestión Pública en la UAB. Siempre vinculado al mundo educativo. Ha estado en el ámbito público como técnico del Departamento de Enseñanza, en el privado como consultor de negocios y en un centro educativo como docente en Dinamarca. Ahora como consultor de Innovación Abierta desarrolla proyectos de educación y emprendimiento en diversos niveles (secundaria, FP y univertario). Profesor de gestión de las organizaciones en la UAB.

    Deixa el teu comentari

    La teva adreça de correu electrònic no es publicarà*

    Resum de la privadesa
    Sociedad de la Innovación

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Analítiques

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.