La cançó de les mentides, cançó popular infantil, ens parla d’un cirerer carregat de figues verdes, entre d’altres relacions forçades. D’aquesta paradoxa que planteja la cançó, en podem extreure dos elements relacionats amb la gestió de la innovació: per un costat que la hibridació és una font d’innovació inesgotable, i de l’altra, que els ecosistemes marquen l’entorn en que es desenvolupa una organització. És evident que hi ha ecosistemes més propensos a generar projectes innovadors que d’altres, però, per què passa això?
La resposta és que sí, i que aquestes empreses generen un avantatge competitiu extraordinari sobre els seus competidors.
Però anem a pams: com mesurem si l’ecosistema de la nostra empresa és innovador, i què podem fer per incrementar aquesta capacitat innovadora? Analitzem les 6 dimensions: perfils dels professionals que treballen al sector, capacitat de l’empresa de crear equips innovadors, com està organitzada la pròpia empresa internament, amb quina tecnologia opera, el mercat i la competència i finalment la societat on està inserida. Cada una d’aquestes dimensions fan que les empreses hagin d’adoptar unes estratègies o altres per ser més innovadores.
David Owens, creative people must be stopped
Anem doncs a analitzar cada una d’aquestes dimensions:
La qualificació mitjana dels professionals que treballen al sector i la seva capacitat emprenedora marcaran la capacitat innovadora. Entenem per professionals tant els treballadors de l’empresa com proveïdors que aporten serveis i productes. Alerta! De vegades més qualificat no vol dir més innovador.
Com potenciar la capacitat innovadora dels professionals?
Els equips de les empreses, igual que els seus treballadors, estan enfocats a fer molt bé la seva feina, les activitats core. Això ens fa altament eficients però limita la nostra capacitat innovadora.
Què podem fer per crear equips innovadors?
Si dediquem molts esforços a crear cultura i equips innovadors, però la nostra organització segueix estructurada de forma clàssica, els resultats de la innovació seguiran sent molt limitats. Per què? Doncs perquè seguirem posant els nostres esforços en que la feina del dia a dia surti. Suposem que la nostra empresa té problemes de vendes: “Ara no és moment d’innovar, hem de posar tots els esforços en tirar l’empresa endavant”. Suposem que la nostra empresa va bé: “Aprofitem el moment de creixement i ja innovarem quan tinguem problemes”. Aquest és el raonament que fan la majoria de CEOs.
Què podem fer per transformar la nostra organització i fer-la més innovadora?
Hi ha sectors on la tecnologia és fonamental i forma part del dia a dia, i sectors on té una importància secundària. Si esteu en un sector altament tecnificat, Correu! I correu més que els vostres competidors. Esteu jugant la «Champions» i heu de ser els millors. En canvi, si esteu en un sector de baixa tecnificació, oportunitat!! Podeu integrar tecnologia d’altres sectors, aprendre i generar més valor que els competidors.
Què podem fer per transformar la nostra organització i dotar-la de tecnologia?
A mesura que anem pujant de dimensió, la nostra capacitat d’incidir és més petita, però en aquest nivell encara podem fer alguna cosa. En mercat i competència ens trobem dues dimensions:
Pel que fa als mercats i al seu nivell de competència, pots competir en preu o pots competir en innovació. Poc marge més tens. Si competeixes en preu entres en un cercle viciós, i la única solució és diferenciar-te. Si, per contra, la vostra empresa opera en un mercat monopolístic, has de jugar amb estructures flexibles low cost,i diferenciar el teu producte o servei.
Pel que fa al grau de maduresa, si estàs en un sector emergent tingues en compte que s’hi aplica la llei de la selva, has de córrer més que el del costat, aprendre ràpid i trobar el teu forat. Si estàs en un sector tradicional, aixeca’t de la cadira i comença a innovar.
Alguna cosa a fer per adaptar la nostra capacitat innovadora als mercats i la competència?
I arribem a la darrera dimensió. Com pot la societat marcar la nostra capacitat innovadora? Uf! No acabaríem: les lleis, la història, la cultura innovadora i emprenedora del país, la inversió en R&D dels sectors públics i privats, els valors socials… Els valors? Doncs sí, només cal mirar en quants països europeus està prohibit el treball amb cèl·lules mare.
Alguna cosa a fer pel que fa a la societat i la nostra capacitat innovadora?
Per acabar, l’home va fer una innovació disruptiva quan va deixar de ser recol·lector i va passar a ser agricultor. Ara bé, l’home no pot deixar d’anar al bosc a explorar i buscar noves oportunitats, si no vol que el seu camp un dia deixi de donar fruits.
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…