Mesurar la innovació: 2+2 no són 4 (part II)

La setmana passada vam començar a explicar com els indicadors ajuden a desenvolupar, millorar i avaluar un sistema d’innovació, i vam arribar a la conclusió que mesurar la innovació no és fàcil, especialment si volem mesurar els resultats finals. La pressió dels resultats a curt termini en una empresa poden fer fracassar molts projectes d’innovació.

Però es clar, ens hi hem de posar, i per això us proposem un conjunt d’indicadors de cada tipus (perdoneu la pallissa):

1. Indicadors d’input: Quants recursos dediquem a la innovació? De quins recursos parlem?

Parlem de diners, persones, tecnologia i aliances, en cada apartat és important mesurar quins recursos ens calen per innovar de forma òptima.

Indicadors Recursos Financers:

Quants recursos financers posem per la innovació? Alerta! Massa recursos financers a l’inici d’un projecte és contraproduent. De fet, els recursos financers haurien de créixer a mesura que el projecte innovador va avançant en el funnel d’innovació:

Idees Prototips Projectes
Pressupost zero (0) Pressupost mitjà Pressupost més alt

Els equips amb molts diners es focalitzen en innovacions fàcils, han d’assegurar el tret per justificar la inversió. Ens calen, doncs, indicadors que ens diguin si estem invertint correctament, algunes propostes:

  • €/projectes segons el seu grau de maduresa
  • €/projectes per cada tipus d’innovació


Indicadors de Recursos Humans

El valor que posem en innovació mesurat en hores de persones és tant o més important que els recursos financers. Però, què és millor, un equip a temps complet o moltes persones amb una petita dedicació? Ep! La innovació és una funció transversal, TOTS hi han d’estar implicats, si volen, es clar. I més propostes d’Indicadors de recursos humans i innovació:

  • Persones implicades ( en % de la plantilla o en hores)
  • Persones implicades (per nivell dins l’organització)
  • Persones implicades (% de persones implicades per departament)
  • Persones formades en innovació
  • Equip directiu implicat

 

Indicadors de Recursos Tecnològics

Considerem la R&D una entrada de la innovació? Podem mesurar el retorn de la inversió en R&D en termes de projectes d’innovació generats.

  •  Nombre de persones amb qualificació tecnològica
  • Equips i instal·lacions de R&D
  • Patents generades per aquests equips


Aliances

  • Aliances amb centres tecnològics
  • Aliances amb altres empreses per projectes de coinnovació
  • Aliances amb altres institucions o col·lectius per projectes d’innovació
    (clients, universitats…)

2. Indicadors del procés d’Innovació

Què passa des que hem format al nostre equip, hem fet tallers, hem après què passa a fora, fins que obtenim resultats? El nostre procés d’innovació està organitzat de forma eficient? Facilita la generació d’idees valoritzables? Algunes idees per mesurar l’eficiència del procés d’innovació:

Velocitat, Idees, Speed: quant de temps passa des que generem una idea fins que l’apliquem a producte, procés, model de negoci, servei…? Alguns elements a tenir en compte:

  • La velocitat varia per sector i tipus d’innovació. Com a mesura global ens dóna una idea de quin és el cost en temps dels projectes innovadors. (Mitjana de dies d’un projecte innovador per tipus). Els indicadors poden ser:
    • Time to market
    • Time to first test
  • Projectes Zombie: alguns projectes s’eternitzen en el funnel. Posar un dead line per prendre la decisió de matar-los o canviar el lideratge pot ser molt bo. (Nombre de projectes que han superat el temps màxim en el funnel).
  • Colls d’ampolla: Quines fases del funnel consumeixen més temps dels projectes i perquè ( mitjana de dies dels projectes en cada fase).


Quantitat (en positiu)

  • Nombre d’idees per origen intern a l’organització. Quin departament aporta més idees?
  • Nombre de prototips
  • Nombre d’idees per tipus, grau de risc, grau d’innovació
Exemple d’indicador per departaments de l’Induct Software®


Quantitat (en negatiu, ideas fail):

  • Nombre d’idees que han caigut, classificades per tipus
  • Noisy ideas: quantes de les idees generades són soroll i no aporten valor?
  • Ideas on fridge: quantes idees deixem al congelador i el motiu (falta de capacitat interna, o no és el moment d’entrada de la idea?)


Open Ideas
:

  • Nombre d’idees que provenen de stakeholders externs, classificades per tipus d’idea i stakeholder
  • Nombre de participants en comunitats externes
  • Processos d’innovació open: generació d’idees, cocreació…
Exemple d’indicador d’idees dels stakeholders externs de l’Induct Software®

3. Indicadors de resultat de la Innovació

Però tot això no servirà de res si no arribem a mesurar resultats, i saber si els esforços que hem fet són profitosos. Però, com veureu no és fàcil establir indicadors d’output: Nombre de projectes implantats sobre el total de projectes iniciats. És una bona mesura? Ens aproxima a la capacitat del funnel de finalitzar projectes, amb èxit o no. Tinguem en compte que el fracàs també forma part del procés d’innovació, i que com a mínim és un aprenentatge.

Però centrem-nos en els resultats reals per a l’empresa. Com podem mesurar els resultats aportats per la innovació? En molts casos no hi ha un indicador clar. Us suggerim una llista de possibles indicadors de resultats del procés d’innovació:

Alguns indicadors:

Productes o serveis innovadors

  • Nombre de productes/serveis derivats de projectes d’innovació/total de nous productes
    o serveis
  • Ingressos per nous productes/serveis innovadors llançats
  • Efecte desplaçament dels nous productes/serveis llançats (productes nous que
    desplacen productes anteriors)
  • Nombre de productes/serveis no core llançats i volum de vendes
  • Nombre de productes/serveis derivats de problemes/oportunitats revelats pel client
    (job to be done).
  • Nombre de productes llançats vinculats amb tendències emergents


Nous clients

  • Nous mercats generats per projectes innovadors
  • Nous clients generats per projectes innovadors
  • Ingressos per nous mercats o clients
  • Nous clients o mercats derivats de canals de venda innovadors
  • Nous clients o mercats derivats de nous models de negoci


En termes de retorn

  • Ingressos derivats de productes, serveis, canals o models de negoci innovadors
  • Estalvis generats per la innovació en processos

Per resumir, alguns consells, ja que mesurar l’eficiència del procés d’innovació no és fàcil, especialment quan comencem i encara no tenim resultats:

  1. No us centreu a mesurar resultats a curt termini, això us durà a centrar-vos en projectes fàcils i de curt recorregut.
  2. Si pretenem alinear la innovació amb l’estratègia, ens perdem moltes coses. Deixa una porta oberta i mesura “ovelles negres”, projectes discordants amb l’estratègia, però que poden aportar valor a l’organització.
  3. Recursos per la innovació, els justos. No innova qui més té sinó qui més ganes té d’innovar. Mesura més els recursos humans que no els recursos financers.
  4. Quantes innovacions provenen de necessitats de clients? Mesura la teva capacitat per solucionar el JTBD, J
  5. Compara el cost i el temps dedicat a projectes d’innovació interns amb el cost i temps dedicat a projectes d’innovació open. Alguna conclusió?

Ah! I us demanaria un favor, mireu si ens hem deixat algun indicador que us funcioni bé i ens el passeu. Sigues Open, Val la pena!

Joan Ras

--Economista y Máster en Economía Aplicada por la UPF. Es Profesor de Innovación y Emprendimiento en ESCI-UPF. Desde 2012, es socio fundador de SDLI, agencia de innovación abierta. Anteriormente fue Socio consultor de Estrategia y Operaciones durante más de 15 años en Auren, especialmente en los sectores de la Enseñanza, Sector Público, y Salud.

Share
Published by
Joan Ras

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

1 hora ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago